vyučující předmětů praxí CŽV
Součástí Studia pedagogiky pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ v rámci systému DVPP (dále jako programu CŽV) je reflektovaná učitelská praxe na základní nebo na střední škole. Rozsah praxe je celkem 90 hodin pro účastníky studující od r. 2022. Pro nové účastníky nastupující na podzim 2024 se rozsah praxí zvyšuje na celkový počet 150 hodin. Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje a uvědomění si vlastních profesních potřeb.
Informace k praxi
Praxe je vykonávána na škole dle vlastního výběru. V případě, že účastníci CŽV již vykonávají profesi učitele*učitelky na základní či střední škole, je možné tuto praxi zčásti uznat. Praxe je vykonávána pod vedením provázející osoby/mentora (tj. vyučujících na ZŠ či SŠ). Účastníkům programu CŽV jsou nabízeny provázející osoby z fakultních škol Pedagogické fakulty MU, dle Statutu klinických, fakultních a spolupracujících škol a ze sítě spolupracujících škol. Tyto školy a zařízení poskytují účastníkům*účastnicím programu CŽV velmi dobré zázemí pro jejich praxi. Vedení školy ustanovuje provázející osoby s ohledem na zajištění přínosné praxe. Provázející osoba vede účastníka*účastnici dle pokynů ve Statutu.
Díky praxím mají účastníci*účastnice programu CŽV možnost propojovat teoretické poznatky získané na fakultě s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k profesi učitele*učitelky.
Činnosti na praxi
Praxe se skládá:
- z vlastní samostatné výuky
- z výuky v tandemu s provázejícím učitelem (více o tandemové výuce)
- z dalších pedagogických činností
Další pedagogické činnosti se odvíjí od pokynů provázející osoby a od preferencí účastníka*účastnice programu CŽV. Může se jednat o:
- plánování a reflexe výuky s provázející osobou
- hospitace
- pomoc s opravováním písemných prací a sešitů žáků
- tvorba učebních pomůcek
- individuální práce se žáky se specifickými potřebami
- doprovod (spolu s učitelem/učitelkou) žáků na exkurze
- příprava školních projektů a akcí
- dohledy
- účast na třídních schůzkách
- pomoc se školní/ třídní dokumentací
- příprava třídnické hodiny
- suplování atd.
Harmonogram praxí
1. semestr - Učitelská praxe 1
Předmět
Délka praxe
Délka praxe je 30 hodin:
- 2 hodiny samostatné výuky
- 6 hodin výuky v tandemu s provázející osobou (více informací)
- 22 hodin dalších pedagogických činností
Praxi doložíte Přehledem činností.
Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).
Cíl praxe
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel/učitelka při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.
V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe.
Forma reflexe
Reflexe probíhá v semináři SZc055 Reflexe praxe 1 - učitel
Výstupy/zápočet
- hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU.
- splněná docházka účastníka/účastnice CŽV do školy, na níž praktikuje (Přehled činností.)
2. semestr - Učitelská praxe 2
Předmět
Délka praxe
Délka praxe je 30 hodin:
- 4 hodiny vlastní samostatné výuky
- 4 hodiny výuky v tandemu s provázející osobou (více informací)
- 22 hodin dalších pedagogických činností
Praxi doložíte Přehledem činností a hospitačním archem.
Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).
Cíl praxe
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během Učitelské praxe 1 a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci s žáky.
V této praxi je kladen důraz na oborový aspekt praxe.
Forma reflexe
Reflexe probíhá v semináři SZc055 Reflexe praxe 2 - učitel
Výstupy/zápočet
- zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z vyučovaných hodin (4 hodiny), vyplněný Přehled činností.
- hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU.
3. semestr - Učitelská praxe 3
Předmět
Délka praxe
Délka praxe je 30 hodin:
- 6 hodin vlastní samostatné výuky
- 2 hodiny výuky v tandemu s provázející osobou (více informací)
- 22 hodin dalších pedagogických činností
Praxi doložíte Přehledem činností.
Svoji praxi zapište do agendy praxí v IS MU (návod).
Cíl praxe
Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí CŽV v rámci Učitelské praxe 1 a Učitelské praxe 2.
Účastník/Účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele/učitelky a stávat se postupně více autonomní.
Výstupy/zápočet
- zpracování a odevzdání záznamů z hodin hospitací (minimálně 4) a příprav z vyučovaných hodin (4 hodiny), vyplněný do Přehled činností.
- hodnocení účastníka/účastnice CŽV vypracované provázející osobou - funkce evaluace v IS MU.
Dokumenty k praxím
Kontakty k praxím CŽV
koordinátorka praxí CŽV