Stránky pro učitele

 

Informace pro učitele

Účinky kouření na zdraví

Kouření je nejvýznamnější preventabilní riziko závažných onemocnění a předčasných úmrtí.
(Světová zdravotnická organizace)



Podle současných vědeckých poznatků je kouření bezprostřední a hlavní příčinou 25 závažných onemocnění, u řady dalších má výrazný podíl. Na světě umírá každý rok kolem 5 milionů lidí na následky kouření, do roku 2025 se počet obětí zdvojnásobí. Pokud nedojde k zásadnímu obratu, pak v průběhu 21. století zemře na následky kouření miliarda lidí.

Na nemoc související s kouřením umírá každý druhý kuřák, polovina z nich předčasně. Nejčastější příčinou smrti jsou nemoci srdce a cév (ročně téměř 1,7 milionů kuřáků), chronická onemocnění průdušek a plic (ročně 970 tisíc kuřáků) a rakovina plic (ročně téměř 700 tisíc kuřáků). Zejména u plicních onemocnění je vliv kouření tak dominující, že při úspěšném zastavení a postupném útlumu epidemie kuřáctví by tato onemocnění byla zcela vzácná.
Mimo tyto hlavní zdravotní poškození mívají kuřáci častěji i řadu dalších závažných onemocnění: zhoubné nádory orgánů v dutině ústní, ledvin a močového měchýře, střev a konečníku, slinivky břišní, děložního čípku, vředovou chorobu žaludku a dvanáctníku, střevní polypy aj. Déle a s komplikacemi se kuřákům hojí rány, chirurgické zásahy a nemoci kožní, předčasně se rozvíjí šedý zákal a stařecká hluchota. Kouřící muži mívají častěji obtíže s potencí a plodností, u kouřících žen se častěji objevují menstruační potíže, neplodnost, komplikace v průběhu těhotenství.

Neméně závažným faktem je, že kuřáci ohrožují nejen sebe, ale i nekuřáky ve svém okolí. Poškozující účinky pasivního kouření se projevují už před narozením: děti kuřaček (i pasivních) se pomaleji vyvíjejí, takže při porodu mají menší hmotnost, tělesnou délku i obvod hlavičky a hrudníku. Méně rozvinuté plíce u novorozenců kuřaček mnohdy nedokáží zajistit dostatečné okysličování krve a tkání, takže hlavní příčiny zpomalení tělesného vývoje přetrvávají i po narození. Děti, jejichž matky kouřily během těhotenství, jsou častěji postiženy různými respiračními onemocněními, alergiemi, syndromem náhlé smrti. Bývají u nich častěji diagnostikovány poruchy chování v předškolním i školním věku.
Dítě žijící v kuřácké rodině častěji stůně, většinou z důvodů oslabení imunitního systému. Obávanými leukemiemi (některými typy) bývá postiženo dvakrát až třikrát více dětí, jejichž rodiče kouří. Dětští i dospělí astmatici v zakouřeném prostředí mohou být stiženi akutním záchvatem dušnosti, u kardiaků může vdechování vzduchu kontaminovaného cigaretovým kouřem vyvolat akutní srdeční infarkt. Mnohaletá expozice nekuřáků cigaretovému kouři vede u mnohých k rozvoji chronického zánětu průdušek i rakoviny plic.

Kouření není projevem slabosti nebo nedostatku vůle. Je to chronické, progredující, a recidivující onemocnění – dg. F 17

Samotné kouření je pokládáno za psychiatrické onemocnění, pokud se u kuřáka vyvinula závislost (poruchy duševní a poruchy chování vyvolané kouřením – diagnóza F 17). K rozvojizávislosti vedou všechny formy užívání tabáku, který obsahuje psychoaktivní látku nikotin. Ten způsobuje v mozku podobné biochemické reakce jako heroin či kokain a má také podobně silnou schopnost vyvolat závislost (u 80-85% pravidelných uživatelů) jako citované tvrdé drogy. Dokonce i občasní kuřáci se mohou stát závislými na nikotinu (až třetina z nich).

