Jiný učitel? Jak se vidí učitelé soukromé alternativní školy

Investor logo
Authors

LOJDOVÁ Kateřina

Year of publication 2022
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Soukromé alternativní školy jsou v centru pozornosti z hlediska nárůstu jejich počtu, z hlediska kvality vzdělávání v těchto školách, a také z hlediska sociální spravedlnosti v celém vzdělávacím systému. Současné výzkumy ukazují význam učitelů a jejich identit pro porozumění vzdělávacímu procesu, neboť dochází k posunu v pohledu na učitele z nositelů kurikula na jeho aktivní tvůrce skrze sebe sama (Korthagen, 2001). V příspěvku se proto zaměřím na identitu učitelů vybrané soukromé alternativní školy a způsob jejího utváření. Ačkoliv je identita učitelů definována různě, mezi často zmiňované charakteristiky patří, že identita učitelů je dynamická, vícevrstevnatá a vyjednávaná v interakci s ostatními aktéry profesního i soukromého života (Edwards & Burns, 2016). Na identitu učitelů nahlížím na základě narativního výzkumu, který zahrnujeme množství různých přístupů. Zvolen byl narativně orientovaný výzkum dle Hillese a Čermáka (2008), jehož jádrem je vztah mezi vyprávěným příběhem (fabule), způsobem vyprávění (syžet) a vypravěčem (identita). Výsledky výzkumu jsou založené na analýze pěti hloubkových rozhovorů s učiteli vybrané soukromé alternativní školy. Výsledky výzkumu ukazují pět rovin identity učitelů, přičemž každá z nich se nějakým způsobem vymezuje vůči mainstreamovému vzdělávání. Dále jsou popsány mechanismy utváření a legitimizace těchto identit v kolektivu učitelů.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.