SZZ - NMgr - okruhy Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením – Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dětem, žákům a dospělým se speciálními potřebami

Okruhy ke státní závěrečné zkoušce
Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dětem, žákům a dospělým se speciálními potřebami
2. předmět specializace Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s mentálním postižením
Navazující magisterské studium
2015/16, 2016/17

  1. Komplexní speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s mentálním postižením.
  2. Komplexní speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s autismem a poruchou autistického spektra. Možnosti poradenství.
  3. Možnosti poradenství. Poradenský systém, legislativní vymezení.
  4. Metody ve vyučovacím procesu – vymezení, základní dělení, metody z hlediska fází vyučovacího procesu se zaměřením na žáky s mentálním postižením.
  5. Základní struktura vyučovací hodiny, organizační formy ve vzdělávacím procesu, typy vyučovacích hodin.
  6. Didaktika českého jazyka – specifika didaktiky, faktory ve vyučování, cíle, úkoly českého jazyka ve vzdělávacím programu.
  7. Metody ve výuce čtení z historického pohledu – metody analytické, metody syntetické, specifikujte rozdíly, aplikace na základní školu praktickou a základní školu speciální.
  8. Genetická metoda, globální metoda ve výuce čtení – specifika metod, etapy dělení.
  9. Metodika výuky čtení na základní škole praktické a základní škole speciální.
  10. Grafomotorika – charakteristika, jemná a hrubá motorika. Kulturní, hygienické a pracovní návyky při psaní, psychologické základy psaní.
  11. Gafomotorika – uvolňovací cviky,algoritmus psaní, speciální programy nácviku Dr. Heyrovská, Dr. Svobodová, Looseová, Metoda dobrého startu.
  12. Metody ve výuce psaní z historického pohledu – vývoj písma, metody psaní užívané v současnosti.
  13. Metodika výuky psaní na základní škole praktické a základní škole speciální.
  14. Matematika ve vzdělávacích programech – cíle, úkoly, složky matematiky na prvním stupni základní školy ve srovnání se základní školou praktickou.
  15. Počty na základní škole speciální.
  16. Přirozené číslo, předmatematické představy – uspořádání, třídění, porovnávání, vyvození pojmu – číslo.
  17. Algoritmus matematických operací - sčítání, odčítání, násobení, dělení - chyby oproti správnosti. Řešení a algoritmus slovních úloh.
  18. Metodika výuky prvouky na základní škole praktické.Metodika výuky věcného učení na základní škole speciální.
  19. Učebnice, vyučovací prostředky ve výuce jazyka českého a matematiky na základní škole praktické a základní škole speciální.
  20. Klima ve vyučování – školní klima, faktory ovlivňující vzdělávací proces, kurikulum a jeho specifika.
  21. Využití speciálních terapií ve vyučovacím procesu se zaměřením na žáky s mentálním postižením.
  22. Učební plány vzdělávacích programů využívaných u žáků s mentálním postižením.
  23. Dramatická výchova – metody dramatické výchovy, prostředky dramatické výchovy, postavení dramatické výchovy ve vzdělávacích programech.
  24. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické a základní škole speciální, metody a postupy ve výuce.
  25. Jazyková a řečová výchova ve vzdělávacím procesu, základní specifika, individuální a skupinová práce v hodinách řečové výchovy.
  26. Didaktické hry – charakteristika her, dělení her, postavení hry z hlediska ČJ a matematiky.
  27. Možnosti využití alternativní pedagogiky v edukačním procesu (Daltonský plán, Otevřené vyučování, Začít spolu) v edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
  28. Připravenost na školu, školní zralost – složky školní zralosti, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání, test školní zralosti.
  29. Hodnocení a klasifikace ve vyučovacím procesu –pojmy, typy hodnocení, základní funkce hodnocení, specifikace na školy vzdělávající žáky s mentálním postižením.
  30. Osobnost učitele ve vyučovacím procesu žáků s mentálním postižením.
  31. Didaktické zásady ve vyučovacím procesu.
  32. Specifika vyučovacího procesu u dětí s mentálním postižením, specifika vzdělávacích programů.
  33. Problematika vyučovacího procesu u dětí s kombinovaným postižením.
  34. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením – specifika programu, postavení oblasti jazyk a komunikace, matematika a její aplikace na prvním stupni.