Mnohé studie shodně potvrzují, že abstinenční příznaky při zanechání kouření pociťují už ti, kteří postupně vykouřili asi 100 cigaret: v podstatě stačí jedna cigareta denně po dobu 3 měsíců.
Závislost vzniká při opakovaném dávkování drogy. Působení nikotinu vyvolává subjektivně zlepšení nálady, snížení napětí a i krátkodobé zvýšení výkonnosti, bez vedlejších společensky pohoršujících příznaků, které pozorujeme po konzumaci alkoholu či jiných drog. Uvedené změny v psychickém stavu jsou způsobeny mnoha chemickými látkami, jejichž produkci nikotin zvyšuje (neurotransmitery, hormony). Obdobné pochody se stejnými následnými subjektivními vjemy však v těle člověka vznikají i na jiné podněty (pochvala, úspěch, oblíbené a dobré jídlo, tělesná aktivita, příjemná společnost, kulturní a sportovní zážitky, atd.). Opakované stimuly pomocí nikotinu s postupným vznikem závislosti se proto častěji rozvíjí u těch lidí, kteří mají v životě těchto přirozených podnětů pro „dobrou náladu“ nedostatek a sahají proto k alternativním a velmi rizikovým prostředkům.

Závislost i závažné zdravotní následky kouření se rozvíjejí rychleji u osob, které začaly kouřit před dosažením plné tělesné a psychické zralosti, tj. před 20. rokem věku. To jsou důvody velkého znepokojení odborníků nad trendy posunu začátků kouření do stále mladších věkových skupin. Kouření také bývá obvykle součástí komplexního stylu života charakterizovaného přítomností dalších závažných rizikových faktorů. Kuřáci - i mladiství – mívají horší výživové návyky (vysoký konzum tučných, slaných a kořeněných potravin, nízký příjem ovoce a zeleniny), pijí více kávy a alkoholu, častěji se chovají rizikově v dopravě a ve volnočasových aktivitách, promiskuitně v sexuálních vztazích. Kouření bývá právem označováno za vstupní bránu ostatním drogám: jen málo dětí vyzkouší nelegální drogu dřív než cigaretu.

Ani v České republice se epidemie kuřáctví dětem nevyhýbá. Podle opakovaných studií má zkušenosti s první cigaretou kolem 60% žáků 6. tříd, z nich asi 5% je třeba pokládat za pravidelné kuřáky, protože kouří alespoň jednu cigaretu týdně. Zlomový nárůst pravidelných kuřáků pozorujeme v 8. a 9. třídě: po skončení povinné školní docházky je mezi patnáctiletými 20-25% pravidelných kuřáků, většina z nich kouří denně. Obdobně jsou na tom děti i ve většině zemí Evropské unie. U středoškolské mládeže se počet kouřících dětí dále zvyšuje a ve věku 18 let kouří téměř 40% dívek a hochů. Je jisté, že mezi těmito dětmi je už mnoho těch, které jsou závislé na nikotinu a od kouření je nemohou odradit formální zákazy nebo tresty: potřebují systematickou a odbornou léčbu.



Vývoj kuřáka

Formování kuřáka až do osoby, která je na kouření závislá, je dlouhodobý proces, který je ovlivněn řadou faktorů: je třeba doznat, že známe jen některé z nich. Vývoj kuřáka je tedy dlouhodobý a několikastupňový proces.
Za prvořadé jsou pokládány osobní postoje každého jednotlivce ke kouření. Jejich utváření začíná v podstatě hned po narození, byť je v prvních letech života zcela neuvědomělé. Dítě vnímá své okolí včetně toho, zda se v něm vyskytují nebo nevyskytují kuřáci. Proto kouření rodičů a dalších nejbližších osob obklopujících dítě má rozhodující význam pro to, zda bude pokládat tuto činnost za normální součást způsobu života.

Začátkem docházky do školy se okruh přirozených vzorů rozšiřuje o učitele, rodiče jeho kamarádů a spolužáků, postavy v televizi a filmech. V prepubertálním a pubertálním období se zvyšuje vliv kamarádů, jejich starších sourozenců, přímé i nepřímé reklamy. Získání cigaret k prvním pokusům není pro děti problém, u postupného opakování až pravidelnosti však hrají roli ekonomické faktory (cena cigaret v poměru k výši pravidelného kapesného) a dostupnost kuřiva.

