Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
vyučující předmětů praxí CŽV
Poříčí 538/31
603 00 Brno
| telefon: | 549 49 7558 |
|---|---|
| e‑mail: |
Součástí Studia pedagogiky pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ v rámci systému DVPP (dále jako program CŽV) je reflektovaná učitelská praxe na základní nebo na střední škole. Rozsah praxe je celkem 150 hodin. Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel při své práci vstupuje a uvědomuje si vlastní profesní potřeby.
Praxe je v 1., 2., 4. semestru vykonávána na škole dle vlastního výběru, např. v blízkosti bydliště. Praxe ve 3. semestru účastníci absolvují na fakultní škole, aby bylo možné zajistit tripartitní reflexi praxe za účasti účastníka, provázejícího učitele a zástupce PdF MU (didaktik/pedagog/psycholog). Medailonky jednotlivých fakultních škol najdete zde.
Účastníci studijního programu jsou povinni absolvovat celkem 150 hodin reflektované pedagogické praxe. Z tohoto souhrnného minimálního je alespoň 84 hodin rozsahu působení v přímé výuce žáků (pozorováním, asistencí, samostatnou nebo párovou výukou).
Pokud již nyní účastník studia vykonává profesi učitele/učitelky, je možné maximálně 50 hodin praxe vykonat ve škole, ve které je v zaměstnaneckém poměru a to pouze v průběhu 1. a 2. semestru. K doložení této skutečnosti je potřeba vyplnit Potvrzení o absolvování praxe (ke stažení níže) a odevzdání tohoto dokumentu do úkolů v ISu.
Podmínkou pro tento způsob realizace části pedagogické praxe je, že musí být zajištěna reflexe této praxe, a to ze strany provázejícího nebo uvádějícího učitele. Zbývajících 34 hodin praxe realizované ve výuce žáků formou individuální nebo párové (do celkového součtu 84 hodin) musí být výuka na jiné škole, než na které je účastník přímého programu zaměstnán. Tato část praxe bude reflektovaná jak ze strany provázejícího učitele, tak ze strany didaktika oboru/ pedagoga z PdF MU.
Praxi nelze uznat na základě působení účastníka v roli učitele před zahájením vzdělávacího programu, ani na základě její realizace v minulosti, protože v takové situaci nelze zajistit reflexi této praxe a její propojení s dalšími složkami programu.
Účastníci programu CŽV vykonávají praxi pod vedením provázející osoby/mentora (tj. vyučujících na ZŠ či SŠ). Od 2. semestru jsou nabízeny provázející osoby z fakultních škol Pedagogické fakulty MU dle Statutu fakultních škol a fakultních zařízení PdFMU (akt. platná od 1/2025) a ze sítě spolupracujících škol. Tyto školy a zařízení poskytují účastníkům/účastnicím programu CŽV velmi dobré zázemí pro jejich praxi. Vedení školy ustanovuje provázející osoby s ohledem na zajištění přínosné praxe pro účastníky/účastnice programu CŽV. Provázející osoba vede účastníka/účastnici dle pokynů ve Statutu. Díky praxi mají účastníci/účastnice programu CŽV možnost propojit teoretické poznatky získané na fakultě s praktickými zkušenostmi a prohloubit reflektivní a sebereflektivní dovednosti potřebné k profesi učitele/učitelky.
Upozornění:
Studující, kteří vykonávají odbornou praxi v České republice, jsou podle školského zákona povinni komunikovat ve spisovné češtině.
Školský zákon (§ 13) stanovuje, že vyučovacím jazykem je jazyk český, přičemž výjimky pro vyučování v jiném jazyce jsou přesně vymezeny. Vzhledem k tomu, že odborná praxe je součástí vzdělávání, vztahuje se na ni povinnost používat český jazyk.
Praxe se skládá:
Další pedagogické činnosti se odvíjí od pokynů provázející osoby a od preference účastníka/účastnice programu CŽV. Může se jednat o:
SZc0003 Praxe a reflexe praxe ve škole 1
Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).
Délka praxe je 36 hodin:
Praxe probíhá na škole dle výběru (např. v místě bydliště).
Pokud již nyní účastník studia vykonává profesi učitele/učitelky, je možné vykonat maximálně 50 hodin praxe za celé studium ve škole, ve které je v zaměstnaneckém poměru (=domovská škola*) a to pouze v průběhu 1. a 2. semestru. K doložení této skutečnosti je potřeba vyplnit Potvrzení o absolvování praxe a odevzdání tohoto dokumentu do úkolů v ISu.
