PROFESNÍ VIDĚNÍ STUDENTŮ UČITELSTVÍ ANGLICKÉHO JAZYKA A JEHO ROZVOJ POMOCÍ VIDEOWEBU

Investor logo
Authors

MINAŘÍKOVÁ Eva JANÍK Tomáš KOSTKOVÁ Klára JANÍK Miroslav

Year of publication 2013
Type Appeared in Conference without Proceedings
MU Faculty or unit

Faculty of Education

Citation
Description Příspěvek má za cíl představit výzkum profesního vidění a jeho rozvoje u studentů učitelství AJ. Profesní vidění zahrnuje dvě komponenty – výběrové zaměření pozornosti (čeho si učitelé všímají ve výukových situacích) a uvažování založené na vědění (jak o tom přemýšlejí). Uvažování založené na vědění zahrnuje následující subprocesy – popisování, interpretování, vysvětlování, predikování, hodnocení a navrhování alternativ. Cílem výzkumu bylo popsat, které z těchto subprocesů jsou patrné v písemných reakcích studentů učitelství na videosekvence z hodin AJ a jak se tyto jejich reakce proměňují po práci ve VideoWebu – elektronickém učebním prostředí využívajícím videozáznamy výuky. Obsahovou analýzou reakcí se ukázalo, že studenti výukové situace nejvíce popisovali (32 %), interpretovali (24 %) a hodnotili (18 %). Při porovnání reakcí studentů před a po práci ve VideoWebu se ukázalo, že významně vzrostl počet popisných komentářů (na 59 %) a klesl počet hodnotících komentářů (na 9 %). Následná analýza struktury reakcí studentů ukázala i jinou posloupnost komentářů – před prací ve VideoWebu studenti spíše dříve hodnotili a pak analyzovali. Po práci ve VideoWebu tomu bylo naopak. Uvedené může ukazovat na větší disciplinovanost při sledování videosekvencí z výuky a tedy i na úspěšnost nácviku pozorování. V závěru příspěvku zmíníme možnosti zkoumání profesního vidění u praktikujících učitelů a využití kolaborativní analýzy videozáznamů pro jeho rozvíjení.
Related projects:

You are running an old browser version. We recommend updating your browser to its latest version.