Rozvíjení geoinformačních dovedností ve výuce na ZŠ: nástroje, role učitele a kartografická doporučení
| Authors | |
|---|---|
| Year of publication | 2025 |
| Type | Appeared in Conference without Proceedings |
| Citation | |
| Description | Probíhající revize RVP ZV klade důraz na rozvoj klíčových kompetencí, včetně digitálních. Tyto kompetence je třeba rozvíjet i ve výuce geografie – například prostřednictvím geoinformačních technologií. Práce s těmito technologiemi umožňuje rozvoj geoinformačních (GI) dovedností , které kombinují mapové a technické schopnosti. Cílem příspěvku je představit dílčí výsledky kvalitativního výzkumu zaměřeného na rozvoj geoinformačních dovedností u žáků základních škol z pohledu učitelů v Česku a na Slovensku. Sběr dat probíhal prostřednictvím více metod (pozorování, rozhovory, reflektivní deníky aj.), přičemž pro analýzu a interpretaci byla využita situační analýza (Clarke, 2003). Tato metoda používá tzv. situační mapy – vizualizace vztahů mezi elementy ovlivňujícími danou situaci. Příspěvek prezentuje, jaké nástroje učitelé využívají k rozvoji geoinformačních dovedností, jaké konkrétní dovednosti žáků jsou takto rozvíjeny a jakou roli v tomto procesu hraje samotný učitel. Závěrem jsou navržena doporučení pro učitele, čeho by se učitelé měli při výuce s geoinformačními technologiemi vyvarovat a na jaké aspekty naopak cílit, aby nedocházelo ke kartografickým chybám a výuka byla efektivní. |
| Related projects: |