Fictional Stories as an Occasion for Narrative Sharing of Tacit Knowledge in Teacher Training
| Název česky | Fikční příběhy jako příležitost pro narativní způsob sdílení tacitních znalostí ve výuce studentů učitelství |
|---|---|
| Autoři | |
| Rok publikování | 2014 |
| Druh | Článek ve sborníku |
| Konference | Advances in Educational Research: Applied social science, Vol. 52 |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Obor | Pedagogika a školství |
| Klíčová slova | tacit knowledge; narrative; trainee teachers; university teaching; fictional story |
| Popis | Je známo, že tacitní znalosti nemohou být sdíleny stejně snadno, jako explicitní znalosti. Vyprávění však může nabídnout postrádaný most mezi tacitními a explicitními znalostmi. Předpokládáme, že vyprávění (budoucích) učitelů je přirozenou formou sdílení jejich tacitních znalostí a zkušeností, které tak mohou být předávány, aniž by musely být přímo vyřčeny. Prostřednictvím narace dochází ke spontánnímu sdílení tacitních znalostí. Zabýváme se možnostmi navození příležitostí pro narativní vzpomínání v prostředí výuky studentů pedagogické fakulty. Za tímto účelem bylo využito fikčních příběhů s výchovným problémem, který měli studenti diskutovat. Aniž by byli jakkoli podněcováni k vyprávění, studenti často prezentovali svá řešení výchovného problému prostřednictvím příběhů. Ukazuje se, že jej používají pro vyjádření svého postoje, postoje jiných, předávání svého názoru, svých znalostí a zkušeností získaných z řešení praktických situací a volí k tomu tu nejpřirozenější formu – příběh. |
| Související projekty: |