Moc jako etický aspekt odborné kompetence učitele. Příspěvek na 21. konferenci ČAPV.
| Autoři | |
|---|---|
| Rok publikování | 2013 |
| Druh | Další prezentace na konferencích |
| Fakulta / Pracoviště MU | |
| Citace | |
| Přiložené soubory | |
| Popis | V našem příspěvku diskutujeme etický aspekt odborné kompetence učitele v perspektivě využití moci ve školní třídě. Koncept moci učitele je v zahraniční odborné literatuře hojně diskutovaný, avšak v českém odborném diskursu se ještě zcela neetabloval. Příspěvek vychází z analýzy obecných koncepcí moci v sociálních a pedagogických vědách a dále shrnuje základní pojetí moci ve školní třídě, ve kterých je moc spojena s oblastí kognitivní, afektivní, behaviorální a komunikační. Na základě výzkumu uplatňování moci učiteli se věnujeme etickým aspektům odborné kompetence učitele. Analyzujeme způsoby uplatňování moci ve školní třídě ve vztahu k odborné kompetenci učitelů. Následně popisujeme etické aspekty moci učitele ve vztahu k vznikajícímu profesnímu standardu kvality učitele, v němž je etika učitelské profese jedním z předpokládaných okruhů |
| Související projekty: |