PROFESNÍ VIDĚNÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ ANGLICKÉHO JAZYKA A JEHO ROZVOJ POMOCÍ VIDEOWEBU

Logo poskytovatele
Autoři

MINAŘÍKOVÁ Eva JANÍK Tomáš KOSTKOVÁ Klára JANÍK Miroslav

Rok publikování 2013
Druh Další prezentace na konferencích
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Popis Příspěvek má za cíl představit výzkum profesního vidění a jeho rozvoje u studentů učitelství AJ. Profesní vidění zahrnuje dvě komponenty – výběrové zaměření pozornosti (čeho si učitelé všímají ve výukových situacích) a uvažování založené na vědění (jak o tom přemýšlejí). Uvažování založené na vědění zahrnuje následující subprocesy – popisování, interpretování, vysvětlování, predikování, hodnocení a navrhování alternativ. Cílem výzkumu bylo popsat, které z těchto subprocesů jsou patrné v písemných reakcích studentů učitelství na videosekvence z hodin AJ a jak se tyto jejich reakce proměňují po práci ve VideoWebu – elektronickém učebním prostředí využívajícím videozáznamy výuky. Obsahovou analýzou reakcí se ukázalo, že studenti výukové situace nejvíce popisovali (32 %), interpretovali (24 %) a hodnotili (18 %). Při porovnání reakcí studentů před a po práci ve VideoWebu se ukázalo, že významně vzrostl počet popisných komentářů (na 59 %) a klesl počet hodnotících komentářů (na 9 %). Následná analýza struktury reakcí studentů ukázala i jinou posloupnost komentářů – před prací ve VideoWebu studenti spíše dříve hodnotili a pak analyzovali. Po práci ve VideoWebu tomu bylo naopak. Uvedené může ukazovat na větší disciplinovanost při sledování videosekvencí z výuky a tedy i na úspěšnost nácviku pozorování. V závěru příspěvku zmíníme možnosti zkoumání profesního vidění u praktikujících učitelů a využití kolaborativní analýzy videozáznamů pro jeho rozvíjení.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.