Strategie hodnocení

Hodnocení je jeden z prvků vzdělávacího procesu, který může být technologiemi proměněn naprosto zásadním způsobem. Mohou nám pomoci autenticky přiblížit zadání reálnému světu, ale také provazovat fáze učení, reflexí, zpětných vazeb.

Bez popisku

Nástroje a metody hodnocení můžeme dělit klasicky na

  • formativní a sumativní
  • a také podle časové roviny synchronní (v hodině, na konzultaci) a asynchronní (bez naší aktuální přítomnosti u studenta). V tuto chvíli pro nás ale může být zajímavější vzít vpotaz jiné dva aspekty.

Za prvé je to tvořivost v řešení a tím pádem dělení podle předvídatelnosti odpovědí - předvídatelné, jako rok založení Karlovy univerzity nebo výsledky rovnic, a nepředvídatelné nebo také autentické, jako jsou analýzy, návrhy a tvorba. Jakkoliv mají strategie s předvídatelnými výsledky své jisté místo, pozornost bychom nyní měli zřejmě upírat právě ke druhé možnosti. Důvod je prostý - vzdělávámě studenty, kteří se budou pohybovat ve světě proměnlivém, nejistém, ve kterém bude třeba prokázat flexibilitu a tvořivost. Naši flexibilitu, jakožto vzdělavatelů, v zadávání a hodnocení takových úloh pak můžeme v literatuře hledat pod pojmem assessment literacy nebo authentic feedback.

Za druhé je to konektivita a spolupráce v řešení. Bude student v reálné situaci na řešení sám jen se svou myslí, nebo bude propojen s okolním světem - zdroji a nástroji internetu, s kolegy, online komunitou? K tomuto posunu v úvahách nás posouvají konektivistické teorie učení, ale také pojetí rozšířené mysli.

Nástroje předvídatelného hodnocení

Kvízy a testy

Kvízy a testy jsou asi typičtí zástupci hodnocení obecně. Kvízy jsou báječnou součástí online vzdělávání, sloužící k ověření zapamatování a pochopení problematiky. Můžeme je umístit přímo do textu, do videa, do podcastu, do prezentace nebo za na konec těchto aktivit.

Co se týče nástrojů, máme dvě možnosti. Kombinujeme samostatné nástroje nebo volíme specializované. Specializované nástroje: Interaktivní video FeedbackFruits, Interaktivní dokument FeedbackFruits, Interaktivní audio FeedbackFruits, Samostatné nástroje: Google Forms quiz, Microsoft Forms - možnosti kvíz - které můžete využít přímo v zadání úkolu ve skupině v Teams. pro synchronní kvízy a testy přímo ve výuce můžeme využívat například Socrative či Kahoot.

Současné otázky testování studentů

Po kvízech a testech zřejmě typičtěji saháme ve chvíli, kdy chceme vytvářet předvídatelná řešení a tudíž automaticky vyhodnocený kvíz či test. Otázkou je zde tedy pro nás spíše konektivita a spolupráce, kdy se rozhodujeme, zda studenti mají odpovídat zcela samostatně nebo mohou využívat konektivity a svého rozšířeného kognitivního systému. Pokud byste v chtěli vstoupit do odborné diskuse na toto téma, doporučuji začít prací Heersminka a Knighta.

Prakticky se nám otázky (či patra Bloomovy taxonomie) rozdělí napříkladí na

  • Co si má student pamatovat?
  • a Co si má student vybavit s využitím rozšířeného kognitivního systému? Co má umět najít (na internetu, s aplikacemi, poznámkami) a použít? 

Pokud se rozhodneme pro tento posun v uvažování a ve své pedagogice, tvorba zadání je zřejmě bezproblémová u kvízů, větší cvik musíme získat u testů. Ty mají typicky časový limit, který musí být přiměřeně prodloužen. Dále musí být umožněno přepínat mezi okny testu a prohlížeče. Otázky musí být zadány tak, aby bylo k výsledku skutečně možné dojít s pomocí vyhledaných informací nebo nástrojů

Adaptivní hodnocení

Velmi zajímavou možností je adaptivní hodnocení. Tato možnost zároveň není dostupná na pár kliknutí v IS nebo Teams. Musíme ji vyhledat jako externí službu specificky pro náš obor a účel, jen ty nejjednodušší vytvoříme sami.

