Obsah



Obsah programu je zaměřen komplexně na ovlivňování postojů a chování dětí k zdravému způsobu života, zajištění dostatku aktivního pohybu, získávání základních znalostí o svém těle a jeho funkci, dodržování hygienických návyků a zásad zdravé výživy, informovanost o důsledcích kouření, atd. Součástí programu je část věnovaná dětem s pracovními listy pro každou lekci, motivačními příběhy veverky Věrky a úkoly i domácími úkoly pro společnou činnost dětí s rodiči. Další část poskytuje podrobnou metodiku k jednotlivým lekcím, která je otevřená a dává možnost tvůrčího doplňování podle lokálních podmínek škol a invence učitelů, aby si adaptovali (ušili) program přímo na míru své třídě a obohatili jej tak o své zkušenosti a přijali za svůj. Poslední části jsou připraveny letáky pro rodiče, neboť bez současného a souhlasného výchovného působení rodičů by měl program jen malou účinnost.



Metody

Malé děti se nejlépe učí prožitkem a proto jsme v programu využili her, písniček, omalovánek, hraní rolí, vyprávění příběhů, atd. - aktivních metod, které děti osloví. To vše vzhledem ke specifice 1. tříd, kde se děti teprve učí číst a psát. Výchova k nekuřáctví by měla být prováděna učitelkou nekuřačkou, která by přirozeně, nenásilně dokázala děti vést k tomu, o čem je sama přesvědčena a nedocházelo tak k disharmonii výchovného působení učitele a jeho chování, kterou děti snadno odhalí. Učitel, stejně jako rodič je pro dítě modelem, podle kterého formuje a přizpůsobuje své vlastní chování, proto jsou tyto modely pro dítě důležité.


Realizace programu nevyžaduje aktivity nad rámec obvyklého školního programu. Je připraven tak, že odborně vzdělaný učitel nepotřebuje žádné další zaškolení a průpravu. Naopak, může program tvořivě využít i v jiných vyučovacích předmětech jako je tělesná výchova (překážková dráha, šplh, běh jako veverka), kreslení (zdravého a nezdravého v každodenní činnosti,..), pracovní vyučování ( výroba figurky veverky Věrky, cigarety Retky, srdíčka, plic a zoubku – vybarvení, vystřihnutí a nalepení na špejli), čtení (upravené texty – příběhy veverky Věrky), atd., dle zvážení učitele.



Účinnost programu

Účinnost programu je možno hodnotit přiloženým předem připraveným individuálním řízeným rozhovorem, obsahujícím připravené otázky a grafickou část, kde děti určují, co je a co není zdravé v každodenním životě. Zjištění účinnosti se doporučuje provést ihned po ukončení programu ve třídě, možno doplnit stejným testem i po delším časovém intervalu (např. na konci školního roku)
Dlouhodobá účinnost se projeví až v dalších letech, kdy se dítě poprvé dostává do přímého kontaktu s tlakem okolí a pokušení být jako dospělý a zakouřit si. Až zde se projeví, zda se dítě stane vědomě nekuřákem. Faktorů, které ovlivní toto rozhodnutí je mnoho, ale rádi bychom alespoň částečně přispěli k tomuto cíli.
Učiteli je možné doporučit založení složky pro každé dítě a dlouhodobě sledovat vývoj nekuřáckých postojů, poznatků a dovedností, jak si chránit a podporovat své zdraví - portfolio a případně na konci páté třídy předat dítěti.
 

 

 

HOME

OBSAH PROGRAMU

 

STRÁNKY PRO DĚTI

STRÁNKY PRO UČITELE

STRÁNKY PRO RODIČE

O PROGRAMU ZKUŠENOSTI

AKTUÁLNÍ MAPA WEBU