Císařův mim Václava Renče: K ideové kostře dramatu
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2016 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Studia Słowianoznawcze |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Písemnictví, mas-media, audiovize |
| Klíčová slova | Czech literature; the period of the Protectorate; sacred and philosophical drama; Václav Renč; The Emperor’s Mime; analysis |
| Popis | Dílo Václava Renče (1911–1973), básníka, dramatika a překladatele, v padesátých letech odsouzeného v politickém procesu, zůstává dodnes nedoceněno. Studie se zaměřuje na jeho nejznámější hru Císařův mim (1944). Duchovní a filozofické drama o podstatě lidské existence je inspirováno dramatem Lopeho de Vegy o křesťanském mučedníkovi, herci Genesiovi, popraveném císařem Diokleciánem. Renč hru soustřeďuje zejména k příběhu osobního zrání a proměny mima Genesia a k jeho názorovému střetu s císařem. Řeší přitom otázku, zda život je založen na neměnném řádu, či naopak na neustálých proměnách, dotýká se vztahu života a umění. Slabinou dramatu je psychologická nepropracovanost ženských postav. Přesto lze konstatovat, že Císařův mim byl nejen významnou kulturní událostí v období protektorátu, ale stále je hodnotným a inspirativním uměleckým dílem. |