Metodologické aspekty multimodální konverzační analýzy a její relevance pro výzkum interakce ve třídě

Investor logo

Warning

This publication doesn't include Faculty of Education. It includes Faculty of Arts. Official publication website can be found on muni.cz.
Title in English Methodological aspects of multimodal conversation analysis and its relevance for research in classroom interaction
Authors

TŮMA František

Year of publication 2020
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Arts

Citation
Description Cílem příspěvku je představit multimodální konverzační analýzu a na vybraných ukázkách ilustrovat její relevanci pro výzkum interakce ve třídě. Konkrétně bude pozornost věnována problematice přepisu nahrávky (vč. představení různých transkripčních konvencí) a analýze, zejména pak roli vybraných jazykových, tělesných a materiálních prostředků v interakci. V prezentaci upozorním na specifika tohoto typu výzkumu interakce, zejména na sekvenčnost, situační povahu interakce a charakter poznatků, které může multimodální konverzační analýza přinést. Výzkum v konverzační analýze (česky např. Tůma, 2017) vychází ze záznamů přirozeně probíhající interakce. V multimodální konverzační analýze vedle samotných jazykových prostředků hrají důležitou roli také prostředky tělesné (např. držení těla, pohyby rukou apod.) a materiální (např. učební materiál, tabule), jejichž používání mluvčí v interakci průběžně analyzují a svým jednáním dávají najevo své porozumění (Streeck, Goodwin, & LeBaron, 2011). V konverzační analýze existuje celá řada transkripčních konvencí pro zachycení multimodálních aspektů interakce (např. Sidnell & Stivers, 2013), z nichž k široce používaným patří ty, jež vyvinula Lorenza Mondada. Výstupem analýzy je podrobný popis praktik, tj. postupů používaných mluvčími při realizaci konkrétního jednání. Teoretické a metodologické aspekty multimodální konverzační analýzy budu ilustrovat na vybraných analýzách dat pořízených v 18 vyučovacích hodinách anglického jazyka u pěti různých učitelů na pěti na středních školách (projekt GAČR 18-02363S). Konkrétně na vybraných datových ukázkách předvedu použití transkripčních konvencí a analytický postup, jež staví na sekvenčnosti a na pohledu účastníků (tzv. next-turn proof procedure). Tím doložím sekvenční a situační povahu interakce a charakter konverzačněanalytických zjištění. Na vybraných analýzách dat doložím specifika multimodální konverzační analýzy (transkripční konvence, analytické postupy, sekvenční a situační aspekty interakce, povaha zjištění a zobecnění) a tyto vztáhnu k existujícím přístupům uplatňovaným ve výzkumu interakce ve třídě. Z hlediska multimodální konverzační analýzy upozorním na problematičnost termínu „ne/verbální komunikace“, potřebu zohledňovat v analýze i relevantní tělesné a materiální prostředky, a také na potřebu chápat interakci jako komplexní souhru postupů používaných mluvčími v konkrétních situacích.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.