Preference tematických a taxonomických vztahů u předškolních dětí

Title in English Preference for thematic and taxonomic relations in preschool children
Authors

KRÁSA Jan FERULÍKOVÁ Lucie ČAPKOVÁ Lenka

Year of publication 2022
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Attached files
Description Při řešení problémů se člověk spoléhá na různé typy vztahů mezi reprezentacemi: taxonomické, tematické, percepční či kauzální. Původní názor, že předškolní děti preferují tematické vztahy a že teprve následně se z tematického myšlení vlivem školního vzdělávání vyvíjí taxonomické myšlení, byl přehodnocován již od sedmdesátých let minulého století. Výzkumy v této oblasti ukázaly, že předškolní děti jsou schopny preferovat také taxonomické vztahy a že taxonomické a tematické myšlení jsou dva paralelně se rozvíjející typy myšlení, nikoli dvě vývojová stádia jediného lidského myšlení. Předkládaný výzkum odpovídá na otázku: Jaký typ myšlení (taxonomický či tematický) předškolní děti preferují při řešení předložených úloh? Výzkumu se zúčastnilo 82 respondentů předškolního věku. Průměrný věk respondentů činil 65 měsíců (SD = 7,24). Respondenti řešili 14 úloh v rámci čtyř experimentů. Jednalo se o experimenty: 1. kategorizace geometrických tvarů, 2. nucený výběr v rámci čtyř předmětů, 3. hledání společných vlastností mezi dvěma předměty a 4. sylogismy. Ve třech experimentech (geometrické tvary, společné vlastnosti a sylogismy) u zkoumaného vzorku předškolních dětí převážilo taxonomické řešení. Pouze v experimentu nuceného výběru převážilo tematické řešení. Překvapivá je převaha taxonomických řešení u sylogismů, které představují nejkomplexnější podněty v rámci výzkumu. Předškolní děti jsou schopny využít operací založených na taxonomických vztazích mezi kategoriemi.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.