Od roku 2017 funguje na PdF MU systém mezikatederní spolupráce při hospitaci prezenčních studujících v rámci učitelských praxí v nmgr. studiu učitelství – hospitace probíhají v rámci předmětů Učitelská praxe 1, 2 a 3.
Cílem této mezikatederní spolupráce je umožnit každému studentovi/studentce být alespoň jednou za své nmgr. studium hospitován vyučujícím/vyučující z fakulty.
Smyslem hospitací je podpora (nikoliv kontrola) studenta/studentky na praxi – jde o kolegiální sdílení a příležitost pro reflexi a zpětnou vazbu.
Proces rozdělení studujících aneb jak víme, kdo koho bude hospitovat
Po ukončení změn v zápisu v prvním semestru nmgr. studia (podzim) jsou všichni studenti/studentky z předmětu Učitelská praxe 1 rozdělení recipročně mezi katedry:
- jednooborové studenty/studentky hospitují katedry zajišťující studium tohoto jednoho oboru – např. studenti/studentky AJ jsou hospitováni vyučujícími Katedry AJ;
- dvouoboroví studenti/studentky jsou vždy rozděleni rovnoměrně mezi katedry zajišťující jejich studium – např. v situaci, kdy je 5 studentů/studentek s kombinací ČJ+OV, dva studenty/studentky bude hospitovat Katedra OV, dva studenty/studentky Katedra ČJ a zbývající jeden (“lichý/lichá”) student/studentka připadne na Katedru pedagogiky.
Každá katedra obdrží krátce po ukončení změn v zápisu v prvním semestru nmgr. studia (podzim) seznam studentů/studentek, které bude hospitovat – na každé katedře se vyučující mezi sebou domluví, kdo kterého studenta/studentku bude hospitovat. Tento seznam obdrží také studenti/studentky – bude vložen do studijních materiálů předmětu Učitelská praxe.
-
Domluva hospitace hned v prvním semestru studia
Vyučující z katedry osloví studenta/studentku během října či listopadu v 1. semestru studia a domluví se spolu, ve kterém semestru hospitace proběhne – zda během Učitelské praxe 1 – první semestr, Učitelské praxe 2 – druhý semestr nebo Učitelské praxe 3 – třetí semestr.
Pokud student/studentka nebude vyučujícím/vyučující ohledně hospitace do konce listopadu kontaktován, obrátí se na „koordinátora/koordinátorku hospitací“ z katedry, která má hospitaci provést – viz seznam koordinátorů/koordinátorek níže.
-
Alespoň jedna praxe v Brně
Aby mohl vyučující z fakulty na hospitaci přijít, má student/studentka povinnost vykonat alespoň jednu praxi v Brně (nemusí to být na fakultní škole). Proto musí domluva o tom, ve kterém semestru se hospitace uskuteční, proběhnout hned v prvním semestru studia. Předchází se tak situaci, kdy vyučující osloví studenta/studentku kvůli hospitaci až ve druhém semestru studia, ale student/studentka už jednu povinnou praxi v Brně vykonal v prvním semestru a další dvě praxe má naplánované v místě svého bydliště mimo Brno.
Pokud je vyučující z fakulty ochoten jet kvůli hospitaci mimo Brno, je to samozřejmě možné – není to však povinnost vyučujícího/vyučující. Hospitace může proběhnout také online formou (student/studentka pak může klidně všechny tři praxe absolvovat mimo Brno).
-
Domluva hospitace s provázející osobou
V semestru domluveném pro hospitaci student/studentka požádá svého provázejícího učitele/učitelku, aby vyučující z fakulty mohl/mohla na hospitaci přijít a domluví termín hospitace, který bude schůdný jak pro provázejícího učitele/učitelku, tak pro vyučujícího/vyučující z fakulty.
