učitelé 2 třída

ÚVOD

      Lidé si odedávna pokládali otázku, co ovlivňuje jejich zdraví, jak předejít zdravotním problémům, jak vznikají nemoci, jak je možné je ovlivnit. Výzkumy prokázaly, že zdraví je multidimenzionální komplexní biopsychosociální jev a je široce podmíněno. Zmíníme zde zjednodušeně čtyři známé determinanty zdraví, mezi něž patří: genetický základ, ovlivňující zdraví z 20%, úroveň zdravotnictví 10%, životní způsob 50% a životní prostředí s 20%. Mezi další determinanty se řadí kultura společnosti, ve které člověk žije, nesporný význam má sociální pozice a také socioekonomická a politická situace, podílející se na chudobě nebo bohatství země. Významným zjištěním je, že zdraví lze, podle tohoto předpokladu, ovlivnit až ze 70% vlastním úsilím, a to zlepšením životního prostředí a zdravějším chováním lidí. Zjistilo se rovněž, že se přeceňuje vliv zdravotnických služeb a nedoceňuje vliv životního prostředí a chování lidí. A to se postupně stalo východiskem pro primárně preventivní a výchovné působení ve prospěch správného, po zdraví orientovaného rozhodování. Pozornost je proto stále více věnována zlepšení sociálního a přírodního prostředí, chování lidí a hodnotám, které společnost hájí a rozvíjí.

     Další obecnější otázky, které si lidé kladli a kladou se zaměřují na život, na jeho cíl, směr, primární hodnoty, uspokojení a prožití  života. Tedy filosofické otázky týkající se hodnotové orientace, našich individuálních hodnot. Téma hodnot není nové, je základním pilířem  filosofie, jehož kořeny můžeme nalézt až v úplném počátku filosofického myšlení. Hodnoty lidí mají svou subjektivní složku, neboť zahrnují životní zkušenost, sociální vztahy, znalost toho, co hodnotíme, atd. Ale jsou dány i kulturou /softwarem lidské mysli/ a tradicemi společnosti, ve které žijeme, jejímž členy jsme se stali. Jsou to ty hodnoty, které jsou ve společnosti respektovány, hájeny a rozvíjeny a mezi ně určitě patří v kultivované společnosti i péče o své vlastní zdraví. Právě ty hodnoty, které lidé preferují a uznávají, ovlivňují sociální vztahy ve skupině a jsou vůdčími principy v životě jedince či skupiny. Cílem působení primárně preventivních programů se proto stalo ovlivnění hodnot směrem k udržování a rozvíjení zdraví. Cílem tedy je, aby i děti pokládaly zdraví za jednu z nejdůležitějších životních hodnot.

     Edukační, primárně preventivní programy zaměřené na  výchovu k podpoře zdraví vycházejí z těchto předpokladů. Poskytují potřebné informace, pomáhají pochopit hodnotu zdraví a usnadňují zdravou volbu životního způsobu, zdravý životní styl. Smyslem je ovlivnit chování k podpoře a rozvíjení zdraví a zvýšení zdravotní gramotnosti dětí a mládeže.

    Právě takovým projektem je primárně preventivní program určený k podpoře zdraví  a prevenci kouření s názvem „Normální je nekouřit“, který byl iniciován Ligou proti rakovině Praha a vytvořen PdF a LF MU Brno. Projekt je finančně podpořen výzkumným záměrem  PdF MU Brno s názvem „Škola a zdraví 21“ MSM0021622421 uděleným MŠMT a programem podpory zdraví MZ z roku 2006.

    Kouření je nejvýznamnější relativně samostatnou determinantou zdraví, výrazný preventabilní rizikový faktor, který je možno ovlivnit výchovou a správnou dobře zacílenou prevencí. S kouřením začíná většina kuřáků experimentovat už v dětském věku, kdy je organismus více vnímavý ke vzniku závislosti na nikotinu i k poškození různých orgánů škodlivinami přijímanými při užívání tabáku. Výsledky dosavadních studií ukazují na významný pokrok při vývoji nových a účinných strategických postupů pro prevenci kouření.

     Pro primární prevenci kouření u dětí a mládeže byla zpracována doporučení, na nichž se podíleli odborníci z 29 národních, lokálních a dobrovolných organizací (CDC 1994). Odborníci se shodli na tom, že škola je vhodným prostředím pro působení na děti. Pokud programy osloví děti před tím, než zkusí kouřit, jsou jejich vlivy nejpříznivější. Aby byly dětmi akceptovány, musí citlivě vycházet z kulturních, etnických a socioekonomických podmínek každé společnosti. Nicméně je možno stanovit obecné principy pro jejich tvorbu.

     Jedním ze základních principů je doporučení, aby cílené školní programy začínaly už v předškolním věku v mateřských školách a pokračovaly v období docházky do základních i středních škol. Za kritické období implementace cílených programů se přitom považuje 3. až 5. třída základní školy.

