Aplikovaná behaviorální analýza je vědní disciplína využívaná s úspěchem také při práci s osobami s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami. Její pozitivní účinky byly ověřeny mnoha věděckými výzkumy.
Aplikovaná behaviorální analýza je vědní disciplína využívaná s úspěchem také při práci s osobami s poruchami autistického spektra a jinými neurovývojovými poruchami. Její pozitivní účinky byly ověřeny mnoha věděckými výzkumy.
Posláním Centra ABA je rozvoj aplikované behaviorální analýzy v České republice. ABA nabízí nejúčinnější přístupy k terapii a učení dětí i dospělých osob s poruchami autistického spektra (PAS) a dalšími neurovývojovými poruchami, její dostupnost je však v současnosti v ČR nedostatečná. Do nedávné doby neexistoval ani systém vzdělávání a přípravy odborníků schopných poskytovat kvalitní behaviorální intervence.Tuto situaci se snažíme změnit prostřednictvím vzdělávání a přípravy specialistů v tomto oboru. Chceme tak zvýšit dostupnost terapeutické péče založené na aplikované behaviorální analýze.
Vzdělávání a příprava specialistů v oboru
- Realizujeme dvouleté studium ABA pro odborníky, kteří směřují k národní a mezinárodní certifikaci.
- Pořádáme akreditované kurzy pro ty, kteří se chtějí stát behaviorálními techniky.
- Provozujeme tréninkové centrum, v němž mohou naši studenti usilující o certifikaci vykonávat praxi s klienty pod supervizí.
Semináře pro rodiče a odborníky
Pořádáme semináře a kurzy pro pedagogické pracovníky, rodiče a další odborníky pracující s dětmi s PAS a dalšími neurovývojovými poruchami.
Dostupnost odborné literatury v češtině
Překládáme základní tituly pro odbornou i širokou veřejnost.
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D.
vedoucí centra
doc. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D
koordinátor projektu ABA
Mgr. Zuzana Maštenová, BCBA
lektorka, garantka kvalifikačních kurzů
Mgr. Ivana Trellová, BCBA
lektorka
PhDr. Lucia Mikurčíková, Ph.D., BCBA
externí spolupracovnice
Mgr. Kateřina Chrapková, BCBA
lektorka
Sheri Leigh Kingsdorf, Ph.D., BCBA-D
post-doc/výzkumná pracovnice
Prof. Mickey Keenan, Ph.D, BCBA-D
garant studia aplikované behaviorální analýzy
Mgr. Lenka Žáková
administrátorka projektu ABA
Bc. Matúš Mader
administrátor projektu ABA
Spustili jsme přihlašování na jarní kurz Základní postupy v aplikované behaviorální analýze vedený Mgr. Zuzanou Maštenovou, BCBA, který je určen pro sociální pracovníky a pracovníky v sociálních službách, ale také širší laické veřejnosti. Více info naleznete v sekci Vzdělání nebo stiskem tlačítka Zjistit více
Zjistit vícePro veliký zájem o český překlad knihy Rozvoj verbálního chování od Mary Lynch Barbera, jsme pro vás přichystali další dotisk. Kniha je opět k dostání v obchodních centrech Masarykovy univerzity (FSS, PdF a v kampusu) i v běžné distribuci.
KoupitNabídka kurzů cílí na rodiče, rodinné příslušníky a další osoby pečující o děti či dospělé s poruchami autistického spektra, kteří již mají základní znalost aplikované behaviorální analýzy. Kurzy vám ukáží nové možnosti, prohloubí dovednosti a pomůžou vám lépe porozumět chování osob s PAS. Akce je možná díky finanční podpoře MZ ČR a ve spolupráci se spolkem Rodiče pro děti s autismem, z. s..
