Dějiny softwarového umění. Několik historií, několik počátků

Autoři

FRANC Adam

Rok publikování 2018
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Klíčová slova software art; conceptual art; digital art; software; computer virus; destruction; instructions
Popis Tento text představuje umělecký směr známý jako softwarové umění, který se zrodil téměř před dvaceti lety. Tento umělecký směr nepoužívá software jako pouhý nástroj pro tvorbu umění, ale pracuje se samotným softwarem jako uměleckým materiálem a plnohodnotným vyjadřovacím prostředkem. Text popisuje komplexní historii tohoto uměleckého směru a jeho rozmanité historické kořeny. Ačkoliv na první pohled se může zdát, že softwarové umění představuje zcela nový druh umělecké tvorby, ve světě umění můžeme nalézt několik historických předchůdců této umělecké praxe. Za první umělecký směr, který významně ovlivnil softwarové umění můžeme považovat konceptuální umění. Konceptuální umění sdílí se softwarovým uměním několik základních charakteristik – posun od fyzického objektu k abstraktní myšlence nebo tvorbu instrukcí určených pro realizaci uměleckých děl. Softwarové umění je taktéž inspirováno destruktivními tendencemi v umění (například Dadaismus, destruktivní performance, Body Art), neboť destrukce představuje jednu z jeho klíčových uměleckých strategií, která je realizována zejména prostřednictvím počítačového viru. Nicméně historické kořeny softwarového umění nevycházejí pouze z všeobecně známých uměleckých směrů, ale mohou být identifikovány také v jistých dílech raného digitálního umění. Závěrečná část textu je věnována popisu revizionistického přístupu k psaní historie softwarového umění. V tomto případě není softwarové umění zasazeno do kontextu historie umění, aby mohlo být nahlíženo jako pokračování uceleného příběhu vývoje umění, ale přijímá roli aktivního činitele, který se podílí na tvorbě naší přítomnosti. Softwarové umění je nahlíženo jako nová příležitost pro kritickou reflexi současného umění a společnosti – tedy oblastí, které jsou do značné míry ovlivněny všudypřítomným softwarem.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.