Znalosti o podstatě a mechanismech vzniku závislosti na kouření jsou zatím jen kusé. Jde v zásadě o pediatrický problém a přímé metody výzkumu jsou z etického hlediska nepřijatelné. Nicméně je možno postavit několik velmi pravděpodobných hypotéz.
Určitý význam má dědičnost: zdá se, že budoucí závislí kuřáci mají jisté odlišné geny, které ovlivňují jejich zvýšenou vnímavost k metabolismu a účinkům nikotinu. Nezanedbatelná je i role kontaktu nikotinu s vyvíjejícím se mozkem plodu před narozením: droga prochází placentou až do krevního oběhu plodu a v nervové tkáni se již ve fetálním období navazuje na určité receptory, které předčasně aktivuje. Zatím nevíme, jaké další změny vazba na receptory mozku u plodu vyvolává, ani to, jak si mozkové buňky „pamatují“ tento časný kontakt. Je ale možné, že raná expozice zanechá stopu, která se aktivuje později, při prvních aktivních pokusech s cigaretou a přispěje k tomu, že se z experimentátora vyvine pravidelný kuřák.




Jak ochránit děti – prevence kouření



Kouření je celospolečenský problém. Jeho zvládání musí být komplexní

K řešení problematiky kouření dětí a mládeže je třeba přistupovat komplexním způsobem. Nejdůležitější, ale také nejobtížnější je ovlivnit chování rodičů. Máme vypracované programy cíleně zaměřené na těhotné ženy a jejich partnery i mladé rodiče vychovávající kojence a batolata. K jejich realizaci je třeba získávat širší spolupráci zdravotníků: gynekologů a sester v prenatálních poradnách a porodnicích a dětských i praktických lékařů. Otázky nekouření v období těhotenství byly zahrnuty i do úspěšného programu pro druhý stupeň základních škol „Kouření a já“, konkrétně především do lekcí určených žákům 8. tříd.

Také různá regulační opatření státu zaměřená na ochranu nekuřáků před pasivním kouřením (zákazy kouření na veřejných místech, na pracovištích) a kampaně napojené na mezinárodní aktivity proti kouření pomáhají kuřákům, aby si uvědomili rizika spojená s tímto návykem a společnosti, aby nebyla lhostejná a tolerantní.

Škola s odbornými pedagogickými pracovníky má ve výchově dětí a mládeže nezastupitelnou roli. Na děti se působí v jejich přirozeném kolektivu vrstevníků prostřednictvím erudovaných pedagogických pracovníků. Na pomoc školám je třeba vypracovávat a aktuálně novelizovat výchovně vzdělávací programy pro různé věkové kategorie dětí, zaměřené na primární prevenci kouření. Zásadními principy těchto programů je:
- poskytovat adekvátní formou potřebné znalosti o zdravotních rizicích kouření, o ekonomických aspektech kouření, o reklamních tricích výrobců a prodejců kuřiva
- ovlivňovat postoje dětí ke kouření tak, aby nekuřácké chování bylo výsledkem jejich svobodné volby
- učit děti dovednostem rozpoznávat a předvídat rizikové situace a odmítat nabídky cigaret i jiných drog
- nabízet dětem jiné aktivity, jejichž důsledkem bude stejný efekt, který u nich vyvolává příjemná stránka kuřácké činnosti.

U nejmenších dětí v mateřských školách a prvních dvou až třech ročnících základních škol se cíle programů zaměřují především na ovlivnění postojů: má-li člověk získat ke kouření nedůvěru a odpor, musí být na estetické a akutní zdravotní důsledky kouření upozorněn už v útlém věku. Děti by si měly osvojit způsoby aktivní ochrany před nedobrovolnou expozicí tabákovému kouři.

V období před pubertou je třeba nejen nadále posilovat protikuřácké postoje, ale zaměřit se i na problematiku vzniku závislosti. Děti by měly být vedeny k poznání a pochopení, že kuřáků je ve společnosti menšina a že kouření není symbolem dospělosti, spíše naopak přetrvávajícího infantilního chování.

