Vybrané sociálně patologické jevy u dívek v prostředí výchovného ústavu
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2015 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | ŠKOLA A ZDRAVÍ V 21. STOLETÍ: sborník za roky 2014 a 2015 |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | informant; intervention; case studies; addictive substance; prevention; family; social pathology; leisure; educational institution; research; addiction; health |
| Popis | Ve výchovném ústavu jsou umístěny osoby s řadou sociálně patologických jevů v anamnéze, často jde o poruchy chování a drogové závislosti. Ženský organismus je po fysiologické stránce zranitelnější a hůře těmto rizikům odolává. V rámci záměrného výběru bylo vytipováno 6 informantek, na základě lékařské, pedagogické a psychologické dokumentace byly sestaveny případové studie, analyzován životní styl dívek, rodinné zázemí a možnosti preventivního působení. Nefunkční rodina představovala významné rizikové prostředí pro vývoj a ohrožení sociálně patologickými jevy. Návykové látky dívky volily jako prostředek úniku před problémy, scházelo podnětné rodinné klima, jasná výchovná strategie a pozitivní vzory. Cílená intervence dokázala účinně ovlivnit pouze polovinu vzorku. Vhodné preventivní působení může snížit výskyt sociálních patologií v prostředí výchovného ústavu, je třeba posílit práci s rodinami klientů, aktivní trávení volného času, motivaci k sebevzdělávání, profesní přípravě a zvládání praktických životních situací. |
| Související projekty: |