Analýza konstruování sociálního světa žáků ZŠ na pozadí tématu rasismu

Autoři

KLAPKO Dušan

Rok publikování 2012
Druh Kapitola v knize
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Přiložené soubory
Popis Teoretická východiska výzkumného šetření vycházela ze sociálně konstruktivistického přístupu. Smyslem kapitoly bylo popsat, vysvětlit a odhalit jazykové konstrukce výkladu sociální reality v tematice soužití Romů a většinové společnosti z pohledu žáků druhého stupně dvou vybraných základních škol. Hlavní tematické oblasti diskuse mezi žáky se zaměřily na problematiku nacionalismu, rasismu, kriminality, vůdcovství a ne-tolerance. Výběr vzorku informantů se skládal jak ze skupiny romských, tak i neromských žáků. Metodologické uchopení dat výzkumu bylo uskutečněno nástroji diskursivní analýzy, sběr dat probíhal v rámci ohniskových skupin. Výzkumné šetření vycházelo ze dvou zdrojů a to z textů v učebnicích dějepisu pro základní školy a následné reflexe žáků s odkazy na jejich životní zkušenosti.
Související projekty:

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.