Program konference
Program konference je k dispozici ve formátu PDF v sekci Ke stažení.
Pondělí 5. září
| 1000 – 1145 |
Slavnostní zahájení konference Smíšený design jako trend v pedagogickém výzkumu v širších souvislostech |
||||||
| 1300 – 1430 |
BLOK SYMPÓZIÍ | ||||||
| sympózium 1 Výzkum kurikulární reformy... |
sympózium 2 Komunikace ve školní třídě... |
sympózium 3 Jedna škola – dva světy... |
sympózium 4 Vzdělávat dospělé... |
||||
| 1445 – 1615 |
BLOK METODOLOGICKÝCH SEKCÍ | ||||||
| Sekce A1 Smíšený design v pedagogickém výzkumu |
Sekce A2 Evaluace a autoevaluace |
Sekce A3 Případové studie |
Sekce A4 Kombinace metod interview a pozorování |
Sekce A5 Obsahová analýza edukačních artefaktů |
Sekce A6 Adaptace a standardizace dotazníků |
Sekce A7 Přístupy k diagnostice a testování |
|
| 1630 – 1745 |
Panelové jednání: České odborné pedagogické časopisy |
||||||
| 1800 – 1900 |
Členská schůze ČAPV |
||||||
Úterý 6. září
| 830 – 1000 |
BLOK POSTEROVÝCH SEKCÍ | |||||
| Posterová sekce P1 Učitel, jeho příprava a profesionalizace |
Posterová sekce P2 Žák, jeho znalosti, kompetence a postoje |
Posterová sekce P3 Kurikulum, jeho struktura, dopady a proměny |
||||
| 1015 – 1145 |
BLOK TEMATICKÝCH SEKCÍ 1 | |||||
| Sekce B1 Profesní příprava učitelů a pedagogů |
Sekce B2 Kurikulum a obsah vzdělávání |
Sekce B3 Výzkum žáků, jejich prekonceptů a gramotnosti |
Sekce B4 Osobnostně sociální aspekty vzdělávání |
Sekce B5 Škola a její prostředí |
Sekce B6 Výzkum v oborových didaktikách |
|
| 1230 – 1400 |
BLOK TEMATICKÝCH SEKCÍ 2 | |||||
| Sekce C1 Učitelská profese: postavení a podmínky práce učitele |
Sekce C2 Představy, názory a postoje žáků |
Sekce C3 Žák – jazyk – text – učení |
Sekce C4 Mimoškolní edukační aktivity |
Sekce C5 ICT ve vzdělávání |
Sekce C6 Historiografický výzkum v pedagogice |
|
| 1415 – 1500 |
Slavnostní zakončení konference |
|||||
Sympózia:
|
Sympózium 1: Výzkum kurikulární reformy na gymnáziích: |
místnost 35 |
| Kurikulární reforma na gymnáziích: rozhovory s koordinátory pilotních škol |
Tomáš Janík, |
| Kurikulární reforma na gymnáziích: dotazníkové šetření | Jan Slavík, Kateřina Vlčková, Milan Kubiatko, Tomáš Pavlas, Tomáš Janko |
| Kurikulární reforma na gymnáziích: případové studie | Micheala Píšová, Klára Kostková, Petr Vlček |
| Kurikulární reforma na gymnáziích: od virtuálních hospitací k videostudiím | Petr Najvar, Zdeňka Švecová, Eva Minaříková |
|
Sympózium 2: Komunikace ve školní třídě |
místnost 37 |
| Výzkumy pedagogické komunikace a interakce v ČR po roce 1990 | Jiří Mareš |
| Subjektivní teorie učitelů o výukové komunikaci | Zuzana Makovská, Roman Švaříček |
| Struktura a obsah komunikace mezi učitelem a žáky | Roman Švaříček, Zuzana Makovská |
| Od pseudodialogu k dialogickému vyučování | Klára Šeďová |
|
Sympózium 3: Jedna škola - dva světy? |
místnost 30 |
| Jeden sbor - dvě kultury? | Petr Urbánek |
| Vnímání prostředí a klimatu školy žáky na prvním a druhém stupni základní školy | Jiří Němec, Kateřina Vlčková |
| Přechod mezi stupni základní školy očima žáků | Karel Starý, Kateřina Kubalová |
| Přechod mezi stupni základní školy: Od teoretického konceptu k možnostem facilitace |
Dominik Dvořák |
|