-
Před hospitací
Před hospitací student/studentka pošle vyučujícímu/vyučující z fakulty přípravu na hospitovanou hodinu a sdělí kompetence Standardu kvality profesních kompetencí studenta učitelství (SKPKS), které na praxi aktuálně rozvíjí.
Standard kvality profesních kompetencí studenta učitelství (SKPKS v PDF)
-
Během hospitace
Během hospitace vyučující z fakulty pozoruje, co se studentovi/studentce ve výuce daří a v čem vidí potenciál pro zlepšení.
Vyučující může sledovat specificky taky kompetence Standardu (pokud jsou ve výuce pozorovatelné), které student/studentka na praxi aktuálně rozvíjí.
-
Po hospitaci
Po hospitaci vyučující spolu se studentem/studentkou a nejlépe i s provázejícím učitelem/učitelkou rozebírají proběhlou hodinu.
Student/Studentka reflektuje svou výuku a vyučující z fakulty spolu s provázejícím učitelem/učitelkou dávají studentovi/studentce zpětnou vazbu. Společnou snahou je pojmenovat, co se ve výuce studentovi/studentce daří a v čem by se mohl zlepšit. Při diskuzi lze také využívat Standard. Po skončení hospitace vyučující z fakulty zaznamená do celofakultního seznamu, že hospitace proběhla.
Dále písemně stručně shrne obsah zpětné vazby z diskuze po hospitaci a pošle studentovi/studentce na email. Student/Studentka pak zkopíruje tento text do příslušného pole v odpovědníku Sebe/hodnotící nástroj (je to trošku krkolomné, ale IS to bohužel neumožňuje řešit jednodušeji).
Koordinátoři hospitací na katedrách
Studující se obrací na koordinátora/koordinátorku hospitací v případě, že nebyl osloven vyučujícím/vyučující ohledně hospitace do konce listopadu v prvním semestru NMgr. studia. Požádá koordinátora/koordinátorku, aby zprostředkoval komunikaci s vyučujícím/vyučující, který má hospitaci provést. Která katedra hospitaci studenta/studentky zajišťuje, se student/studentka dozví ze studijních materiálů předmětu Učitelská praxe 1.
Katedra |
Koordinátor/koordinátorka |
Kontaktní email |
Katedra anglického jazyka a literatury |
doc. Mgr. Světlana Hanušová, Ph.D. |
hanusova@ped.muni.cz |
Katedra biologie |
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. |
|
Katedra českého jazyka a literatury |
Mgr. Jitka Zítková, Ph.D. Mgr. Bc. Klára Březinová |
|
Katedra francouzského jazyka a literatury |
Mgr. Petra Suquet, M.A., Ph.D. |
|
Katedra fyziky, chemie a odborného vzdělávání |
JUDr. Mgr. Ing. Kateřina Šmejkalová |
|
Katedra geografie |
doc. Mgr. Petr Knecht, Ph.D. |
|
Katedra historie |
PhDr. Kamil Štěpánek, CSc. |
|
Katedra hudební výchovy |
Mgr. Daniela Taylor, Ph.D. |
|
Katedra matematiky |
Mgr. Irena Budínová, Ph.D. |
|
Katedra německého jazyka a literatury |
PhDr. Alice Brychová, Ph.D. |
|
Katedra občanské výchovy |
PhDr. Mgr. Radim Štěrba, Ph.D., DiS. |
|
Katedra pedagogiky |
Mgr. Petr Svojanovský, Ph.D |
|
Katedra ruského jazyka a literatury |
doc. PhDr. Mgr. Simona Koryčánková, Ph.D. |
|
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky |
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. |
|
Katedra technické a informační výchovy |
Ing. Zdeněk Hodis, Ph.D. |
|
Katedra tělesné výchovy a výchovy ke zdraví |
PhDr. Mgr. Jitka Slaná Reissmannová, Ph.D. |
|
Katedra výtvarné výchovy |
doc. PaedDr. Hana Stehlíková Babyrádová, Ph.D. |