Výzkum a/nebo výuka, aneb jak se rozejít s Humboldtem?

Přednáška z cyklu Vysoké školství v pohybu: výzvy a odezvy seriál význačných přednášek — jaro 2019 — na Pedagogické fakultě MU



Výzkum a/nebo výuka, aneb jak se rozejít s Humboldtem?
— Mgr. Karel Šima, Ph.D. —
(FF UK, Praha)



V posledních letech se po opadnutí rychlé a téměř šokové expanze soustředily debaty o českém vysokém školství především na dvě oblasti – zajišťování kvality vzdělávání pomocí akreditací a hodnocení a financování výzkumu. V přednášce se pokusím jít dále a věnovat se tomu, jaký obecnější problém spočívá v tom, jaké se tyto dvě oblasti vůči sobě vztahují. Principy moderního univerzitního školství, které se k nám v 90. letech vrátily s tzv. Humboldtovským modelem univerzity, neříkají jen něco o tom, jak má vypadat výzkum/věda a výuka/výchova, ale také o jejich vzájemném poměru a vztahu. Podíváme-li se ovšem do dávné i nedávné historie tyto principy se velmi významně rozcházely s realitou fungování univerzit. Jednak byla tradičně výuka centrem pozornosti, jen pokud odpovídala výzkumným zájmům profesorů. V posledních letech se pak s důrazem na excelentní výzkum, který přináší domácí i mezinárodní prestiž a peníze, stále více odhlíží od samotného procesu vyučování a učení. To je přitom v zahraničí předmětem rozsáhlého výzkumu, který u nás s utlumením vysokoškolské pedagogiky výrazně chybí. Na příkladech z autorových přechozích výzkumů bude v přednášce ukázáno, jak se výuka a výzkum dostaly do konkurenčního vztahu, jak se s tím snaží vyučující a studující vyrovnat a jak potřebujeme změnit naši představu o výzkumu a výuce, abychom z této situace našli východisko.


Pořadatel
Pedagogická fakulta
Odpovědnost
prof. PhDr. Tomáš Janík, Ph.D., M.Ed.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.