Umění ve věku environmentalismu. Česká devadesátá
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2017 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Klíčová slova | art; environmental issues; commitment; nineties; Newton a Helen Mayer Harrisonovi; Thomas Büsch; Lukáš Gavlovský; Federico Díaz; Jiří Zemánek |
| Popis | Tématem textu jsou reflexe problematiky životního prostředí v dílech českých a na našem území působících umělců v 90. letech minulého století. Pozornost je věnována především čtyřem uměleckým projektům, které volně spojuje charakteristika angažova-nosti, velkých ambicí a realizační náročnosti. Přestože všechny zůstaly nedokončeny, jsou dobově nejvýraznějšími zástupci této pomyslné kategorie a zároveň je můžeme zařadit mezi nejvýznamnější reflexe environmentálních idejí v českém umění. Projekty Heleny Mayer a Newtona Harrisonových a dále Thomase Büsche a Jaroslava Kabilky lze charakterizovat jako importy, přesahy zahraničního uměleckého, environmentálně orientovaného aktivismu na lokální scénu. Díla Lukáše Gavlovského a Federica Díaze můžeme naopak vnímat jako zelenou fazetu postupně se vynořující angažovanosti do-mácích umělců. Gavlovského projekt se ubírá více ve směru praktičtějšího aktivismu, v Díazově se netradičně prolíná autorův technooptimismus s holistickými a spirituální-mi vizemi. V souhrnu tyto příklady také umožňují vytvořit si kompaktnější představu o zelených přístupech v českém umění dané doby. Ukazuje se přitom, že charakter těchto reflexí environmentální problematiky poměrně přesně kopíruje některé vývojové trendy českého umění, tj. jen pomalu ustupující nedůvěru k angažovanému umění nebo určitý romantický a transcendentální rys. |
| Související projekty: |