Ve věku puberty je třeba zásadním způsobem změnit strategii výchovného přístupu k dětem a zohlednit fyziologickou zvláštnost tohoto období, v němž dominuje silný odpor proti autoritám dospělých lidí, zejména rodičů a učitelů. V programech se pak uplatňuje tzv. peer- forma, spočívající v aktivní práci dětí ve skupinách vedených jejich mluvčími z řad spolužáků nebo jen o málo starších dětí, kdy učitel či jiný dospělý lektor má roli koordinátora a moderátora. Ve vzdělávací oblasti programů jsou informace o zdravotních následcích kouření (a jiných drog) spojovány se snahou oslabit tzv. syndrom osobní imunity proti nejrůznějším nebezpečím, které dítě sice chápe rozumem, ale současně odmítá věřit tomu, že i samo může být ohroženo. Už od 8. třídy je třeba předpokládat na možnost vzniku závislosti a kuřáky předávat specialistům k léčbě, samozřejmě za aktivní spolupráce rodičů.

Samozřejmostí, danou i zákonnými normami, je nekuřácké prostředí ve škole, které musí bezvýhradně respektovat nejen děti, ale všichni dospělí. Vytváření kuřáren, které se od 90. let minulého století začalo v některých školách propagovat za vydatného zájmu hromadných sdělovacích prostředků, je zcela nepřípustné, neboť zvyšuje dostupnost dávkování drogy a urychluje rozvoj závislosti. Kuřárna ve škole je stejně nemístná jako výčep či bar nebo sady pro parenterální aplikaci heroinu a jiných drog.

Ke kouření inklinují více ty děti, které jsou ve svém společenském prostředí neúspěšné: absence úspěchů a pochval, provázená případně i výsměchem a opovržením nestimuluje přirozené spouštěče vyplavování neurotransmiterů a proto děti hledají zdroje pohody a zmírnění stresu v nikotinu či jiných drogách. V odborném přístupu pedagoga ke každému jednotlivci musí být proto ve spolupráci s rodiči odhalování a zdůrazňování všech schopností a dovedností, které dítěti pomohou zaujmout odpovídající postavení v jeho společnosti. Škola musí hledat a ve spolupráci s nestátními organizacemi i zastupitelskými institucemi nabízet širokou škálu školních i mimoškolních aktivit, v nichž by každé dítě uplatnilo své schopnosti, zájmy a dovednosti.

Přijetí speciálních protikuřáckých programů školou je pro děti významné nejen pro jejich budoucí zdraví, ale i z hlediska jejich pozdějšího uplatnění ve společnosti a na trhu práce. Je mnoho profesí, kde kuřáci nemohou být zaměstnání z důvodů bezpečnosti práce či speciálních hygienických požadavků. Silní a závislí kuřáci bývají nuceni omezovat cestování veřejnými dopravními prostředky i návštěvu kulturních zařízení a významných společenských událostí proto, že se v nich nesmí kouřit. Stále více zaměstnavatelů si uvědomuje, že kuřáci bývají častěji nemocní, mívají větší prostoje, kontaminují ovzduší pracovišť, omezují životnost citlivých a drahých přístrojů, zatěžují energetický systém (potřeba větší výměny vzduchu), znečisťují okolí nedopalky, zvyšují riziko požáru, atd. a proto kouřící pracovníky nezaměstnávají. Výkon některých povolání s vysokým společenským hodnocením není slučitelné s kouřením, které je pokládáno za symbol nedospělosti, nesoběstačnosti, slabosti. Rozšíření výchovné působnosti školy o protikuřácký program je tedy nadstandardem, o kterém má škola informovat širokou veřejnost a získávat žáky, jejichž životní cíle jsou vysoké. Jejich vzorem se budou řídit i mnozí z těch, kteří původně v tomto kontextu o životě neuvažovali.

Účinnost programů je posuzována podle toho, kolik žáků se rozhodne zůstat nekuřáky. V každé množině dětí jsou takové, které by nikdy nekouřily bez ohledu na speciální intervenci výchovným programem a jiné, pro které je kouření tak silným symbolem, že je program nedokáže oslovit. Většina dětí však nemá vyhraněné postoje a hlavním úkolem primárně preventivních programů je získání těchto dětí pro zdravý způsob života. Větší naděje na úspěch poskytuje spolupráce s rodinou. Proto rodiče musejí být o programech informováni a upozorněni rámcově na jejich obsah a zaměření.