Sympózium 4: Vzdělávat dospělé: Aktéři vzdělávání dospělých |
místnost 32 |
| Autonomie a řízení v multidimenzionálním modelu učení dospělých | Jiří Votava |
| Význam kvalifikací a kompetencí v profesním vzdělávání dospělých | Jaroslav Veteška |
| Navazující výzkum účastníků zájmového vzdělávání dospělých | Michal Šerák |
| Strategie výzkumu důvodů (ne) účasti dospělých na vzdělávání pro porozumění učícímu se subjektu i vzdělávacích politik |
Martin Kopecký |
| Příprava vysokoškolsky vzdělaného odborníka v oblasti vzdělávání dospělých | Petr Novotný |
Metodologické sekce:
|
Sekce A1: Smíšený design v pedagogickém výzkumu |
místnost 20 |
| Mezigenerační učení v rodině a rodinný kontext | Milada Rabušicová, Lenka Kamanová, Kateřina Pevná |
| Význam kvalitativních metod v pilotní studii kvantitativního výzkumu | Hana Horká, Zdeněk Hromádka |
| Smíšená metodologie v profesiografickém výzkumu učitelské profese | Alena Seberová |
| Kvalitativní přístup k interpretaci dat získaných prostřednictvím kvantitativního výzkumu v oblasti interakce učitel-žák na primární škole |
Dominika Stolinská |
| Komunitní vzdělávání prizmatem integrované výzkumné strategie | Lucie Smékalová |
| Sekce A2: Evaluace a autoevaluace Předsedající: Tomáš Svatoš, Martin Chvál |
místnost 34 |
| Tvorba a standardizace evaluačních nástrojů v projektu Cesta ke kvalitě | Martin Chvál, Stanislav Michek |
| Výzkumné možnosti kategoriálního systému podle Flanderse při evaluaci současné základní školy |
Tomáš Svatoš, Jana Doležalová |
| Možnosti hodnocení elektronických studijních opor | Milan Klement |
| Smíšený plán formativních evaluací | Jan Činčera |
| Evaluace pedagogického procesu osobnostního a sociálního rozvoje z pohledu výzkumu pedagogicko-psychologických jevů |
Michal Svoboda |
| Sekce A3: Případové studie Předsedající: Bohumíra Lazarová, Martin Sedláček |
místnost 38 |
| Vedení procesů organizačního učení ve škole – případová studie |
Milan Pol, |
| Škola jako učící se profesní komunita | Petr Novotný, Bohumíra Lazarová |
| Autoevaluace v českých školách (specifické pojetí případových studií) | Jana Poláchová Vašťatková |
| Výzkum individuálních příběhů učení se angličtině jako cizímu jazyku | Monika Černá |
| Sekce A4: Kombinace metod interview a pozorování Předsedající: Zuzana Sikorová, Simona Šebestová |
místnost 37 |
| Organizační formy vyučování na druhém stupni základní školy pohledem učitelů |
Jiří Zounek, Zuzana Makovská |
| Role učebnic ve výuce na 2. stupni základní školy | Zuzana Sikorová |
| Příležitosti k rozvíjení řečových dovedností ve výuce anglického jazyka: výsledky videostudie |
Simona Šebestová |
| Študentské rádiá ako priestor pre informálne učenie a výchovu k občianstvu | Peter Dolník |
| Sekce A5: Obsahová analýza edukačních artefaktů Předsedající: Roman Švaříček, Dominik Dvořák |
místnost 39 |
| Výzkum kvality života dětí u žáků v pátých třídách | Hana Lukášová |
| Konceptové mapy: využití SW nástroje vizualizace informací Cmap Tools jako metodologického nástroje pro vývoj a verifikaci zakotvené teorie |
Karolina Duschinská |
| Poznámky v žákovských knížkách: koalice, nebo konflikt mezi rodinou a školou |
Irena Smetáčková |
