Oratorios Performed at the Holy Sepulchre in the Bohemian Lands and Austria in the 18th Century (Part II) On the Issue of Transferring Sepolcri and the Possibilities of their Semi-Staged or Staged Performance.
| Název česky | Oratoria určená k provádění u Božího hrobu v českých zemích a Rakousku v 18. století (část II). K problematice transferu sepolker a možnostem jejich poloscénického nebo scénického provádění. |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2018 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Musicologica Brunensia |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| www | http://dx.doi.org/10.5817/MB2018-S-23 |
| Doi | https://doi.org/10.5817/MB2018-S-23 |
| Klíčová slova | oratorio; sepolcro; holy sepulchre; Holy Week; 18th century; Austria; Bohemian lands; Moravia |
| Popis | Oratoria určená k provozování u Božího hrobu jsou v této části studie pojednána především z hlediska transferu konkrétních děl či libret a možného scénického ztvárnění. Uvádění jednotlivých děl na různých místech či v různých letech a především pak fenomén „putujících“ libret, která mohla být zhudebňována různými autory, patří k nejzajímavějším průvodním jevům tohoto žánru v 18. století. Nejvíce nezodpovězených otázek se prozatím týká scénického či poloscénického ztvárnění těchto oratorií. V každém případě je výrazným teatrálním aspektem jak samotný Boží hrob, tak malovaný prospekt, který byl mnohdy umístěn před oltářem. Zdá se, že scénické nebo poloscénické ztvárnění bylo oblíbené v některých duchovních řádech; indicie o tomto ztvárnění jsou však mnohdy nejednoznačné. V každém případě musí být všechny pojednané aspekty předmětem dalšího výzkumu. |
| Související projekty: |