Spolupráce jako síť interakcí při implementaci třístupňového systému podpory ve finské škole
| Title in English | Cooperation as a network of interactions in the implementation of a three-tier support system in a finnish school |
|---|---|
| Authors | |
| Year of publication | 2025 |
| Type | Article in Proceedings |
| MU Faculty or unit | |
| Citation | |
| web | https://capv.cz/wp-content/uploads/2025/08/CAPV-Sbornik-2025.pdf |
| Description | Tento příspěvek vychází z etnografického výzkumu zaměřeného na spolupráci mezi učiteli a asistenty pedagoga na finské základní škole. Výzkum, založený na pozorování a rozhovorech s pedagogy, asistenty a odborníky, ukazuje, že efektivně nastavená spolupráce mezi pedagogickými a podpůrnými profesemi je klíčová pro implementaci třístupňového systému podpory a umožňuje flexibilní reakce na diverzifikované potřeby žáků. Finský model vzdělávání integruje třístupňovou podporu přímo do každodenní pedagogické praxe, přičemž klade důraz na partnerskou spolupráci mezi učiteli a asistenty pedagoga. Tento přístup nejen posiluje inkluzivní vzdělávací prostředí, ale také umožňuje poskytování podpory podle aktuálních potřeb žáků, aniž by bylo nezbytné primárně stanovovat formální diagnózu. |