Contemporary Czech and Swedish school - Overview of selected aspects of educational systems
| Název česky | Soudobá česká a švédská škola - Přehled vybraných aspektů vzdělávacích systemů |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2015 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Popis | V posledních 70 letech došlo v výrazným změnám vzdělávacích systémů v jednotlivých evropských zemích. Tyto změny odráží snahu zdůraznit principy multikulturalismu, tolerance a odpovědnosti. Severské země byly prvními, které tyto principy aplikovaly do svých vzdělávacích systémů a v přímé návaznosti na ně byla zdůrazněna také idea inkluzivního vzdělávání. Český vzdělávací systém byl v dané době více ovlivněn centralizovaným ideologickými principy výchovy vycházejícími z komunistické éry. Příspěvek prezentuje komparaci vybraných aspektů zmíněných vzdělávacích systémů s důrazem na kutikulární reformy, pozici pedagoga a podmínky vzdělávaní s důrazem na vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pozitivní hodnocení kurikulárních reforem bylo zaznamenáno v obou zemích. Ovšem některé koncepční prvky zůstaly nezměny, případně byly ovlivněny negativně. Kvalitativní výzkumná data týkající se švédského vzdělávacího systému byly získány v rámci studie podmínek předprofesní přípravy na švédských základních školách. Data týkající se České republiky byla získána zejména ze soudobých výzkumných šetření realizovaných MŠMT. |