| Zkoumání povahy žákovských promluv ve výuce anglického jazyka | Veronika Najvarová, Světlana Hanušová, Martin Adam |
| Učitelovo pojetí kultury a cílů výuky reálií a IKK | Jana Zerzová |
| Sekce A6: Adaptace a standardizace dotazníků Předsedající: David Greger, Kateřina Vlčková |
místnost 30 |
| Adaptace a standardizace dotazníku klimatu učitelského sboru v ČR | Martin Chvál, Petr Urbánek |
| Identifikace dimenzí k výzkumu percepce klimatu VŠ | Helena Grecmanová, Jana Kantorová, Miroslav Dopita, Jitka Skopalová |
| Jak čeští učitelé hodnotí vlastní efektivitu? Adaptace zahraničního dotazníku | David Greger |
| Obtížnost profesních činností studenta učitelství | Jana Wernerová |
| Zahraniční standardizované nástroje pro zjišťování zpětné vazby z výuky přírodních věd |
Martina Kekule, Vojtěch Žák |
| Sekce A7: Přístupy k diagnostice a testování Předsedající: Jan Průcha, Denisa Denglerová |
místnost 32 |
| Diagnostika komunikačního vývoje předškolních dětí | Jan Průcha |
| Standardy a srovnávací testy z angličtiny na základní škole: cestou necestou |
Eva Složilová |
| Videopřípad jako stavební jednotka CPV videowebu pro vzdělávání učitelů anglického jazyka |
Eva Minaříková |
| Hodnocení (rozvoje) interkulturní komunikační kompetence | Klára Kostková |
| Konstrukce měrného nástroje pro výzkum a modelování současného dospívajícího čtenáře |
Kateřina Homolová |
Posterové sekce:
| Sekce P1: Učitel, jeho příprava a profesionalizace Předsedající: Petr Najvar, Radek Pospíšil |
místnost 35 |
| Výzkum poznávání pojetí výuky učitele ZŠ | Miroslav Coufal |
| Model role ředitele školy v oblasti dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků | Jan Bilík |
| Zkušenosti studentů pedagogické fakulty s kyberšikanou | Jana Krátká, Radek Pospíšil |
| Požadavky zaměstnavatelů na kompetence učitelů středních odborných škol | Lenka Danielová, Dita Janderková |
| Podpora profesního rozvoje začínajících učitelů v šesti evropských zemích | Karolina Duschinská |
| Analýza volných asociací na pojmy „problémový žák“ a „žák s problémem“ | Tereza Škubalová |
| Environmentální vzdělávání na středních odborných školách | Marie Horáčková |
| Diagnostická kompetence učitele tělesné výchovy | Eva Valkounová |
| Výzkum expertnosti učitele cizích jazyků: metodologické inspirace z výzkumů expertnosti v jiných oborech |
Petr Najvar, Michaela Píšová |
| Zkušenostně reflektivní učení v přípravě studentů pomáhajících profesí | Jan Kolář, Jan Nehyba, Bohumíra Lazarová |
| Profesní uplatnění sociálních pedagogů na trhu práce | Petr Soják, Lenka Kristková |
| Sociální dovednosti a osobnostní kvality budoucích učitelů | Petr Soják, Iva Navrátilová |
| Začínající učitel v primární škole | Marie Čechová |
| Vliv třídního učitele na klima třídy v podmínkách střední školy | Alena Bendová |
| Přístup učitele ke vztahu přírody a kultury | Petra Marková |
| Sekce P2: Žák, jeho znalosti, kompetence a postoje Předsedající: Kateřina Vlčková, Jana Přikrylová |
místnost 32 |
| Žákovské představy o krajině - z pohledu geografie | Barbora Tesařová |
| Působení raně vzdělávacích aktivit dětí od narození do tří let a vzdělávání rodičů v rámci těchto aktivit na rodiče a děti |
Lucie Grůzová |
| Vývoj stylů učení žáků na druhém stupni ZŠ | Klára Bořutová |
