Jak si založit profesní portfolio ve Wordpress

Tereza Kořínková Kontinuální profesní rozvoj Organizační komunikace Profesní spolupráce Profesní zapojení Reflektivní praxe tutorial

Bez popisku

Pokud ještě žádný web nemáte, doporučujeme začít od nejjednodušší alternativy. Tou je podle nás blog či web na wordpress.com. Řečeno polopaticky, je to instantní záležitost - stačí pár kliknutí a web v základním nastavení je na světě. Tím se mimo jiné liší od wordpress.org, kde je potřeba řešit vlastní instalaci a další komplikované věci, proto je dobré tyto možnosti nepoplést.

Jak si založit web na Wordpress.com?

Stačí následovat tři kroky na www.wordpress.com:

  1. Vytvoření účtu,
  2. pojmenování stránky, respektive vytvoření adresy,
  3. založení stránky.

Při zakládání všechny platformy primárně nabízí placenou verzi, pokud chcete ale využít Wordpress zdarma, je nutné se jím trochu proklikat a sledovat "free" verzi. Videonávod, jak se k Wordpressu zdarma dostat, je níže. Pokud chcete za web zaplatit, počítejte s cca 2000 Kč ročně. Základními výhodami jsou absence reklam na vaší stránce a širší paleta šablon na výběr. Je tedy na vás, kterou variantu zvolíte.

Jak ve Wordpressu pracovat?

Návodů, jak ve Wordpress.com pracovat, je mnoho, a to především na platformě YouTube. Podívat se můžete na komplexní návody nebo na konkrétní problém, který právě řešíte. Sám Wordpress tvoří vlastní tutoriály, jak na úplné začátky, přizpůsobování stránky, integrování sociálních médií nebo práci s vlastním účtem.

K dispozici je i psaný návod, který vznikl ke kurzu Online tutoringu na KISKu. Pokud tedy preferujete tuto formu nebo jste ve videích nenašli to potřebné, podívejte se na základní editaci šablon ve Wordpressu.

Struktura a vzhled

Podobně jako všechny weby, i u portfolií je důležité mít strukturu, ve které se bude návštěvník orientovat. Prvním hlavním prvkem je název celého webu. U profesních portfolií se nejčastěji jedná o jméno, ale lze použít i jiný výstižný název celého webu. 

S název souvisí i doména - tedy URL adresa webu. Vhodné je zvolit stejný název i doménu, pokud je ale již obsazena, je dobré vybírat tak, aby byla co nejjednodušší a snadno zapamatovatelná. Typicky tedy můžete vybírat kombinaci toho, co vás profesně vystihuje a vašeho příjmení, například www.tutoringkorinkova.cz; www.onlinelearningtulinska.cz, atp.

Dalším prvkem ve struktuře je menu, které je pro návštěvníky velmi důležité, aby se zde mohli jednoduše orientovat. Téměř na všech webech se používá hlavní horizontální menu (viz obrázek), které obsahuje primární členění. Tedy domovská stránka, která může mít podobu statické (neměnné) stránky. Například zde lze dát informace o vás a o webu (tzv. About). Nebo může hlavní stránka obsahovat nejnovější příspěvky (Video, jak vytvořit příspěvky naleznete zde). Vše se odvíjí od toho, jak chcete web využívat.

Zdroj: screenshot

Pokud si nejste v oblasti designu webu zrovna jistí, je dobré používat již vytvořené šablony, do kterých pouze vkládáte vlastní obsah. K dispozici je velké množství šablon jak zdarma, tak placených. Jak vybrat tu správnou? Veškerý design vašich stránek naleznete pod záložkou Vzhled.

Jaký obsah na portfolio přidávat?

Další otázku, kterou, ať už před nebo po založení portfolia, budete řešit je, čím budete svůj web vlastně plnit. Jako učitelé a akademičtí pracovníci máte na výběr mnoho témat. Dáme vám několik tipů, od kterých můžete začít. Nejedná se ale o nějaké dogma, které byste museli dodržet. Na portfolia je totiž možné se dívat z více úhlů pohledu. Lze je například stavět podle cílových skupin (sekce pro mé studenty, pro veřejnost, pro kolegy, pro potenciální zaměstnavatele).

Vhodná témata do portfolia

  • základní informace o vás + kontakt
  • vaše vzdělání a vzdělávání - co jste studovali a jak se vzděláváte dnes
  • vlastní přístup ke vzdělávání - postoje, filozofie
  • projekty a veškerá práce s ní související
  • publikační činnost
  • o vašich kurzech - do přípravy až k hodnocení. 

To je jen velmi úzký výčet možných témat, o kterých lze na portfoliu psát. Záleží jen na vás, do jakých podrobností chcete informace s okolím sdílet. Další možné příklady, co by ještě mohlo být náplní se můžete inspirovat jinde.

Inspirativní příklady

Můžete se podívat na příklady svých kolegů, kteří si své weby už řadu let spravují - Hana Tulinská, Michal Černý, Fang Liang, William Gonzalez, Rachel Sabre, Amy Stornaiuolo, Cees van der Vleuten.

Bez popisku
Bez popisku
Bez popisku

Může web vytvořit někdo jiný?

Netroufáte si na samostatné založení, design a strukturu? Existuje na trhu mnoho firem a společností, které to udělají za Vás a vy už budete pouze tvůrcem obsahu. Přečtěte si článek o výběru firmy na tvorbu webu, kde Vám dají několik rad, jak vybrat toho pravého.


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info