Didaktická interpretace uměleckého textu v praxi i teorii - jednota jedinečného a obecného
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2016 |
| Druh | Kapitola v knize |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | Kapitola představuje výzkumnou sondu, jejímž cílem bylo zjistit převažující charakter otázek a úkolů zadávaných při práci s texty umělecké literatury v hodinách literární výchovy na 2. stupni základní školy. Metodou obsahové analýzy byla vyhodnocena interpretační práce v celkem dvaceti dvou vyučovacích hodinách, a to s pomocí pro účely výzkumu vytvořeného systému kategorií – aspektů úkolů a jejich konkrétních realizací. K základním výsledkům sondy patří zjištění, že v praxi převažují úkoly netvořivé, myšlenkově nepříliš náročné, převažuje práce s epikou a jejím fikčním světem, je opomíjena práce s prožitkem i literární terminologií. Sonda prověřila funkčnost výzkumného nástroje (systému kategorií), její výsledky potvrdily hypotézu o malé pestrosti způsobů interpretační práce s literaturou na základní škole. |