| Je k něčemu biologie? Názor žáků na důležitost biologických dovedností | Monika Vašíčková, Ivana Vaculová, Milan Kubiatko |
| Sledovanie a hodnotenie čítania žiakov v priebehu prvého ročníka ZŠ | Miriam Valášková |
| Styly učení, motivace a studijní výsledky studentů anglického jazyka | Ladislava Nováková |
| Motivační aspekty autoregulace učení studentů | Jitka Jakešová |
| Podpora kognitivních procesů nadaných žákův konstruktivistickém pojetí | Jana Škrabánková |
| Používání strategií učení cizímu jazyku žáky středních škol: výsledky dotazníkového šetření |
Jana Přikrylová, Kateřina Vlčková |
| Kniha jako prostředek k rozvoji sociálních dovedností | Iva Zowadová, Pavlína Nakládalová |
| Postoje rodiny ke klavírnímu recitálu dítěte mladšího školního věku na ZUŠ: Replikace |
Zdeněk Vašíček |
| Autoevaluace jako nástroj pro podporu a rozvoj skautských oddílů | Anna Šlechtová |
| Možnosti zjišťování úrovně interkulturních kompetencí | Pavlína Nakládalová |
| Sekce P3: Kurikulum, jeho struktura, dopady a proměny Předsedající: Jana Vašťatková-Poláchová, Tomáš Janko |
místnost 37 |
| Integrace evropské dimenze do vzdělávání na příkladu dějepisných učebnic | Jana Stejskalíková |
| Reprezentace učiva: co vlastně vnímáme? | Tomáš Janko |
| Srovnání obsahu učebních úloh ve vybraných učebnicích | Veronika Lokajíčková |
| Historicko-srovnávací analýza kurikulárních dokumentů dějepisu | Miroslav Jireček |
| Vývoj modelu kartografických dovedností | Kateřina Mrázková, Eduard Hofmann |
| Výzkum efektivity výuky technických předmětů | Karel Dvořák |
| Kvalita ve výuce cizího jazyka | Pavel Zlatníček |
| Vzdělávací potenciál programů tematické kooperativní výuky (T.K.V.) | Veronika Rodriguezová |
| Možnosti kvantitativních úloh ve výuce fyziky | Marie Snětinová |
| Počítačové hry a edukace: analýza zahraniční zkušenosti – perspektivy problematiky v České republice |
Patrik Vacek |
| Politický systém a učebnice OV | Petr Blažej |
| K metodice výzkumu zaměřeného na zlepšení efektivity vyučování vysokého školství v Číně a České republice |
Ping Huang, Jiří Pospíšil |
| Přehled metodologie vysokoškolského výzkumu v letech 1999 – 2010 | Ye Zhang, Miloň Potměšil |
Tematické sekce:
| Sekce B1: Profesní příprava učitelů a pedagogů Předsedající: Vladimír Jůva, Petr Urbánek |
místnost 30 |
| Neformální vzdělávání sportovních trenérů | Vladimír Jůva |
| Profesní start absolventů Sociální pedagogiky a poradenství | Martina Kánská |
| Připravenost učitelů k ochraně bezpečí žáků v případech mimořádných událostí ohrožujících život a zdraví |
Eva Marádová, |
| Pilotní studie smíšeného výzkumu profesních hodnot u studentů učitelství 1.stupně ZŠ |
Taťána Göbelová |
| Jaké jsou představy budoucích pedagogů o hodnotách výchovy a vzdělávání? | Petr Bauman |
| Sekce B2: Kurikulum a obsah vzdělávání Předsedající: Petr Knecht, Petr Vlček |
místnost 32 |
| Porovnání představ a názorů pedagogů různých stupňů škol na standardy geografických dovedností |
Dana Řezníčková, Miroslav Marada, Martin Hanus |
| Integrovaná terénní výuka jako systém | Eduard Hofmann, Marek Trávníček, Petr Soják |
| Problematika vyjadřování a hodnocení nefigurativní malby emocí u jedenáctiletých – didaktická analýza |
