Katedra pedagogiky

Učíme budoucí učitelky a učitele, jak rozvíjet sebe a druhé

 

Co je u nás nového

Osoba stojící v prázdné třídě s dřevěnými židlemi a stolem, v pozadí nástěnky s různými materiály a mapa světa na stěně.

Učitelka na gymnáziu dělá doktorát s chutí!

Naše absolventka Nela učí češtinu na gymnáziu v Holešově a u toho dělá doktorát. Během svého studia se podílela na popularizaci tématu doučování formou blogu #Inspiruj, kde sdílela tipy pro doučovatele a studující na praxích v bakalářském studiu. V současné době s námi Nela spolupracuje na e-publikaci k Asistentským praxím. Materiál bude k dispozici studujícím v bakalářském studiu, kteří se chystají na asistentské praxe doučování nebo do školy.

Blog #inspiruj Článek v Magazínu M

Bez popisku

Jak vypadá skutečně inkluzivní výuka? Hlas dostali vyučující i žáci

Nová studie Jany Obrovské, Petra Svojanovského a Umeshe Sharmy s názvem Teachers’ inclusive core practices and all students’ perspectives představuje nový rámec jádrových inkluzivních praktik ve výuce, založený na zkušenostech vyučujících i všech žáků ve zkoumaných třídách.

Odhaluje nejen osvědčené strategie, ale i výzvy, se kterými se žáci při jejich uplatňování setkávají.

PŘEČÍST SI ČLÁNEK

Newsletter 6/2025

Co najdete v newsletteru?

  • Změna v organizaci Učitelských praxí 1 a 2 od září 2025
  • Cenu rektora MU získala Zuzana Dvořáková za doučování
  • Shrnutí zpětné vazby k průběžným kurzům na PdF MU
  • Informace k Pokusné ověřování podpory PU od 9/2025​

Další vzdělávání, pozvánky na akce na fakultě a další.

Vyšlo květnové číslo newsletteru Učitelské praxe, č. 6/2025.

Newsletter

Dvě osoby sedí na červené pohovce během rozhovoru, jeden drží telefon a jsou obklopeni mikrofony, v pozadí visí řetězce s fotografie.

Jak vést žáky i sebe k efektivní sebereflexi?

Jak posouvat sebe i žáky a jak se dá dělat vysvědčení jinak? Podcast Co škola? se přesunul do Brna na akci Noc vzdělávání, kterou na pedagogické fakultě MUNI pořádalo Otevřeno.

Letošním tématem byla sebereflexe, a proto jsme se v debatě zaměřili na to, jak pracovat s hodnocením – ať už sebe jako vyučujících nebo studujících.

Diskutovat přišla paní docentka Jana Kratochvílová a doktorandka Julie Grombířová.

POSLECHNOUT SI PODCAST

Bez popisku

Řízení chování žáků u začínajících učitelů: Co (ne)funguje?

Jaké situace začínající učitelé řeší, jak na ně konkrétně reagují a jaký to má dopad na chování žáků v danou chvíli?

Nová studie Jiřiny Karasové a Jana Nehyby s názvem Novice teachers' classroom behaviour management: Situations, responses and impact on student behaviour ukazuje, že strategie, které učitelé nejvíce používají (často zaměřené na učitele) mívají nejmenší dopad a ty nejvíce slibné (proaktivní, zaměřené na žáka) využívají nejméně, byť mají největší potenciál dlouhodobého pozitivního dopadu.

PROJÍT SI CELOU STUDII

Obálka časopisu "Školní poradenství v praxi", vydání 2/2025, s abstraktním uměleckým dílem z vrstevnatých modrých a oranžových barev.

Nový článek: Podpora wellbeingu skrze formativní hodnocení a Vysvědčení JINAK

Marek Matouš Bula, Julie Grombířová a Jana Kratochvílová se ve svém aktuálním článku Podpora wellbeingu skrze formativní hodnocení a Vysvědčení JINAK zabývají vztahem mezi formativním hodnocením – prostřednictvím zavádění Vysvědčení JINAK – a wellbeingem žáků.

V době rostoucích psychických obtíží mezi dětmi upozorňují na to, že zpětná vazba zaměřená na pokrok, silné stránky a zapojení žáků do hodnocení vlastního učení pomáhá budovat jejich sebedůvěru, vnitřní motivaci a autonomii.

PŘEČÍST SI CELÝ ČLÁNEK

Bez popisku

Aktuální studie: Jak probíhá zavádění Vysvědčení JINAK?

