Enhancing Multilingual Identities in Czech Postsocialistic Classrooms
| Název česky | Podpora multilingvních identit v českých postsocialistických třídách |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2018 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Cílem našeho výzkumu je podpořit interkulturní kompetence učitelů a žáků v českých etnicky smíšených třídách na základní škole. Na základě dlouhodobé spolupráce s několika učiteli a žáky vyvíjíme intervenci zaměřenou na podporu multilingvních identit žáků. Vedle žáků z různých etnických menšin, kteří navštěvují některé třídy, se soustředíme zejména na sociálně znevýhodněné romské žáky, kteří čelí segregaci v českém vzdělávacím systému již dlouhou dobu. Kromě převládajícího asimilacionismu se potýkají rovněž s patologizací jejich kultury a chápáním romštiny spíše jako negativního, než-li pozitivního zdroje. Teoreticky se inspirujeme Bronfenbrennerovým bio-ekologickým modelem, metodologicky se pohybujeme na rozhraní akčního a etnografického výzkumu. Snažíme se ve spolupráci s učiteli konstruovat tuto intervenci (VLE), přičemž kriticky reflektujeme, že žáci z etnických minorit mohou čelit identitním konfliktům. Pro účely této prezentace analyzujeme rozhovory s učiteli, pozorování ze tříd a rozhovory s romskými matkami. Aktivita je materiálně definována virtuální vzdělávací platformou (VLE), proto rovněž reflektujeme roli technologií ve vzdělávání marginalizovaných skupin žáků, jakou jsou např. i romské děti. Tato aktivita je součástí projektu ISOTIS, podpořeného Evropskou komisí ve schématu H2020. |
| Související projekty: |