Přihlásit seČeská televize
Odborníci z Muni podpoří lidi s autismem. Začali učit metody ABA
Masarykova univerzita
Pedagogové vydali knihu o smlouvání mezi rodiči a dětmi
Masarykova univerzita
Aplikovaná behaviorální analýza
Rádio Petrov
Domluvme se: Kniha pro rodiče a děti
Studio 6, Česká televize
Inkluze ano, ale rozhodně ne ve třídě se 30 dětmi a jedním učitelem
Co vy na to? Český rozhlas Ostrava
Dita Chapman: ABA analytik musí být energický a kreativní člověk
Atyp Magazín
Na semináři o ABA terapii a projektu PaTTAN AI se tleskalo i plakalo
Atyp Magazín
Behaviorální analytici pomáhají s pochopením chování autistů
Český rozhlas Brno
Vědecky podložená
Stovky výzkumných studií publikovaných v odborných časopisech za posledních 40 let dokládají výrazné zlepšení v mnoha oblastech u dětí s autismem.
Společensky relevantní
ABA u dětí a dospělých rozvíjí dovednosti, které jsou důležité pro jejich každodenní život.
Vysoce úspěšná
ABA využívá empiricky ověřené metody a techniky, úspěšně učí nové dovednosti v oblasti řeči a komunikace, her, sociálních a sebeobslužných činností.
Široce aplikovatelná
Metody pomáhají u dětí s autismem i jinými neurovývojovými poruchami. Jsou úspěšné i v behaviorálním managementu, bezpečnosti práce, sportovním tréninku, atd.
ABA vychází z principů učení a chování, tzv. behaviorismu. Zabývá se vztahem mezi prostředím a lidským chováním. Na základě podrobné diagnostiky a analýzy se snaží zjistit, proč určité chování vzniká a jak je možné jej změnit.
Díky ABA učíme nové repertoáry chování, které dokáží zlepšit kvalitu života dítěte i jeho rodiny a blízkých. Nejčastěji se jedná o učení se nových dovedností potřebných pro úspěch ve škole, aktivity běžného života, jako je sebeobsluha nebo hra, ale také např. o rozvoj řeči nebo jiného způsobu komunikace.
ABA dokáže také odstranit nebo zmírnit např. sebeubližování nebo agresivní chování vůči druhým lidem. Problémové chování je pak nahrazeno jiným, které je pro jedince i jeho sociální okolí funkční.
ABA je například v USA nebo Kanadě považována za tzv. intervenci první volby. Je doporučována odbornými společnostmi jako American Academy of Paediatrics, American Academy of Family Paediatrics, American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, Society for Developmental and Behavioral Paediatrics, American Academy of Neurology, American Psychological Association a National Institute of Mental Health. Ve všech doporučeních se uvádí, že prioritní je časná behaviorální intervence. Financování ABA intervence z veřejného zdravotního pojištění je dostupné ve většině států USA i v Kanadě.
Rozvoj verbálního chování.
Mary Lynch Barbera, Tracy Rasmussen, 2019
Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children.
Lovaas, 1987
An evaluation of the effects of intensity and duration on outcomes across treatment domains for children with autism spectrum disorder.
Lindstead, 2017
Long-term outcome for children with autism who received early intensive behavioral treatment.
McEachin, 1993
Overview of Meta Analyses 2012
J Autism Dev Disord, 2012
Findings and conclusions 2015
National Autism Center, 2015
Evidence based practices from NPDC and NSP
Hume & Odom, 2011
Applied behavior analytic intervention for autism in early childhood 2010
Clinical Psychology Review 30, 2010
Brief Report: Relative Effectiveness of Different Home-based Behavioral Approaches to Early Teaching Intervention
J Autism Dev Disord, 2007
Nasbírané vědomosti předáváme dál.
Připravujeme odborníky, vzděláváme rodiče a šíříme povědomí o ABA.
Akreditované
obory
Chcete se stát odborníkem v ABA? Přihlaste se do jednoho z nabízených oborů celoživotního vzdělávání. Vzděláváme behaviorální techniky, kteří chtějí intervence vykonávat, i behaviorální analytiky, kteří budou provádět supervizi a vytvářet terapeutické plány.
Kurzy,
semináře a
workshopy
Jaro 2021
Základní postupy v aplikované behaviorální analýze
(akreditovaný kurz MPSV – pro sociální pracovníky)
Základní postupy v aplikované behaviorální analýze (neakreditovaný kurz – i pro rodiče)
Podat přihláškuChcete vědět víc?
Napište nám.
Vše se na stránky nevejde, a proto rádi zodpovíme vaše dotazy. Vyplňte formulář nebo napište na:
mader@ped.muni.cz