Přestože výchova k nekouření není zaměřena proti kuřákům, zahrnuje některé konfliktní stavy v situacích, kdy rodiče dětí jsou kuřáky. Např. informace o zdravotních následcích kouření mohou v dětech vyvolat obavy o zdraví jejich rodičů. Poznání, že kouření patří mezi drogové závislosti, snižuje přirozenou autoritu všech kuřáků, tedy i rodičů, učitelů, lékařů…Děti také mohou poukazovat na ochuzování rodinných rozpočtů o nemalé náklady na kuřivo. Škola musí rodičům v informativním dopise vysvětlit, že všechny tyto součásti jsou pro program nezbytné a vyzvat je, aby se na diskuse s dětmi o těchto problémech připravili. V rámci programu je zpracovávána brožura pomáhající rodičům účinně spolupracovat se školou na tomto úseku výchovy.

Učitelé jsou veřejnými osobnostmi a proto by se měli aktivně angažovat v oficiálních i neformálních aktivitách za nekouření. Především by se měli profesionálně vyrovnat s vlastním kuřáctvím, které není jejich osobní záležitostí, ale etickým problémem vyplývajícím z posuzování chování veřejně známé autority.

Jako přátelé dětí nemohou pedagogové nechat bez povšimnutí rizikové chování dětí mimo školu. Ostře a hlasitě by měli kárat nezodpovědné prodejce vždy, když nerespektují zákaz prodeje nebezpečného zboží – nejčastěji kuřiva a alkoholu - nezletilým. Ve spolupráci se zastupitelskými úřady mohou iniciovat oddělení diskotékových zábav pro mladistvé a dospělé jak podle doby jejich konání, tak podle prostředí, aby zábavy určené mládeži do 18 let byly bez jakékoliv nabídky alkoholu i kuřiva a končily ve večerních hodinách. Neměli by lhostejně přihlížet tomu, když dospělý bezprostředně ohrožuje dítě cigaretovým kouřem.

Aktivní vystupování proti kouření mohou děti ve spolupráci se školou veřejně deklarovat při různých akcích, konaných např. při příležitosti Světového dne bez tabáku či mezinárodních dní bez kouření, ale i zcela spontánních činností. S žádostí o podněty a spolupráci při organizaci se mohou školy obrátit na Zdravotní ústavy, Hygienické stanice, zdravotnická zařízení.

Zahraniční zkušenosti potvrzují, že nejlepších výsledků je dosahováno tehdy, když výchova proti kouření trvá po celé období dětství a dospívání. Proto bylo v České republice vyvinuto a v praxi odzkoušeno několik programů protikuřácké výchovy dětí a mládeže, které jsou dostupné pro školy formou manuálu s možností podpory realizace programu prostřednictvím žádosti na školských úřadech či Zdravotních ústavech

JÁ KOUŘIT NEBUDU A VÍM PROČ – pro mateřské školy
(Liga proti rakovině, Na Slupi 5, Praha 2 – PhDr. Smolíková, Palatinová)
ABY DĚTI NEKOPUŘILY ANI PASIVNĚ – pro mateřské školy
(OHS Klatovy - dr. E.Nová)
MY NECHCEME KOUŘIT ANI PASIVNĚ – pro mateřské školy
(KHS Jm kraje, pobočka Mlýnská 2, Blansko – dr.G. Černohousová)
KOUŘENÍ A JÁ - pro 6. – 9. třídy základních škol
(Lékařská fakulta MU, Komenského n. 2, Brno – prof. Hrubá)
O SVÉM ZDRAVÍ SI ROZHODUJI SÁM – pro 1.-2. ročníky středních škol a učilišť
( Lékařská fakulta MU, Kamenice, Brno – dr. Kyasová)
NAŠE TŘÍDA NEKOUŘÍ - soutěžní program pro žáky od 11 let (zatím ověřovací studie)
(Lékařská fakulta MU, Komenského n. 2, Brno – prof. Hrubá)



Program NORMÁLNÍ JE NEKOUŘIT, jehož první část představuje tento materiál, bude vyplňovat dosavadní časovou mezeru mezi předškolním a mladším školním věkem. Pilotní studii sponzoruje Liga proti rakovině Praha.

 

         

1. třída

2. třída

3. třída

4. třída

5. třída

 

 

 

HOME

OBSAH PROGRAMU

 

STRÁNKY PRO DĚTI

STRÁNKY PRO UČITELE

STRÁNKY PRO RODIČE

O PROGRAMU ZKUŠENOSTI

AKTUÁLNÍ MAPA WEBU