Jindřich Lukavský |
| Vzdělávací obsah výtvarné výchovy – kurikulární dokument versus edukační realita |
Petra Šobáňová |
| Komunitní vzdělávání prizmatem integrované výzkumné strategie | Lucie Smékalová |
| Sekce B3: Výzkum žáků, jejich prekonceptů a gramotnosti Předsedající: Jan Slavík, Veronika Najvarová |
místnost 37 |
| Imigranti ve školním vzdělávání v Německu, Velké Británii a Švédsku | Věra Ježková |
| Reflexe dílčích výsledků z výzkumné studie zaměřené na připravenost dětí k zahájení povinné školní docházky |
Eva Šmelová, Alena Petrová, Irena Plevová |
| Proměna prekonceptu žáků 3. třídy základní školy | Kateřina Korcová |
| Vliv dramatické výchovy na rozvíjení klíčových kompetencí žáků | Jan Karaffa |
| Kartografická gramotnost dětí v krizovém managementu | Monika Rusnáková |
| Sekce B4: Osobnostně sociální aspekty vzdělávání Předsedající: Jiří Němec, Kateřina Lojdová |
místnost 34 |
| Osobnostně sociální rozvoj - o významu pojmu optikou pedagogického diskursu |
Jan Kolář, Jan Nehyba, Bohumíra Lazarová |
| Reflexe a její význam v procesu učení a osobnostně sociálním rozvoji | Jan Nehyba, Jan Kolář, Martin Hak |
| Rozvoj kompetence k řešení problémů na zážitkových kurzech pro VŠ studenty | Richard Macků |
| Činnost v tanečních souborech a její vliv na formování osobnosti jedince | Helena Pilušová |
| Zkušenosti s užitím online dotazníku na www.csfd.cz jako součásti smíšeného výzkumu |
Jana Krátká |
| Sekce B5: Škola a její prostředí Předsedající: Klára Šeďová, Jiří Zounek |
místnost 39 |
| Využití vlastního hodnocení pro sledování kvality a rozvoje mateřské školy | Zora Syslová |
| Spolupráce škol s rodinami žáků – komunikace skrze webové stránky škol (Prezentace dílčích výsledků výzkumu) |
Pavla Dobiášová |
| Materialita školskej triedy v procesoch pedagogickej komunikácie | Jarmila Bradová |
| Zachycení a využit í vztahů ve školní třídě sekundárního školství – od kvantitativního ke smíšenému výzkumnému designu |
Pavel Vyleťal, Vladislav Jankových |
| Sekce B6: Výzkum v oborových didaktikách Předsedající: Iva Stuchlíková, Michaela Píšová |
místnost 38 |
| Reflexe trendů ve výzkumu matematického vyučování | Alena Hošpesová |
| Otázky pro českou didaktiku fyziky | Leoš Dvořák |
| Aktuální otázky didaktiky dějepisu | Zdeněk Beneš |
| Perspektivy výzkumu v didaktice cizích jazyků | Michaela Píšová, Světlana Hanušová |
| K výzkumu v didaktice výtvarné výchovy a jiných expresivních oborech | Jan Slavík |
| Sekce C1: Učitelská profese: postavení a podmínky práce učitele Předsedající: Petr Urbánek, Vladimír Jůva |
místnost 30 |
| Emocionální aspekty expertnosti a expertního výkonu v učitelské profesi | Michaela Píšová |
| K metodologii zjišťování podmínek práce učitele | Petr Urbánek, Markéta Votočková, Jana Wernerová |
| K postavení třídního učitele v současné české škole | Stanislav Střelec, Jana Krátká, Evžen Řehulka |
| Kvantitativní a kvalitativní rozměr výzkumu postojů učitelů ve vztahu k sociálnímu znevýhodnění žáků |
Vladimíra Kocourková, Anna Šafránková |
| Příprava učitelů ZŠ na výuku sexuální výchovy | Kateřina Kadlčíková |
| Sekce C2: Představy, názory a postoje žáků Předsedající: Petr Vlček, Petr Knecht |
místnost 32 |
