Pragmatic awareness in teacher education

Název česky Pragmatické povědomí ve vzdělávání učitelů
Autoři

POVOLNÁ Renata

Rok publikování 2012
Druh Článek v odborném periodiku
Časopis / Zdroj Acta academica karviniensia
Fakulta / Pracoviště MU

Pedagogická fakulta

Citace
Obor Jazykověda
Klíčová slova pragmatic awareness; pragmatics; language learning; teacher education; productive language skills; receptive language skills; communicative language competences; linguistic competences; sociolinguistic competences; pragmatic competences
Popis Článek přináší výsledky výzkumu, který autorka uskutečnila u několika skupin studentů, a to jak budoucích, tak stávajících učitelů angličtiny. Cílem bylo zjistit, jaký mají tito studenti názor na studium pragmatiky a zda považují kurz o základech pragmatiky za důležitý pro své jazykové vzdělání. Autorka se také pokusila zjistit, zda studenti používají nebo plánují používat ve svém učitelském povolání tzv. pragmatic awareness approach (přístup pragmatického povědomí). Autorka vychází především z analýzy návrhů studentů, jak lze v učitelské praxi aplikovat teoretické znalosti a praktické dovednosti získané při studiu pragmatiky, a to s ohledem na produktivní a receptivní jazykové dovednosti stejně jako komunikativní jazykové kompetence, tj. lingvistické, sociolingvistické a pragmatické kompetence, které zformuloval Trim (2005) pro společný evropský referenční rámec pro jazyky (Common European Framework of Reference for Languages), protože právě rovnováha mezi produktivními a receptivními jazykovými dovednostmi a zvládnutí komunikativních jazykových kompetencí jsou považovány za nezbytnou součást vzdělávacího procesu.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.