Teacher Professional Socialisation: Objective Determinants

Název česky Profesní socializace učitelů: objektivní determinanty
Autoři

PÍŠOVÁ Michaela

Rok publikování 2013
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Orbis Scholae
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
www http://www.orbisscholae.cz/2013/number-2
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova objective determinants of novice teacher socialisation; interactive and institutional and cultural levels of analysis
Přiložené soubory
Popis Nástup do učitelské profese je obecně uznáván za zásadní fázi profesního života učitele. Úvodní roky ve škole mohou být kritickou částí učitelovy kariéry - mají dlouhodobé implikace pro učitelovu efektivitu, pracovní spokojenost a dokonce délku trvání profesní kariéry. Problém vysokého počtu odchodů začínajících učitelů z profese se stal již globální záležitostí. Proto je otázkám socializace začínajících učitelů v posledních desetiletích věnována zvyšující se pozornost. Článek přináší stručný přehled výzkumných směrů v oblasti socializace začínajících učitelů jak v oblasti anticipatorní socializace (před nástupem), tak socializace na pracovišti (organizační). Dále je pozornost věnována zejména období profesní socializace na pracovišti, přičemž v tomto článku se zabýváme zejména objektivními determinantami socializačních procesů. Pojednány jsou tři vrstvy sociálního kontextu: interaktivní (žácia třídy), institucionální (kultura školy, sbor, vedení školy) a kulturní (místní komunita, širší ekonomický, politické a kulturní prostředí).

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.