Katedra pedagogiky

Učíme budoucí učitelky a učitele, jak rozvíjet sebe a druhé

 

Co je u nás nového

Bez popisku

Vývoj přístupů ke školnímu hodnocení v českých zemích: kontinuita, či diskontinuita?

Nová studie Vladimíry Spilkové a Jany Kratochvílové sleduje vývoj školního hodnocení v českých zemích od konce 18. století do současnosti a ukazuje proměny v teorii, vzdělávací politice i praxi základních a středních škol. Představuje také vývoj inovovaného vysvědčení vytvořeného ve spolupráci akademiků a učitelů a jeho propojení s formativním hodnocením, včetně legislativních souvislostí.

V závěru shrnuje, proč se nové přístupy k hodnocení zatím nedaří prosadit plošně, a popisuje podmínky nutné pro změnu kultury hodnocení v českých školách.

Přečíst si studii

Dva muži stojí na chodbě u dveří s nápisem "8.B", jeden oblečený v hnědém saku a světlém svetru, druhý v šedém saku a modré košili s taškou přes rameno.

Může i direktivní provázející učitel podpořit reflexi studentů učitelství?

Běžně se předpokládá, že příliš direktivní styl mentorování brání rozvoji reflexe u budoucích učitelů. Aktuální studie Petra Svojanovského The impact of supervisory behaviour on pre-service teachers' reflection during mentoring dialogues: not all imperators are the same ale ukazuje, že realita je složitější.

Studie naznačuje, že i direktivní mentoři mohou podporovat reflexi studentů, pakliže při vedení rozhovoru rozebírají určité téma delší dobu, komplexněji a více dialogicky.

PŘEČÍST SI VÍCE O STUDII

Obálka časopisu Journal of Personality Assessment, svazek 107, číslo 5, září-říjen 2025 s abstraktním fialovým a zlatým designem.

Měření well-beingu u dětí: revize dotazníku SCWBS

Vyšla nová studie Marka Matouše Buly, Adama Klocka a Egle Havrdové s názvem Is There Only One Well-Being for Younger Children and Preadolescents? The Revision of the SCWBS Questionnaire with Detailed Psychometric Properties.

Studie ukázala, že děti ve věku 10-12 let vnímají duševní pohodu jako jeden celek, nikoli jako oddělené složky, a že zjednodušení odpovědí z pětibodové na tříbodovou škálu nemá negativní dopad na kvalitu měření.

PŘEČÍST SI ČLÁNEK O STUDII PŘEČÍST SI CELOU STUDII

Připravujeme letní školu zaměřenou na formativní hodnocení!

Chcete být u toho? Vyplňte nezávaznou přihlášku a my vám přednostně pošleme všechny důležité informace.


Termín: 14.-16. 7. 2026
Nabízíme: intenzivní profesní učení pro implementaci v praxi, kolegiální sdílení, praktické ukázky, podporující atmosféru
Rozsah: 20 hodin
Místo konání: PdF MU Brno

Těšíme se na vás! 

Více informací Nezávazná přihláška

Předchozí Následující

Všechny aktuality Podcasty Blog #inspiruj


Katedra pedagogiky připravuje vyučující pro budoucnost jako flexibilní profesionály ve vzdělávání, realizuje související výzkum a spolupracuje s partnerskými institucemi s cílem přispět ke kvalitě života ve školách a ve společnosti.

Katedra pedagogiky patří ke stěžejním katedrám Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, neboť se podílí na přípravě všech studentů fakulty. Její členové svou činnost staví na týmové práci, otevřenosti, zodpovědnosti, dobrých mezilidských vztazích a přístupu orientovaném na studenta. Směřují k udržitelné excelenci, která upřednostňuje kvalitu před kvantitou.

Pedagogicko-psychologický modul Standardy pro praxi


Naše katedra očima jiných

„Praxe a následný reflektivní seminář mi daly za celou dobu studia to nejdůležitější, co jsem pro začátek své učitelské kariéry potřeboval.“

Lukáš Mikl, ZAČÍNAJÍCÍ UČITEL​

„Praxe mě naučila více o efektivní spolupráci mezi učitelem a asistentem pedagoga. Naučila mě, jak je tato spolupráce přínosná pro obě strany.“

Blanka, studentka v bakalářekém studiu, ASISTENTSKÁ PRAXE - ASISTENT PEDAGOGA

„Teorie a praxe, dvě slova, která spolu souvisí. Díky praxi jsem zjistila, že mě práce s dětmi naplňuje, ujistila jsem se v tom, že učitelská profese je velmi zodpovědné povolání, které nemůže dělat kdokoli. Informace, které chci předat dále, zdokonalují i mě samou. Je to neustálý proces poznávání nových věcí a lidí.“

Šárka Blatná, absolventka UČITELSKÁ PRAXE

„Při nástupu do 1. ročníku bakalářského studia jsem věděl, že při svém budoucím zaměstnání chci ruský jazyk využívat, ale nechci se stát učitelem. Pedagogickou fakultu jsem si vybral právě proto, že jsem měl pouze kladné recenze a ohlasy na katedru ruského jazyka a literatury a jejich kvalitní výuku. Vše se ale změnilo okamžikem, kdy jsem absolvovala učitelskou praxi na základní škole.“

Tomáš, studující navazujícího magisterského studia, UČITELSKÁ PRAXE

„I learned so much through the discussions we had in class. Also the assignments we had to do were very interesting. The dynamics of the classes really made them enjoyable.“

José, Erasmus student INTRODUCTION INTO EDUCATION AND PSYCHOLOGY

„Probírá se opravdu to, s čím jsme se setkali v praxi, můžu se zeptat, když si nejsem jistá. My vlastně toto hodně řešíme i mimo školu spolu jako studenti, ale tady byl přítomen i didaktik a to bylo skvělý.“

Petr, Student magisterského stupně SEMINÁŘ K UČITELSKÉ PRAXI

„Velice si vážíme možnosti spolupracovat s Katedrou pedagogiky. Oceňujeme erudovaný přístup a expertízu členů katedry, vítáme studenty pedagogiky. Rádi otevíráme naše dveře společným projektům a výzkumům a těší nás možnosti spolupráce mezi naší školou, našimi zahraničními partnery (např. ve Finsku nebo USA) a Katedrou pedagogiky.“

Monika Mandelíčková, KOORDINÁTORKA LABORATORNÍ ŠKOLY LABYRINTH, BRNO
Předchozí Následující

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info