Životní a profesní zkušenost jako skryté determinanty jednání učitelů

Autoři

KOUBEK Petr

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Civilia
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www Civilia - odborná revue pro didaktiku společenských věd
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova case study; the subjective teacher’s theory; teachers’ professional development; teacher-expert; the underlying determinants of teacher conduct
Popis Studie představuje výsledek dvouleté spolupráce se dvěma učitelkami občanské výchovy na druhém stupni pražských základních škol. Zachytí je na vrcholu profesního rozvoje (Mareš, 2013, s. 437–438), tedy jako zkušené a expertní učitelky (srov. u Gudmundsdottirové a Shulmana, 1987 a Píšové et al., 2013) s určitým profesním i úže oborovým nadhledem, působící ve srovnatelných podmínkách („inkluzívní“ základní školy se silnou a veřejně známou vizí). Kontrastováním subjektivních teorií zkoumaných učitelek týkajících se vzdělávacího obsahu, cílů a obecnějšího pojetí vyučovacího předmětu a jejich jednání ve výuce byl zachycen portrét skrytých determinantů jejich jednání, které mají původ v jejich profesních zkušenostech. Studie na dvou případech ukazuje vztah a souvislosti mezi myšlením, jednáním a profesním a osobním životem. Studie využívá adaptovanou metodologii Výzkumného programu Subjektivní teorie a zkušenosti související výzkumné tradice (srov. Groeben et al., 1988; Koubek & Janík, 2015). Metodologickým příznakem výzkumu, ale zároveň problémem hodným pozornosti je jeho emická perspektiva (Švaříček & Šeďová, 2007, s. 15–18): výzkum včetně interpretace a validace výsledků je veden ve dvojí, komplementární perspektivě výzkumníka a zkoumaných subjektů. Ta, je-li realizována důsledně, což je ve studii popsáno a dokladováno, zpřesňuje výsledky a posiluje požadovanou triangulaci výzkumu, který je převážně kvalitativní (srov. Švaříček & Šeďová, 2007).
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.