Podmínkou pro tento způsob realizace části pedagogické praxe je, že musí být zajištěna reflexe této praxe, a to ze strany provázejícího nebo uvádějícího učitele.
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel/učitelka při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.
V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe.
Skupinová reflexe probíhá v reflektivním semináři SZc0004 Reflexe praxe mimo školu 1 (12 hodin).
*domovská škola= škola, na které jsem zaměstnán/a jako učitel/ka v průběhu studia.
SZc0011 Praxe a reflexe praxe ve škole 2
Svoji praxi zapište do agendy praxe v ISu ( návod ).
Délka praxe je 36 hodin:
Cílem předmětu je rozvíjení a upevňování profesních kompetencí získávaných během praxe a postupné přebírání odpovědnosti za vlastní výuku a interakci s žáky. Je kladen velký důraz na oborový aspekt praxe.
Skupinová reflexe praxe probíhá v samostatném reflektivním semináři SZc0012 Reflexe praxe mimo školu 2 (12 hodin).
Úkoly v Agendě praxí v IS:
1. Přehled činností, jež účastník na praxi ve škole vykonával, který zachycuje konkrétní náplň praxe v souladu s požadavky.
2. Hospitační arch 2x: zaměření na podmínky pro učení, účastník zaznamenává a přináší konkrétní důkazy ve třídě realizovaných opatření pro zajištění optimálního prostředí pro učení.
3. Checklist se záznamem o splnění 5ti vybraných činností. 5 záznamů o učení účastníka k 5ti zvoleným činnostem, jež souvisí s výukou a jsou zaznamenány na checklistu.
3. Přehled činností, jež účastník na praxi ve škole vykonával, který zachycuje konkrétní náplň praxe v souladu s požadavky.
4. Přípravy na výuku stručné (15x).
5. Příprava na výuku podrobná k reflexi (1x).
6. Evaluační dotazník- hodnocení účastníka/účastnice učitelství vypracované provázejícím učitelem.
Dále pak:
- Protokol o přijetí (nepovinný).
- Potvrzení o absolvování praxe na domovské škole= škola, kde jsem zaměstnán/a.
- Docházka.
- Sběr podkladů do portfolia – písemné přípravy vyučovacích hodin praxe, písemný rozbor průběhu a výsledku vyučovacích hodin na základě reflexe s učitelem, který vedl praxi, anonymizované výstupy práce žáků vytvořené během praxe, které dokládají proces či výsledky učení žáků či jejich pokrok v souvislosti s hodinami vedenými účastníkem v průběhu pedagogické praxe. Jedná se o podklady využitelné zejména v průběhu reflexe těchto hodin.
*domovská škola= škola, kde jsem zaměstnán/a jako učitel/ka v průběhu studia.
Praxe a reflexe praxe ve škole 3
Svoji praxi zapište do agendy praxí v IS MU (návod).
Délka praxe je 21 hodin a probíhá pouze na fakultní škole:
Nabídku fakultních škol zajišťuje koordinátorka praxí.
Cílem předmětu je upevňování a rozšiřování profesních kompetencí osvojovaných účastníkem/účastnicí CŽV. Účastník/Účastnice hlouběji porozumí tomu, co obnáší každodenní práce učitele/učitelky a stává se tak postupně více autonomní.
Skupinová reflexe praxe probíhá v samostatném reflektivním semináři SZc0018 Reflexe praxe mimo školu 3 (6 hodin).
SZc0024 Praxe a reflexe ve škole 4
Svoji praxi zapište do agendy praxí v ISu (návod).
Délka praxe je 21 hodin:
Praxe probíhá na škole dle výběru (např. v místě bydliště), mimo domovskou školu*.
Cílem předmětu je rozšíření profesních kompetencí, seznámení s rolemi, do nichž učitel/učitelka při své práci vstupuje, uvědomění si vlastních profesních potřeb.
V této praxi je kladen důraz na pedagogicko-psychologický aspekt praxe.
Skupinová reflexe probíhá v samostatném reflektivním semináři SZc0025 Reflexe praxe mimo školu 4 (6 hodin).
*domovská škola= škola, kde jsem zaměstnán/a jako učitel/ka.
Aktuální přehled spolupracujících škol a zařízení je k dispozici zde .
Informace k administrativě praxe naleznete na stránce https://www.ped.muni.cz/student/bc-a-mgr-studium/praxe.
vyučující předmětů praxí CŽV
| telefon: | 549 49 7558 |
|---|---|
| e‑mail: |
koordinátorka praxí CŽV
| telefon: | 549 49 4283 |
|---|---|
| e‑mail: |