Career Adaptability and Social Support of Vocational Students Leaving Upper Secondary School

Logo poskytovatele

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Název česky Kariérní adaptabilita a sociální podpora absolventů středních odborných škol a učilišť
Autoři

HLAĎO Petr KVASKOVÁ Lucia JEŽEK Stanislav HIRSCHI Andreas MACEK Petr

Rok publikování 2020
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Journal of Career Assessment
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
www https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1069072719884299
Doi http://dx.doi.org/10.1177/1069072719884299
Klíčová slova career adaptability; Career Adapt-Abilities Scale; social support; parental support; teacher support; peer support
Popis Studie je zaměřena na ověření psychometrických vlastností nástroje Career Adapt-Abilities Scale—Czech Form, který měří psychosociální konstrukt kariérové adaptability. Dále jsme ve studii zjišťovali vztahy mezi podporou poskytovanou rodiči, učitelskou podporou, podporou vrstevníků, a to se čtyřmi komponentami kariérové adaptability (zájem, kontrola, zvídanost, sebedůvěra). Sociální podpora poskytovaná významnými osobami ze sociálního okolí žáka byla pozitivně spojena s kariérovou adaptabilitou, přičemž různé zdroje sociální podpory přispívali k úrovni jednotlivých komponent kriérové adaptability rozdílně. Kariérový zájem a sebedůvěra byly asociovány s rodičovskou psychosociální podporou, podporou ze strany učitelů a vrstevníků, zatímco kariérová kontrola byla asociována pouze s rodičovkou a vrstevnickou podporou. Kariérová zvídavost byla asociována se sociální podporou poskytovanou učiteli a vrstevníky. Dále bylo zjištěno, že rodičovská instrumentální podpora nebyla spojena se žádnou z komponent kariérové adaptability.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.