Až do odvolání se provoz PdF MU řídí semaforem, jehož aktuální barva je červená. Aktuální informace v souvislosti se šířením nákazy COVID-19 najdete zde.

Mgr. Tereza Češková, Ph.D.


kancelář: bud. B/3012b
Poříčí 623/7
603 00 Brno

Zobrazit na mapě

telefon: 549 49 4547
e‑mail:
Životopis

Životopis

Identifikace osoby
  • Mgr. Tereza Češková, Ph.D., narozena ve Svitavách
Pracoviště
  • Katedra geografie; Institut výzkumu školního vzdělávání, Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity
Funkce na pracovišti
  • odborný asistent
Vzdělání a akademická kvalifikace
  • 2020: Ph.D.: Pedagogika;
  • dizertační práce „Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů ve výuce na 1. stupni (na příkladu přírodovědného učiva)“
  • 2012: Mgr.: Učitelství pro I. stupeň základní školy, specializace Sociální pedagogika;
  • diplomová práce „Adaptační kurz pro 1. třídu a smysl jeho realizace“
Přehled zaměstnání
  • 2020: Česká školní inspekce – tvorba testových úloh pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět
  • 2017–2018: Česká školní inspekce – testolog v projektu zaměřeném na rozvíjení a hodnocení klíčových kompetencí Komplexní systém hodnocení
  • 2016–dosud: Katedra geografie, Institut výzkumu školního vzdělávání, PdF MU – odborný asistent na katedře
  • 2011–2015: ZŠ a MŠ Svitavy, Javorník 61 – učitelka na málotřídní škole
  • 2012: ZŠ a MŠ Brno, Kotlářská 4 – asistentka učitele a tandemová učitelka
  • 2009–2010: ZUŠ Svitavy – učitelka hry na hudební nástroje
Vědeckovýzkumná činnost
  • 1/2020—12/2022: Produktivní kultura vyučování a učení; projekt Grantové agentury ČR / Standardní projekty
  • 1/2018—4/2019: Systém terénní výuky pro základní školy; projekt Technologické agentury ČR / ZÉTA
Akademické stáže
  • 2019: University of Applied Sciences, Jyväskylä, Finsko (1 týden)
  • 2017: ESERA Summer School 2017, JČU, České Budějovice (1 týden)
  • 2015: Department of Education, Faculty of Humanities and Education, University of Agder, Kristiansand, Norsko (grant Norských fondů, 1 měsíc)
  • 2011: Mater Dei Institute of Education, Dublin, Irsko (Erasmus, 5 měsíců)
Mimouniverzitní aktivity
  • Členka výkonné redakce časopisu Orbis Scholae
Ocenění vědeckou komunitou
  • Cena děkana v kategorii významný tvůrčí čin zaměstnanců za publikaci: Svobodová, H., Mísařová, D., Durna, R., Češková, T., & Hofmann, E. (2019). Koncepce terénní výuky pro základní školy: na příkladu námětů pro krátkodobou a střednědobou terénní výuku vlastivědného a zeměpisného učiva. MUNI.
Vybrané publikace
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Když potenciálně rozvíjející situace nerozvíjí: kritické didaktické incidenty v problémově orientované výuce. Pedagogika, Praha, 2020, roč. 70, (2), s. 197-223. ISSN 0031-3815. doi:10.14712/23362189.2020.1636. URL info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Příležitosti k rozvíjení kompetence k řešení problémů ve výuce na 1. stupni (na příkladu přírodovědného učiva). In ČAPV 2020. 2020. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Interakce při řešení problémově orientovaných úloh ve výuce přírodovědy. Orbis Scholae, Praha: Karolinum, 2020, roč. 14, (1), s. 49-80. ISSN 1802-4637. doi:10.14712/23363177.2020.3. URL info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza, Darina MÍSAŘOVÁ, Hana SVOBODOVÁ, Radek DURNA a Eduard HOFMANN. The conception of geographical fieldwork at primary and lower secondary school. In SVOBODOVÁ, Hana a Radek DURNA. EUROGEO 2019 "Teaching Geography in challenging times". 2019. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Interaction during Solving the Problem-Oriented Tasks in Primary Science Education. In Mezinárodní konference výzkumu a vzdělávání EARLI-JURE 2019. 2019. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. The Phases Implemented in Problem-Oriented Learning Situations in Czech Primary Geography. In CGE 2018 International Conference. 2018. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. The Differences Between Problem-Oriented Learning Situations in Czech Primary Geography and Czech Primary Science. In 2018 IGU Regional Conference - CAG Annual Meeting - NCGE Annual Conference. 2018. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza, Iva FRÝZOVÁ a Eduard HOFMANN. Koncepce terénní výuky v kurikulu studia Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. In Koncepce terénní výuky v kurikulu studia Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. 2018. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Specifics of problem learning situations in primary Science instruction. In Mezinárodní konference výzkumu a vzdělávání EARLI-JURE 2017. 2017. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Interakce mezi učitelem a žáky při analyzování problémově orientované učební úlohy: mikroanalýza. In XV. Kvalitatívny prístup a metódy vo vedách o človeku: Pätnásť rokov kvality? Kritický pohľad na stav kvalitatívneho výskumu. 2016. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. An interaction between teacher and pupils during the analysis of a problem-oriented task. In ECER 2016 Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers. 2016. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Výukové situace rozvíjející kompetenci k řešení problémů: teoretický model jako východisko pro analýzu výuky. Pedagogika, 2016, roč. 66, č. 5, s. 530-548. ISSN 0031-3815. doi:10.14712/23362189.2016.248. URL info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza a Petr KNECHT. Analýza problémově orientovaných výukových situací ve výuce přírodovědy. Orbis Scholae, Karolinum, 2016, roč. 10, č. 2, s. 93-115. ISSN 1802-4637. doi:10.14712/23363177.2017.4. URL info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza a Petr KNECHT. Kam se vytratil problém? Srovnání vybraných charakteristik problémových úloh na 1. a 2. stupni ZŠ. In Škola a její křižovatky, 22. konference České pedagogické společnosti. 2015. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza a Petr KNECHT. Analýza fází řešení problémové učební úlohy ve výuce přírodovědy. In XXIII. konference ČAPV: Etické a sociální aspekty v oblasti vzdělávání a pedagogickém výzkumu. 2015. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. The phases implemented in problem-solving tasks in Science instruction at Czech primary schools. In ECER 2015: Education and Transition - Contributions from Educational Research. 2015. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza a Veronika LOKAJÍČKOVÁ. Learning Tasks in Science Instruction and Textbooks in the Czech Republic: A Comparative Review of Research Methods. In ECER 2014. 2014. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy na 1. stupni ZŠ. In XXII. konference ČAPV: Pedagogický výzkum: spojnice mezi teorií a praxí. 2014. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Analýza výukových situací rozvíjejících kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy: návrh výzkumného nástroje. In Školní vzdělávání: podmínky, aktéři, kurikulum, procesy, výsledky. 2014. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Analýza výukové situace z hlediska potenciálu rozvíjení kompetence k řešení problémů. In XX. konference ČPdS 2013. 2013. info
  • ČEŠKOVÁ, Tereza. Učební úlohy rozvíjející kompetenci k řešení problémů ve výuce přírodovědy. In Janík, T., Pešková, K. et al. Školní vzdělávání: od podmínek k výsledkům. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 157-170, 14 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, svazek 33. ISBN 978-80-210-6677-9. info

13. 8. 2020