Julie Grombířová a Jana Kratochvílová se ve svém článku Innovation in the Final Assessment of Student Learning Outcomes (Report Cards): The Process of Change and Its Impacts on School Practice zabývají vývojem procesu změny při zavádění nového přístupu k závěrečnému hodnocení výsledků učení žáků (Vysvědčení JINAK) v České republice. Studie zkoumá vývoj a dopady procesu implementace na základní škole.

ODKAZ NA STUDII

Bez popisku

Nový díl Otevřené dveře ředitelny: ZŠ Česká Ves, okres Jeseník

#5 – Pozvání k podcastu Otevřené dveře ředitelny přijal pan Mgr. FILIP WORM, ředitel a Jan Baďura, zástupce a koordinátor ICT ze Základní školy Česká Ves, okres Jeseník.

V rozhovoru se doc. Mgr. Jana Kratochvílová, Ph.D. s kolegy zaměřili na tématiku formativního hodnocení a jeho implementaci a rozvoj na základní škole. Diskutovali o tom, jaké změny mohou nastat ve škole a ve výuce, pokud jde o výsledky žáků a proces jejich učení.

Podcast na Spotify

Předchozí Následující

Všechny aktuality Podcasty Blog #inspiruj

Katedra pedagogiky připravuje vyučující pro budoucnost jako flexibilní profesionály ve vzdělávání, realizuje související výzkum a spolupracuje s partnerskými institucemi s cílem přispět ke kvalitě života ve školách a ve společnosti.

Katedra pedagogiky patří ke stěžejním katedrám Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, neboť se podílí na přípravě všech studentů fakulty. Její členové svou činnost staví na týmové práci, otevřenosti, zodpovědnosti, dobrých mezilidských vztazích a přístupu orientovaném na studenta. Směřují k udržitelné excelenci, která upřednostňuje kvalitu před kvantitou.

Pedagogicko-psychologický modul Standardy pro praxi Výzkumy na katedře

Katedra pedagogiky očima jiných

„Praxe a následný reflektivní seminář mi daly za celou dobu studia to nejdůležitější, co jsem pro začátek své učitelské kariéry potřeboval.“

Lukáš Mikl, ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL​

„Praxe mě naučila více o efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga. Naučila mě, jak je tato spolupráce přínosná pro obě strany.“

Blanka, studentka v bakalářekém studiu, ASISTENTSKÁ PRAXE - ASISTENT PEDAGOGA

„Teorie a praxe, dvě slova, která spolu souvisí. Díky praxi jsem zjistila, že mě práce s dětmi naplňuje, ujistila jsem se v tom, že učitelská profese je velmi zodpovědné povolání, které nemůže dělat kdokoli. Informace, které chci předat dále, zdokonalují i mě samou. Je to neustálý proces poznávání nových věcí a lidí.“

Šárka Blatná, absolventka UČITELSKÁ PRAXE

„Při nástupu do 1. ročníku bakalářského studia jsem věděl, že při svém budoucím zaměstnání chci ruský jazyk využívat, ale nechci se stát učitelem. Pedagogickou fakultu jsem si vybral právě proto, že jsem měl pouze kladné recenze a ohlasy na katedru ruského jazyka a literatury a jejich kvalitní výuku. Vše se ale změnilo okamžikem, kdy jsem absolvovala učitelskou praxi na základní škole.“

Tomáš, studující navazujícího magisterského studia, UČITELSKÁ PRAXE

„I learned so much through the discussions we had in class. Also the assignments we had to do were very interesting. The dynamics of the classes really made them enjoyable.“

José, Erasmus student INTRODUCTION INTO EDUCATION AND PSYCHOLOGY

„Probírá se opravdu to, s čím jsme se setkali v praxi, můžu se zeptat, když si nejsem jistá. My vlastně toto hodně řešíme i mimo školu spolu jako studenti, ale tady byl přítomen i didaktik a to bylo skvělý.“

Petr, Student magisterského stupně SEMINÁŘ K UČITELSKÉ PRAXI

„Velice si vážíme možnosti spolupracovat s Katedrou pedagogiky. Oceňujeme erudovaný přístup a expertízu členů katedry, vítáme studenty pedagogiky. Rádi otevíráme naše dveře společným projektům a výzkumům a těší nás možnosti spolupráce mezi naší školou, našimi zahraničními partnery (např. ve Finsku nebo USA) a Katedrou pedagogiky.“

Monika Mandelíčková, KOORDINÁTORKA LABORATORNÍ ŠKOLY LABYRINTH, BRNO
Předchozí Následující

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info