Narativní punk

Title in English Narrative punk
Authors

KRÁSA Jan FERULÍKOVÁ Lucie ČAPKOVÁ Lenka

Year of publication 2023
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Attached files
Description Příspěvek stojí na výkladu slova punk v jeho hovorové slovesné podobě punknout (něco) s významem: nemaje jiných prostředků a ani času udělat to nejlepší, udělat to nejlepší, co je v lidských silách. Při punknutí něčeho často dochází ke změně žánru, než je ten, který je očekávaný. V rámci výzkumu týkajícího se preference tematických nebo taxonomických vztahů mezi kategoriemi malé množství předškolních dětí (3 % z 820 analyzovaných odpovědí) při odpovídání zcela vybočilo ze žánru běžných odpovědí na předložené úlohy. Místo uvedení společného nadřazeného pojmu např. u dvojice obrázků policista a princezna se jim v představivosti obě postavy postavily do drobného dramatu a děti nám jako odpověď vyprávěly krátký příběh; např. „P[r]incezna zije v h[r]adu a policajt [j]de plic a klálovna nebude …“ (chlapec, 5;0). Tento jev nazývejme spontánní narativizace. Jestli byla narativizace způsobena únavou respondentů a narativní mód je základním naladěním našeho vědomí, ke kterému se v únavě vracíme (jako default mode network), nebo jestli si o spojení v příběhu říkaly v očích některých respondentů samy podněty, nebo se tak dělo z úplně jiné příčiny, není jisté. Příspěvek na základě konkrétních výpovědí hledá odpověď na otázku: Co nám zaznamenaná spontánní narativizace říká o povaze narativní kompetence?
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.