Czech high school students´misconceptions about basic genetic concepts: preliminaly result

Název česky Miskoncepce českých žáků středních škol o genetice: výsledky předvýzkumu
Autoři

VLČKOVÁ Jana KUBIATKO Milan USAK Muhammet

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Journal of Baltic Science Education
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova basic genetics concepts; misconceptions; genetics learning; high school students
Popis Odhalování miskoncepcí přispívá k lepšímu vzdělávání, nejvíce však, pokud se jedná o konkrétní miskoncepce v daném oboru. Navíc genetika je jedno z velmi problematických témat a miskoncepce se zde objevují velmi často. Hlavním cílem studie je prozkoumat miskoncepce o základnch pojmech z genetiky u žáků středních škol. Dále je zjišťován vliv genderu na miskoncepce v genetice. Výzkumu se zúčastnilo 102 žáků dvou středních škol. Výzkumný nástroj obsahoval 15 dvojúrovňových otázek o základních genetických pojmech (gen, DNA, alela a chromozom). Reliabilita výzkumného nástroje byla ověřována pomocí koeficientu Cronbachova alfa. Výsledky Kolmogorova-Smirovova testu povolily použití parametrických statistických metod a vícerozmněrných statistik (ANOVA).Pojem DNA se ukázal jako nejvíce problematický, naproti tomu pojem DNA činil žákům nejmenší problémy. Dále výsledky ukázaly nedostatečné a nekonzistentní porozumění pojmům z genetiky. Žáci navíc neumějí pojmy z genetiky navzájem porpojit a uvádět je do vztahů.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.