Typy vzdělávacích komiksů a analýza jejich edukačního potenciálu pro přírodovědnou výuku

Logo poskytovatele
Autoři

TRNOVÁ Eva JANKO Tomáš TRNA Josef PEŠKOVÁ Karolína

Rok publikování 2016
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Scientia in educatione
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://www.scied.cz/index.php/scied/article/view/225
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova comics; connectivism; educational comic; Net-generation; science education; STEM school subjects
Popis Komiksové příběhy jsou tradičně vnímány jako specifické populární médium. Vzhledem k jejich oblíbenosti a srozumitelnosti pro dospívající je jim však pozornost stále častěji věnována i v oblasti přírodovědného vzdělávání. Důležitým aspektem je v tomto ohledu nejen obsah komiksů, ale také jejich výrazové prostředky. Cílem studie je přispět ke konkretizaci edukačního potenciálu komiksů a naznačit způsoby jejich pedagogického využití v kontextu motivace a poznávacích charakteristik současné NET-generace žáků. Jádro studie představuje analýza ukázek vzdělávacích komiksů s přírodovědnou tématikou, jež se uplatňují při transformování přírodovědných konceptů do lépe uchopitelné podoby. Nejdříve je čtenář v obecné rovině seznamován s přínosem komiksů vzhledem k učebním návykům současných žáků. Následně jsou objasňovány vlastnosti vzdělávacího komiksu a podrobněji vysvětlováno jeho fungování jako didaktického prostředku. V závěru studie jsou na základě zjištěných poznatků vyvozována didaktická doporučení a popisovány příklady efektivního využití vzdělávacích komiksů v přírodovědné výuce.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.