Spectabilis pane děkane, honorabiles páni proděkani a paní proděkanky, vážení a milí kolegové a kolegyně, carissimi et carissimae, studující, vstupující dnes do akademické obce.
Děkuji za pozornost, kterou jste věnovali mému výročí, mým narozeninám. Jde o jubileum, které je příležitostí k vzpomínkám, starším, než jste Vy tady, přítomní v slavnostní aule.
Je tomu 70 let , co jsem byla slavnostně přijata do akademické obce FF UK v Praze. Zapsala jsem se na katedru filosofie a na katedru srovnávacích dějin světových literatur. Chtěla jsem hledat smysl života. Zdálo se mi, že člověk má vědět, proč žije, aby věděl, jak má žít. Komenský např. žádal, aby lidé rozlišovali věci nezbytně od zbytných, podstatné od nepodstatných, a aby šli tam, kam se jít má, ne tam, kam se jde, všichni bez rozmyslu hrnou. Šla jsem hledat hodnoty, to co stojí za to, aby se stalo předmětem lidského chtění, pravé hodnoty, které nejsou za peníze, ale které si zaslouží, aby je lidé vyznávali, chránili a šířili.
Je tomu 50 let, co vyšlo 1. číslo časopisu Pedagogická orientace, který jsem měla čest iniciovat a spoluzaložit a redigovat. Časopis pro otevřené hledání zkušeností, podnětů a úvah z domácích i zahraničních zkušeností a snah řešit otázky výchovy a vzdělávání, o ochranu a šíření kultury a budování celoživotní všeobecné celospolečenské školy jako Školy Officinae Humanitatis.
Je tomu 27 let, co jsem z tohoto místa vítala tehdejší nastupující generaci studentů pedagogické fakulty a měla k nim proslov O důstojnosti a odpovědnosti učitele. Ano, to jsou vlastnosti, které nejlépe vystihují úlohu učitele ve společnosti, v úsilí o její vzdělanost a kulturu. Má důstojné a odpovědné poslání. Nová generace vstupuje dnes do akademické obce PdF MU. A já jí přeji mnoho sil, odhodlání a radosti při studiu a potom při pedagogické práci. V mnohostranném úsilí o vzdělanost a kulturu našeho národa.