| Instrumentalita učení z hlediska budoucích cílů | Isabella Pavelková, Barbora Saitlová |
| Obtížnost a zaujetí úkolem v matematice | Eliška Kmínková, Isabella Pavelková |
| Smíšený design ve výzkumu postojů žáků | Dana Dražilová Fialová |
| Postoje žáků k řešení slovních úloh | Alena Rakoušová |
| Smíšený design ve výzkumu recepce poezie | Jaroslav Vala |
| Sekce C3: Žák – jazyk – text - učení Předsedající: Veronika Najvarová, Jan Slavík |
místnost 37 |
| Výzkum kvality počáteční čtenářské gramotnosti žáků 1. ročníků základních škol | Marie Švrčková |
| Strategie učení žáků z učebnice v rámci domácí přípravy na výuku | Iva Červenková |
| Literární text v cizojazyčné výuce | Eva Skopečková |
| Žák v páté třídě jako řešitel přírodovědného pokusu - analýza pracovních listů žáků | Ondřej Šimik |
| Fantasy ve výtvarné tvorbě žáků II. a III. stupně | Kristýna Boháčová |
| Sekce C4: Mimoškolní edukační aktivity Předsedající: Kateřina Lojdová, Jiří Němec |
místnost 34 |
| Možnosti intervencí do podmínek ovlivňujících školní úspěšnost dětí, které navštěvují NZDM |
Michaela Čermáková |
| Škola a muzeum - výsledky výzkumného šetření k problematice jejich komunikace a spolupráce |
Alena Vavrdová |
| Jak to ta škola dělá aneb Klíčové faktory povzbuzující zapojení rodičů identifikované na Mezinárodní škole v Haagu |
Magda Marešová |
| Prostředí současných subkultur - punk | Kateřina Lojdová |
| Sociálně vyloučení v procesu mezigeneračního učení | Kateřina Pevná |
| Sexuální výchova v rodině očima rodičů | Lenka Kamanová |
| Sekce C5: ICT ve vzdělávání Předsedající: Jiří Zounek, Klára Šeďová |
místnost 39 |
| Vstup ICT do kultury vysoké školy pohledem studentů | Hana Zukalová |
| Počítač ve výuce českého jazyka na ZŠ | Lucie Bušová |
| Interaktivní tabule versus tradiční výuka v primární škole | Veronika Švrčinová |
| Postoje studentů k online diskusním aktivitám při výuce neoborového anglického jazyka |
František Tůma |
| Formální odlišnost v multimediálním artefaktu a s ním spojená proměna narativu díla |
Vladimíra Zikmundová |
| Sekce C6: Historiografický výzkum v pedagogice Předsedající: Karel Rýdl, Tomáš Kasper |
místnost 38 |
| Využití smíšené metodologie s ohledem na historiografický výzkum v pedagogice a dějinách školství |
Karel Rýdl |
| K dějinám pojmu reformní pedagogika – metodologické přístupy | Tomáš Kasper |
| Zeměpis v české škole: Vývoj cílů a obsahů na pozadí kurikulárních reforem |
Petr Knecht, Eduard Hofmann |
| Postoje a projevy německého obyvatelstva k československému menšinovému školství v okrese Ústí nad Labem v období První československé republiky |
Michal Šimáně |
| Historický vývoj úlohy psaného textu ve vybraných metodách vyučování cizím jazykům |
Julia Gaponenkova Caltová |
Účastníci bez přihlášeného příspěvku
| Jaromír Demek | Daniela Jonášová | Vladislav Mužík |
| Denisa Denglerová | Simona Koudelková | Jiří Pán |
| Zdeňka Dobešová | Kateřina Kubalová | Miriam Prokešová |
| Dana Hánková | Monika Kubů | Eva Růžičková |
| Markéta Holubová | Kateřina Létalová | Radim Šíp |
| Anežka Hosnedlová | Josef Lukas | Karina Valeeva |
| Jana Chocholatá | Jana Lukášová | Lubomír Valenta |
| Klára Jelínková | Hana Marešová | Martina Vodičková |