učitelé 1 třída
Metodika
Úvod k metodice
Průvodcem celého programu je veverka Věrka jako symbol hbitého, mrštného, pohyblivého, veselého, milého zvířátka, symbol kondice, zdraví, čistého životního prostředí (les). Je zosobněním toho, co je zdravé. Naopak cigareta Retka symbolizuje vše nezdravé. Těchto symbolů je možné využít v průběhu celého programu při zadávání a plnění úkolů podle tvořivosti dětí a možností učitele.
Děti veverku mají rády a chtějí si sní povídat. Veverka uvádí a končí každou lekci, zadává a hodnotí domácí úkoly, povídá dětem příběhy o sobě a lesních zvířátkách.
Program umožňuje široké využití připraveného materiálu. Děti vymalovávají obrázky, stříhají a lepí, zhotovují plakáty na téma zdravé/nezdravé, hrají pohybové hry, dramatizují scénky z videa Retky a Srdíčka, Retky a Zoubku, atd. Důležité je zejména střídání činností, což zkušený učitel sám flexibilně zařadí. Připravené úkoly jsou pouze opěrnými body programu, který si učitel adaptuje /ušije/ sám přímo na míru své třídě, svým dětem. Učitel dostává návod plný nápadů, který může přizpůsobit možnostem školy, zařízení třídy, znalostem dětí a dát do něj i svoji invenci a přijmout jej za svůj. Tak se program stane jedinečným pro každou třídu, školu, učitele i dítě. Připravená metodika je otevřený systém, který učitel může podle podmínek třídy, dětí a svých zkušeností modifikovat a přizpůsobovat.
Některá doporučení a nápady, které se osvědčily při pilotním ověřování:
Návaznost a využití programu v jiných předmětech
Uvádíme jen některé možnosti, jak využít tématu v jiných předmětech v první třídě.
Tv
Honička nekuřácká - cigareta Retka honí nekuřáky, ti před ní utíkají, chycený nekuřák se stává kuřákem, sedne si do tureckého sedu a chytne se za plíce, srdce a těžce dýchá. Zachránit ho může jen nekuřák nebo vyléčený kuřák tak, že s ním udělá 3 dřepy (pomáhá mu zbavit se závislosti) a další 3 dřepy udělá léčený kuřák sám. Tím se stává nekuřákem a může zachraňovat další kuřáky a utíká před cigaretou
běh překážkový jako veverka v lese
skoky do dálky jako veverka, kdo nejdál je veverčák
hody šiškou, oříškem (míčem větším, menším) jako veverka Věrka
nácvik šplhu jako veverka na strom
překážková dráha
Pv
vyrobit si z ruličky toaletního papíru loutky cigareta, děti, veverka, dospělí, srdíčko, plíce, zoubek a zahrát s nimi scénku o kouření, kterou si samy děti vymyslí
vymalovat, vystřihnout a nalepit obrázek veverky, Retky, srdíčka, plic na špejli
vyrobit koláž na téma Zdravé a nezdravé potraviny , činnosti v každodenním životě, atd,…
vyrobit reklamní plakát na dané téma – obrázky z časopisů, různé materiály,..
Kreslení
namalovat obrázky s tematikou zdraví, nekouření, zdravá výživa, sport, kouření a lesní zvířátka
ČJ
najít slova mající stejný počet slabik (z daného tématu zdraví)
slova z tématu zdraví a péče o ně
na slova sestavit větu
najít verš, např. srdíčko-sluníčko, dech-běh, zoubek.-doubek,
čtení
číst jednotlivé příběhy veverky Věrky
1. lekce
Pohádka o veverce Věrce
V jednom lese žila veverka Věrka. S veverkou tu žila i všechna lesní zvířátka. Myš, ježek, zajíc, srna, divoké prase, jelen, jezevec, liška, kuna i datel a sojka. Veverka měla pelíšek ve starém dubu. Do pelíšku si nosila oříšky, šišky, šípky a semínka.Jednou viděla kouř. Moc se polekala. Co se stalo? To děti. Seděly pod stromem a kouřily. Veverce se to vůbec nelíbilo. Rozhodla se, že jim musí všechno vysvětlit. Moc si přála, aby děti pochopily, že kouření škodí zdraví. Veverka ani ostatní zvířátka nekouří. Podařilo se!Děti slíbily, že už kouřit nebudou! Do lesa si budou chodit jen hrát a také za veverkou Věrkou.
2. lekce
Jak chtěla veverka Věrka závodit s dětmi
Děti přišly za veverkou Věrkou do lesa. Věrka měla velikou radost a hned si chtěla hrát. Skákání, běhání a šplhání po stromech měla moc ráda. I děti rády běhají, skáčou a lezou po stromech. Ale co to? Za chvíli byly děti udýchané a moc je bolely nožičky. Musely přiznat, že málo sportují, málo běhají a málo cvičí. Věrka se moc divila, že vůbec netrénují. To veverka běhá každý den. Děti slíbily, že trénovat začnou hned. Budou si hrát s míčem, skákat přes švihadlo, jezdit na kole, chodit plavat i běhat. Až přijdou zase do lesa, určitě si s veverkou Věrkou znovu zazávodí. Veverka Věrka je mrštná, protože cvičí a má zdravé srdce a plíce. Tyto ográny mají rády čerstvý vzduch, který je v lese.
3. lekce
Jak žije veverka v lese
Veverka dětem vyprávěla, že má v lese hodně kamarádů. Sbírají spolu oříšky, šišky a chystají zásoby na zimu. Pomáhají si! Sojka také pomáhá. Křikem oznamuje všem – dejte pozor! V lese je nepřítel. Na některá zvířata si veverka musí dávat pozor. Velký nepřítel je kuna. Také lišce nemůže veverka věřit. Jezevec Brumla nemá nikoho rád. Nemá žádné přátele a žije sám. Veverka by jim chtěla pomoci, ale neví, co je trápí. Mít kamarády je moc prima! Kamarádi si pomáhají! Veverka Věrka je ráda, že i děti jsou jejími dobrými kamarády.
4. lekce
Koho můžete v našem lese ještě potkat
Veverka Věrka už dětem povídala o lišce, sojce, kuně i jezevci. Když půjdete lesem potichu, uvidíte i jiná zvířátka. Kamarády veverky Věrky. U starého pařezu bydlí ježek se svou rodinou. Pod dubem sbírá žaludy divoké prase. Říkáme mu kňour Barnabáš. Je velký a tlustý. Pořád jí a jí. V lese se ho všichni bojí. Jediný jeho nepřítel je člověk. Když Barnabáš běží, funí a sípe a nemůže popadnout dech.To srna nebo zajíc běhají tiše a lehce. Nepřejídají se a mají hodně pohybu. Co jíte vy, děti? Veverka má zdravé a silné zuby. Nechutná jí cukr ani jiné sladkosti. Ráda si pochutnává na oříšcích a semínkách. O své zoubky pečuje. Čistí a brousí si je o šišky a kůru stromů.
5. lekce
Veverka Veverka je doma v lese, velkou šišku do pelíšku nese, zrníčka z ní vykusuje, všechno kolem pozoruje.
Dívá se na všechny strany, to však byly jenom vrány, už je konec strachování, pokračuje v hodování.
A když hrozí nebezpečí na stromě se schová, svému sluchu za to vděčí, hned je zase doma
|
Materiály ke stažení