 

Zařazení projektu „Normální je nekouřit“ do školního vzdělávacího programu

 Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) zavádí vzdělávací oblast „Člověk a jeho svět“ pro 1. stupeň základní školy, do jejíž vzdělávacího obsahu se řadí i tématický okruh „Člověk a jeho zdraví“. Tento obsah je realizován ve vyučovacím předmětu prvouka a přírodověda. Pro I. období  (1.-3.třída ZŠ) jsou závazné výstupy, které projekt „Normální je nekouřit“ svým obsahem plně pokrývá, nebo k nim velkou měrou přispívá. Jedná se především o tyto VÝSTUPY: 

 Tématický okruh „Člověk a jeho zdraví

zahrnuje učivo, které je obsaženo i v projektu „Normální je nekouřit“. Je tedy možné jej využít ke splnění cílů tohoto tématického okruhu.

 Žáci:

-         poznávají sebe a své nejbližší okolí (v průběhu výuky všech pěti lekcí, hodin)

-         při osvojování poznatků a dovedností v programu se učí vyjadřovat své myšlenky, prožitky, poznatky a dojmy, reagovat na myšlenky, názory a podněty jiných (v diskusích nad motivačními příběhy a videem v každé lekci)

-         opírají se o vlastní prožitky vycházející z konkrétních nebo modelových situací přímo v hodině, tak si osvojují potřebné dovednosti a způsoby jednání a rozhodování (hraní rolí, povídání příběhů, hry, vlastní zkušenosti)

-         poznávají, co je pro člověka vhodné a nevhodné z hlediska denního režimu, hygieny, výživy, mezilidských vztahů

-         učí se odmítat návykové látky

-         získají poznatky o zdraví, zdravé výživě, denním režimu, pitném režimu, pohybovém režimu

-         doplní si základní poučení o zdraví a nemocech, o zdravotní prevenci

-         dochází k poznání, že zdraví je nejcennější hodnota v životě

-         postupně si uvědomují, jakou odpovědnost má každý člověk za své zdraví i zdraví jiných

 

 Projekt „Normální je nekouřit“ rovněž utváří a rozvíjí KLÍČOVÉ KOMPETENCE tím, že vede žáky k:

-         samostatné i týmové činnosti (kompetence pracovní)

-         orientaci ve světě informací  (kompetence komunikativní)

-         přirozenému vyjadřování pozitivních citů ve vztahu k sobě i k okolnímu prostředí ( kompetence sociální a personální)

-         objevování a poznávání všeho, co jej zajímá  (kompetence k učení)

-         poznávání podstaty zdraví a příčin nemocí  (kompetence sociální a personální)

-         upevňování preventivního chování, účelného rozhodování a jednání v různých situacích ohrožení vlastního zdraví a bezpečí i zdraví druhých (kompetence občanské)

Normální je nekouřit rozvíjí i PRŮŘEZOVÁ TÉMATA

 

1)      Osobnostní a sociální výchova

-         udržování psychického zdraví, psychohygiena

-         sebepoznávání, poznávání vlastního těla, sebepojetí

-         komunikace, mezilidské vztahy, kooperace

-   hodnota zdraví a chování vedoucí ke zdraví

 

2)      Výchova demokratického občana

-         obhajování pozitivního postoje ke zdravému životnímu stylu

-         správné rozhodování s vědomím vlastní zodpovědnosti za své zdraví

-         podporuje komunikativní, formulační, argumentační schopnosti a dovednosti

-         vychovává k úctě k životu a ke zdraví

-         motivuje k empatii, ohleduplnosti, ochotě pomáhat nemocným, slabším

-         učí k sebeúctě, sebedůvěře

-         rozvíjí disciplinovanost

 

3)      Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

-         orientuje žáky v globálních problémech souvisejících se zdravím (WHO – světová zdravotnická organizace, program Zdraví 21)

-         podporuje pozitivní postoje k tradičním evropským hodnotám – zdraví nejcennější hodnota

 

4)      Multikulturní výchova

-         vede k respektování odlišností

-         tolerance, spolupráce

-         jedinečnost každého člověka a jeho individuální zvláštnosti

 

5)      Enviromentální výchova

-         vliv prostředí na zdraví

-         důležitost péče o přírodu, ochrana přírody

-         vede k uvědomování si podmínek života  a možnosti jejich ohrožování

-         vnímání života jako nejvyšší hodnoty – zdraví, nemoc, kvality života nemocného člověka

-         utváření zdravého životního stylu zahrnujícího životní prostředí

-         nezbytnost udržitelného rozvoje, udržování zdravého životního prostředí pro zdraví lidí

-         vztah člověka a prostředí

 

6)      Mediální výchova

-         vytváření kritického odstupu od mediálních sdělení propagující zdravou výživu, reklamy na potraviny, cigarety, nápoje (coca cola,…), kritický přístup k reklamě

-         komunikační schopnosti dětí vyjádřit své myšlenky, veřejné vystupování v diskusi

-         uvědomování si hodnoty vlastního života (volného času), smysluplné využití, denní režim,

-         uvědomění si možnosti svobodného vyjádření vlastních postojů v diskusích nad tématem zdraví, nemoc, kvalita života, péče o zdraví, péče o nemocného,

 

Materiály ke stažení


Dotazník pro rodiče

Rozhovor pro děti

Opakování s Věrkou

 

HOME

OBSAH PROGRAMU

 

STRÁNKY PRO DĚTI

STRÁNKY PRO UČITELE

STRÁNKY PRO RODIČE

O PROGRAMU ZKUŠENOSTI

AKTUÁLNÍ MAPA WEBU