Vedení a tutoring

Velmi, velmi obecně bychom mohli říci, že s rostoucím podílem online výuky v semestru stoupá potřeba online vedení a podpory studentů. Takovou činnost často nazýváme online tutoring či e-tutoring. Na co bychom měli myslet a jaké jsou základní činnost v tutoringu blended, hybridních, či plně online kurzů? Kdo tyto činnosti zastane?

Bez popisku

Online tutoři

Online tutoring je celkem běžná pracovní pozice/podníkání v zahraničí. Tutoři se uplatňují například na platformách MOOC kurzů typu Coursera, jako tutoři - freelanceři soukromých kurzů, nebo na univerzitách. Například na mém pobytu na Vídeňské univerzitě jsou zaměstnání tutoři hned dva, aby vypomáhali s organizací studia vyučujícím a s učením studentům.

  • Tutor tedy může být profesionál, typicky s pedagogickým nebo knihovnickým/informačně-vědním vzděláním a tutorskou průpravou, která je na švu těchto oborů. Tutoři mohou být zaměstnanci katedry, centra podpory výuky, nebo knihovny.
  • Tutorem může být student oboru, typicky doktorského nebo magisterského programu. Studenti mohou být velmi schopnými tutory, pokud je k tomu dokážeme proškolit (a nástroje na to na univerzitě máme).
  • Tutorem mohou být studenti daného kurzu. Pak se jedná o formu peer-learningu, která má svá specifika a postupy popsané v literatuře.
  • Tutorem vašeho kurzu může být váš kolega či kolegyně, který je zaměstnáván spíše na výukovou a projektovou činnost, než-li na činnost akademickou. 
  • Tutorem svého kurzu můžete být pochopitelně vy sami.

Pokud pro svůj kurz získáte tutora či tutory, přidanou hodnotou a cílem je zejména uvolnit ruce vám, pokud se kromě vysokoškolské výuky máte úspěšně věnovat také výzkumné činnosti. Tento postup je běžný na mnoha zahraničních univerzitách - zvládnutí všech činností samostatně na 100 % většinou není ve zdravých možnostech člověka.

Teď už tedy k tomu, co tutor v průběhu kurzu může dělat - alespoň v základním náhledu.

Online tutoring

Organizace kurzu

Úkolem tutora je udržovat chod kurzu a bránit chaosu. To například znamená zveřejňovat termíny úkolů a jejich zadání, novinky v chodu kurzu či jeho ukončení. A to ideálně uživatelsky přívětivou formou - tedy vložit do kalendáře v daném systému (Teams) nebo vytvořeného pro daný kurz (Google). Ideální je tedy situace, kdy se studentům termíny propíšou do jejich kalendáře a plnění se jim připomíná notifikací. Pokud chcete využít všechny dostupné prostředky, můžete studentům jako tutor nabídnout nějakou metodu time-managementu - například timeboxing - a motivovat je k vlastnímu sebeřízení.

Bez popisku

Orientace v kurzu a nástrojích

Součástí organizace kurzu může být také vysvětlení využívaných nástrojů. Studentům může přijít vhod nějaký druh tutoriálu, například v Loom či Iorad, pokud se setkávají poprvé s využívaným prostředím či nástrojem.

Uvedení tématu týdne

Tutoři mohou psát uvedení do tématu týdne, tzn. jakousi pěknou anotaci spojenou s možnostmi odevzdání úkolu atp.

Bez popisku

Motivační oznámení

V průběhu kurzu se tutor může starat o udržení a podporu motivace studentů, o jejich vtažení (engagement). To lze dělat různými způsoby. Každé či každé druhé pondělí si může pro studenty nachystat motivační příspěvek - od serióznějších s tematickou aktualitou po uvolněnější s vtipem, písničkou, smajlíky či GIFy. V neposlední řadě to může být ocenění studentů.

Bez popisku
Bez popisku

Dotazy

Tutor by měl být studentům k dispozici při otázkách a diskusi k zadání úkolu nebo zvládnutí vámi využívaného systému. Zde hraje obrovskou roli čas. Pokud je to jen trochu možné, měli by studenti dostat odpověď během 24 hodin, ideálně dříve. Představte si například pracujícího studenta kombinovaného studia, který v potu tváře nad úkolem o druhé hodině ranní přijde na problém a na jeho vyřešení by měl čekat týden (který tuším máme ve studijním řádu jako dobu pro odpověď studentům). Schopnost pochopit a akceptovat tyto potřeby studentů dělají z tutoringu profesionální službu v pravém slova smyslu, jakkoliv je typicky vzdělávání s jejich přítomností typicky placené (a to je pak trochu jiná situace, že ano...).

Diskuse a zapojení studentů

Pokud je to v rámci předmětu žádoucí, může tutor podněcovat diskusi ve skupině (Teams), související s obsahem. Diskuse může být případně součástí požadavků na studenty. Lze pro ni využít také specializovaných nástrojů - FeedbackFruits nebo pokročilejší Kialo.

Zajištění zpětné vazby

Ze společné přípravy kurzu s tutorem byste měli mít jasno, jakým způsobem bude poskytována zpětná vazba. U některých úkolů může být vhodná automatická zpětná vazba, kterou tutor pouze nastavuje, u jiných je potřeba zpětná vazba individuální (typicky na tvořivá, individualizovaná zadání). Zde se nabízí dvě možnosti - nastavení vzájemné zpětné vazby mezi účastníky kurzu (aplikace v IS MU nebo FeedbackFruits) nebo poskytnutí zpětné vazby přímo tutorem. V obojím by měl být tutor výborný, neboť právě zajištění zpětné vazby je jedna z jeho klíčových kompetencí.

Informační kurátorství

V rámci zpětné vazby jednotlivci, či po úkolu celé skupině, může tutor doplňovat další informační zdroje, pokud se objevilo zajímavé dílčí téma zájmu studenta. Nemusí se jednat jen o další články, ale například o profily odborníků na sociálních sítích, instituce, projekty... zkrátka o čem je řeč. Práve toto je jedna z výstostných rolí či kompetencí tutora-knihovníka.

Analytika učení

Tutoring na pokročilé úrovni může obsahovat analytiku učení. Kolik času studentům zabere čtení textu? Jak prochází dílčími materiály? Kde jsou typické nedostatky v úkolech? Tyto a další informace si u něj můžete "objednat", pokud jsou zároveň k dispozici potřebné nástroje, a upravovat podle nich kurz.

Kde se dočíst více?

Komunikace mezi vyučujícícm a tutorem

Když jsem se před lety začala o tutoring zabývat, "pobavila" mne řada studií, která se soustředila na inovace a zlepšování v tutoringu, narazila však na základní předpoklad - komunikace mezi vyučujícím a tutorem. Ta by měla být partnerská, průběžná a pro obě strany jasná a čitelná.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info