Povaha žákovských promluv ve výuce anglického jazyka
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2014 |
| Druh | Článek v odborném periodiku |
| Časopis / Zdroj | Pedagogika |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | communication in teaching; English language teaching; video studies; communicational approach |
| Popis | Studie představuje analytickou sondu do povahy žákovských promluv v reálné výuce anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Klade si otázku, do jaké míry se ve výuce v českých školách odrážejí principy komunikačního přístupu, jenž je přístupem doporučovaným v aktuálních kurikulárních dokumentech. Konkrétně je analýza zaměřena na příležitosti, jaké v tomto smyslu ve výuce vytvářejí učitelé. V první části studie jsou představena teoretická východiska analýzy, ve druhé je podán přehled výzkumů diskurzu ve školní třídě v rámci výuky cizího jazyka. Třetí část studie přináší popis výzkumného designu, vlastního kategoriálního systému a výsledky analýzy. Výsledky realizované analýzy komunikace ve výuce anglického jazyka naznačují, že odrazy základních principů komunikačního přístupu lze v reálné výuce pozorovat. Jednotliví pozorovaní učitelé se však liší v tom, do jaké míry prvky komunikačního přístupu ve výuce využívají. |