Literatura

  • BARTOŇOVÁ, M. (ed.) Edukace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Zaměření na edukaci žáků se specifickými poruchami učení. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-38-1.
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. ISBN 80-210-3613-3.
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch učení. Brno: MU, 2005. ISBN 80-210-3822-5.
  • BARTOŇOVÁ, M. Matematika - učebnice pro 1. ročník zvláštní školy. Brno: Compacta. 1998
  • BARTOŇOVÁ, M. Pracovní sešity I., II. Brno: Compacta, 1998
  • BARTOŇOVÁ, M. Průvodce učebnicí v matematice 1. ročníku zvláštní školy, metodická příručka. Brno: Compacta, 1998
  • BLAŽKOVÁ, R. Texty k didaktice matematiky. Brno: MU, 1995
  • BLAŽKOVÁ, R. MATOUŠKOVÁ, K. VAŇUROVÁ, M., BLAŽEK, M. Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido, 2000.
  • BLAŽKOVÁ, R. MATOUŠKOVÁ, K. VAŇUROVÁ, M. Texty k didaktice matematiky pro studium učitelství 1. stupeň ZŠ. Brno: MU. Učební text. 1992.
  • BLAŽKOVÁ, R. MATOUŠKOVÁ, K. VAŇUROVÁ, M. Náměty k rozvíjení kombinačního myšlení. Brno: Metodický materiál. 1998.
  • EMMERLINGOVÁ, S. Když dětem nejde čtení 1., 2. Praha: Portál, 2000
  • FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1. stupni základní školy. Brno: Paido, 1999
  • FONTÁNA, D. Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál, 1999
  • GEOFEREY, P. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996
  • HAUSER, P., KNESELOVÁ, H., MARTINEC, I., Didaktika českého jazyka, II díl. Brno. MU, 1998
  • HAUSER, P., KNESELOVÁ, H., MARTINEC, I., Didaktika českého jazyka, I díl. Brno. MU, 1998
  • HEJNÝ, M. KUŘINA. K. Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vzdělávání. Praha: Portál, 2001
  • HOBDAYOVÁ, A, Tvořivé činnosti pro psychoterapeutickou práci s dětmi. Praha, Portál, 2000
  • HUBNEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a kooperativní škola. Praha: Portál, 1999
  • KOŠČ, L. Vývin matematických schopností a jeho podnecovanie v predškolskom veku. Bratislava: VUDP, 1986.
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha: Portál. 1996
  • KREJČOVÁ, V., KARGEROVÁ, J. Vzdělávací program Začít spolu. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-695-0.
  • LOKŠOVÁ, Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999
  • LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha: Portál, 2001
  • LOOSEOVÁ, A., C. a kol. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Pracovní listy. Praha: Portál, 2001
  • MARTIN, M. Jak řešit problémy se školou. (Lexikon pro rodiče) Praha: Portál 1999
  • NOVÁK, J. Dyskalkulie, specifické poruchy počítání, metodika rozvíjení početních dovedností. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2000
  • NOVOTNÁ, M. Pojetí výuky čtení a psaní na 1. stupni primární školy. Brno: 1997.
  • PASCH, M. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998
  • PIPEKOVÁ, J. (ed. ) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené vydání.Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0
  • POKORNÁ, V. Rozvíjíme vnímání a poznávání 2. Praha: Portál, 2000
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-072-3.
  • Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: VÚP, 2004
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: VÚP, 2005
  • RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 1999
  • SANTLEROVÁ, K. Metody ve výuce čtení a psaní. Brno: Paido, 1995
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha, Portál, 1997
  • SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999
  • SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha: IPPP, 1998
  • ŠAFROVÁ, A. Jak mluvíme (kapitoly o komunikaci). Brno: MU, 1994
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry pomáhají s problémy. Praha, Portál. 1999
  • TRAIN, A. Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál, 1997
  • TUPÝ, K. Prvouka na zvláštní škole, metodická příručka. Praha: Septima, 1995
  • VÁGNEROVÁ, M. Psychologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1998
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • Vzdělávací program Základní škola. Praha: Fortuna, 1996
  • Vzdělávací program Obecná škola. Praha: Portál, 1996
  • Vzdělávací program Národní škola. Praha: SPN, 1996

Internetové stánky


Verze pro tisk

© 2010 Department of Special Education, Brno