Fictional Stories as an Occasion for Narrative Sharing of Tacit Knowledge in Teacher Training

Logo poskytovatele
Název česky Fikční příběhy jako příležitost pro narativní způsob sdílení tacitních znalostí ve výuce studentů učitelství
Autoři

KRÁTKÁ Jana

Rok publikování 2014
Druh Článek ve sborníku
Konference Advances in Educational Research: Applied social science, Vol. 52
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Pedagogika a školství
Klíčová slova tacit knowledge; narrative; trainee teachers; university teaching; fictional story
Popis Je známo, že tacitní znalosti nemohou být sdíleny stejně snadno, jako explicitní znalosti. Vyprávění však může nabídnout postrádaný most mezi tacitními a explicitními znalostmi. Předpokládáme, že vyprávění (budoucích) učitelů je přirozenou formou sdílení jejich tacitních znalostí a zkušeností, které tak mohou být předávány, aniž by musely být přímo vyřčeny. Prostřednictvím narace dochází ke spontánnímu sdílení tacitních znalostí. Zabýváme se možnostmi navození příležitostí pro narativní vzpomínání v prostředí výuky studentů pedagogické fakulty. Za tímto účelem bylo využito fikčních příběhů s výchovným problémem, který měli studenti diskutovat. Aniž by byli jakkoli podněcováni k vyprávění, studenti často prezentovali svá řešení výchovného problému prostřednictvím příběhů. Ukazuje se, že jej používají pro vyjádření svého postoje, postoje jiných, předávání svého názoru, svých znalostí a zkušeností získaných z řešení praktických situací a volí k tomu tu nejpřirozenější formu – příběh.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.