Spolupráce jako síť interakcí při implementaci třístupňového systému podpory ve finské škole

Title in English Cooperation as a network of interactions in the implementation of a three-tier support system in a finnish school
Authors

ĎULÍKOVÁ Lenka

Year of publication 2025
Type Article in Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
web https://capv.cz/wp-content/uploads/2025/08/CAPV-Sbornik-2025.pdf
Description Tento příspěvek vychází z etnografického výzkumu zaměřeného na spolupráci mezi učiteli a asistenty pedagoga na finské základní škole. Výzkum, založený na pozorování a rozhovorech s pedagogy, asistenty a odborníky, ukazuje, že efektivně nastavená spolupráce mezi pedagogickými a podpůrnými profesemi je klíčová pro implementaci třístupňového systému podpory a umožňuje flexibilní reakce na diverzifikované potřeby žáků. Finský model vzdělávání integruje třístupňovou podporu přímo do každodenní pedagogické praxe, přičemž klade důraz na partnerskou spolupráci mezi učiteli a asistenty pedagoga. Tento přístup nejen posiluje inkluzivní vzdělávací prostředí, ale také umožňuje poskytování podpory podle aktuálních potřeb žáků, aniž by bylo nezbytné primárně stanovovat formální diagnózu.

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.