Televizní seriál, estetická funkce a modely populární kultury

Varování

Publikace nespadá pod Pedagogickou fakultu, ale pod Filozofickou fakultu. Oficiální stránka publikace je na webu muni.cz.
Autoři

LEE Lenka KRAJTL Ondřej

Rok publikování 2016
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Filozofická fakulta

Citace
Popis Jan Mukařovský ve své slavné stati Estetická norma, funkce a hodnota jako sociální fakty v souvislosti s estetickou funkcí popisuje mechanismus, jímž jsou jednotlivé artefakty zařazovány či vyřazovány z a do světa umění. V našem příspěvku se zaměříme na podobnost tohoto mechanismu s vybranými modely populární kultury, které se ve společenských vědách objevují v průběhu celého 20. stol., tedy způsoby, jimiž rozlišujeme mezi uměním, populární kulturou a dalšími oblastmi lidské kreativity. Mezi těmito modely můžeme rozlišit např. model dichotomický, lineární, kruhový, triadický či fraktální, tak jak je popisují např. Jones a Rahn (1977), Michalovič a Zuska (2009), Miller a McHoul (1998), Mirzoeff (2012) či Gaut (2010). Výhodou zmíněných konceptualizačních vizualizovaných modelů populární kultury a umění je, že umožňují přehledně vymezit oblast vědeckého zájmu, naznačit propojení s dalšími teoretickými přístupy a způsoby zkoumání, a také ukazují, že jednotlivé typy zkoumání se nevylučují, nýbrž doplňují. Na vybraných příkladech (televizní seriály více či méně inspirované detektivními romány o Sherlocku Holmesovi) pak chceme ukázat, že Mukařovského model, který stojí někde mezi modely dichotomickými a lineárními, je z pohledu současné tvorby a chápání umění reduktivní a má menší explikační sílu než konceptualizace pozdějšího data. Mukařovského práce je tedy dnes zajímavá především z historického hlediska, méně pak už z hlediska praktické využitelnosti v odborném výzkumu.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.