Chatbot

Vzdělávací chatbot je automatizovaný chat, který umožňuje posun od "testování" ke konverzaci. Ty nejjednodušší z nich můžeme vytvořit sami a jejich znakem bude malá možnost volby odpovědí. Vyzkoušejte si třeba jednoduchý chat k problematice citování nebo si zkuste sami vytvořit chatbota na platformě typu snatchbot či landbot, které jsou určeny laikům bez nutné znalosti IT. Hledat můžete i specializované chatboty pro vzdělávání, služby stále vznikají.

Vedle jednoduchých chatbotů jsou zde sofistikovanější, kteří využívají umělou inteligenci. Možnosti otázek a odpovědí jsou v tomto případě nesrovnatelné s tím, co můžeme vytvořit sami. 

Zdroj: https://kisk.phil.muni.cz/onlife/temata/prace-s-literaturou-a-citovani/jak-citovat-kniha-kapitola-clanek (screenshot autorky)
Adaptivní aplikace

S adaptivními aplikacemi se můžeme učit personalizovaně - tedy postupujete podle svého tempa a úspěchu. Vyzkoušejte si například některý z předmětů na platformě Umíme to, na jejímž vývoji se podílí výzkumná skupina Fakulty informatiky FI MU. Ze zahraničních aplikací je možné vyzkoušet Brilliant pro výuku matematiky a kritického myšlení či Codecademy pro rozličné IT dovednosti. Adaptivní aplikace na bázi umělé inteligence, se kterou by mohl či měl mít dle mého každý na MU je Grammarly, které podporuje psaní textů v angličtině, ale díky vysvětlování problematiky i samotné učení.

Nástroje nepředvídatelného, autentického hodnocení

Při tvorbě hodnocení, které umožňuje tvořivost studentů a různé řešení, můžeme využít několik pomůcek či prvků:

  • Klasicky se můžeme opřít o Bloomovu taxonomii, a to o revidovanou verzi nebo rovnou revidovanou digitální Bloomovu taxonomii, která nám napovídá možnosti v dalších krocích.
  • Zásady autentického hodnocení, tedy realističnost a vztah ke skutečnému světu, tvořivost, komplexnost, možnost různých perspektiv, využití různých zdrojů, možnost spolupráce, a tak dále například u Reeves, Herrington, Oliver.
  • S tím související výběr nástrojů či aplikací vzdělávacího prostředí. To znamená výběr z aktuálně využívaných nástrojů v reálném světě, které nejlépe umožňují splnit úlohu a hodnotit ji.
    To zároveň předpokládá aktivní podporu rozvoje informační gramotnosti studentů v rámci studia, ve které si také osvojují tvorbu a udržování tzv. osobního vzdělávacího prostředí a sítě - tedy prostředí, které se skládá z nástrojů-aktivit-zdrojů pro činnosti jako je 
    • řízení času a úkolů,
    • získávání informací,
    • tvorba,
    • komunikace, spolupráce, sdílení,
    • zpětná vazba a hodnocení.
Jaký je základní rozdíl mezi autentickou a neautentickou úlohou prakticky? Porovnejte
Klasické zadání Autentické zadání
Student odevzdá krátký text na zadané téma ve Wordu do nástroje Moodle. Student odevzdá krátký text na téma přizpůsobené jeho předmětu zájmu jako odkaz na blogový příspěvek. Do konce semestru vytvoří o příspěvku záznam a reflexi ve svém digitálním portfoliu.
Student vytvoří návrh vzdělávacího procesu dle šablony ve Wordu a odevzdá do Odevzdávárny. Student vytvoří návrh inovativního vzdělávacího procesu na vybrané platformě pro tvorbu a spolupráci (například Miro), odkaz s možností komentování nasdílí ve studijní skupině v Teams. Pokud je to možné, hledá reálné zadání (vzdělávací problém) u svých kolegů učitelů či ve vlastním studiu. Do konce semestru vytvoří o příspěvku záznam a reflexi ve svém digitálním portfoliu.
Jak byste nyní s pomocí Bloomovy digitální taxonomie, úvahy o autentickém hodnocení a aktuálně využívaných nástrojích sestavili úlohu do svého předmětu?
Zdroj: https://www.teachthought.com/critical-thinking/blooms-digital-taxonomy-verbs/
Zdroj: http://www.mmiweb.org.uk/hull/ipad/padagogy.html

Digitální portfolia

V zadávání autentických úloh již padla zmínka o digitálních portfoliích, které k hodnocení jednoznačně patří. Úlohy lze s portfolii přímo propojit nebo je využít k následujícícm fázím - reflexi, zpětné vazbě, sdílení.

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info