•  
   

Projekt Tvorba a inovace vzdělávacích programů a profesních praxí (CZ.1.07/2.2.00/28.0040), řešený v rámci projektu OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost, oblasti podpory 2.2, prioritní osy 7.2 - Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj, oblast podpory 7.2.2 - Vysokoškolské vzdělávání.

Projekt realizuje Katedra sociální pedagogiky PdF MU. Jeho smyslem je zefektivnit profesní přípravu studentů a vytvořit e-learningové studijní opory pro kombinovanou i prezenční výuku studentů PdF MU. Cílovou skupinou nejsou výhradně studenti oboru sociální pedagogika, ale všichni studenti PdF MU.

Popis klíčových aktivit projektu:

  • KA 1 - Studijní opory - e-l kurzy
    Cílem je vytvořit 40 plně hodnotných e-learningových kurzů (dále e-l) pro studenty prezenčních a kombinovaných forem studia na PdF MU, které zajistí podmínky pro kvalitnější individuální přípravu a umožní rozšířit řadu studijních oborů o tzv. kombinované studijní formy.
    Součástí klíčové aktivity budou následující činnosti:
    1) Proškolení akademických pracovníků
    2) Inovace sylabů vybraných předmětů a příprava struktury a obsahu e-l kurzu.
    3) Vytvoření e-l kurzů ve zvoleném LMS. Každý kurz je vytvořen v rozsahu 80 - 120 stran
    4) Recenzování kurzů odborným a metodickým externím odborníkem a pracovníky Kabinetu informačních studií a knihovnictví FF MU.
    5) Evaluace a zpětná vazba studentů - uživatelů e-l kurzů.
    Na realizaci aktivit se budou podílet tutoři (autoři), koordinátor aktivit, hlavní manager, ICT technik a expert.
    Cílovou skupinou jsou jednak akademičtí pracovníci, kteří budou vzděláni v oblasti tvorby distančních opor a e-l kurzů (předpokládá se 30 autorů) a studenti PdF MU, cca 12 000 studentů.
  • KA 3 - Inovace studijního programu Sociálně pedagogické asistentství
    (Lenka Gulová a kol.)
    Program Specializace v pedagogice, obor Sociálně pedagogické asistentství, byl před třemi lety otevřen pro studenty prezenčního studia. Jedná se o nový studijní obor, který je zaměřen na přípravu asistenta pedagoga, jenž působí v prostředí škol a školských zařízeních v nové pedagogické profesi, která vytváří oporu především sociálně znevýhodněným žákům. O tento vzdělávací program projevila zájem řada uchazečů, kteří již působí ve školách a školských zařízeních, bohužel jim forma prezenčního studia vzhledem k jejich zaměstnání nevyhovuje. Tento zájem pedagogických pracovníků, zejména z řad menšinové populace, vyvolal poptávku po otevření programu v kombinované formě studia.
    Cílovou skupinou jsou studenti kombinovaného studia.
    Na vytváření klíčové aktivity se bude podílet koordinátor aktivit, odborní pedagogové a garant profesních praxí. Bude inovován stávající studijní program, zpracován profesiogram asistenta pedagoga, osloveni odborní pedagogové, budou vytvořené nové sylaby předmětů a nová skladba předmětů, garantovaná řadou kateder PdF MU (katedrou pedagogiky, speciální pedagogiky, sociální pedagogiky, atd.). Celý program bude podán k reakreditaci a po schválení otevřen pro cílovou skupinu studentů kombinovaného studia. Nový program se nabídne školám, kde již pracují asistenti pedagoga bez potřebné kvalifikace.
  • KA 4 - Vytvoření systému praxí v návaznosti na oblast teorie
    (Jiří Němec, Lenka Gulová)
    V průběhu řešení projektu bude vytvářena dlouhodobá strategie realizace profesních praxí v návaznosti na oblast teorie, která je zde zastoupena tvorbou kvalitních studijních opor, distančních studijních materiálů a e-learningových lekcí.
    Cílem této aktivity je vytvořit komplexní systém všech druhů a forem praxe, který by vytvořil dobré podmínky pro adaptabilitu studentů na podmínky současné pedagogické reality v různých oblastech (školská zařízení, mimoškolní výchova, oblast práce se sociálně znevýhodněnými skupinami, geronty apod.). Prostřednictvím webového systému bude popsán systém praxe studentů během celého studia bakalářského (3 roky) a navazujícího magisterského (2 roky). Studenti by měli kontakty se zařízeními a budou si je moci vybírat dle definované struktury.
  • KA 5 - Profesní praxe; implementace profese sociálního pedagoga do škol
    Cílem aktivity je v rámci rozšiřování možností profesních praxí studentů implementace profese sociálního pedagoga do prostředí základních škol a ověření významu (akceschopnosti) této profese. Současná škola je zatížena mnoha činnostmi, pro které nejsou učitelé cíleně připraveni a tak se stává, že významné aktivity jako je např. prevence sociálně patologických jevů, ale též cílený sociální rozvoj žáků je realizován nekvalifikovaně a nad rámec primárních úkolů (vzdělávání). Aktivita bude členěna do dílčích úkolů:
    1) Tvorba koncepce profesní náplně realizovaných činností a aktivit
    2) Vlastní realizace praxe, její průběžná supervize a hodnocení.
    3) Během praxe bude pravidelná konzultace (interní a externí supervize) a praktikant může získávat individuální zpětnou vazbu od vybraného metodika praxe.
    4) Na konci každé etapy (semestru) proběhne ohnisková skupina s praktikujícími studenty a metodiky, jejímž cílem bude shromáždit a analyzovat výpovědi studentů a na základě nich upravit proces implementace sociálního pedagoga do školního prostředí.
  • KA 6 - Profesní praxe zaměřená na aktivizaci skupin se sociálním znevýhodněním
    Tato profesní praxe umožňuje studentům pedagogických neučitelských a učitelských oborů individuální praxi s žákem. Jsou zde rozvíjeny kompetence a dovednosti, které student získá při individuální práci v rodinném prostředí dítěte. Při aktivním doučování se uplatňuje individuální přístup, který zahrnuje také pravidelnou komunikaci s rodiči a zejména s učiteli a dalšími pedagogy dětí, neboť student pracuje se speciálními reflexními deníky, které mu umožňují sledovat efektivitu vlastní práce s dítětem. Praxe bude realizována v rámci předmětů Pedagogická praxe  a Sociální praxe, dále pak v rámci předmětů Aktivní doučování a Multikulturní výchova.
  • KA 7 - Profesní praxe zaměřená na aktivizaci seniorských skupin
    Studenti oboru sociální pedagogika se ve svých profesních praxích zaměřují na nejrůznější skupiny v populaci a jsou připravováni nejen pro práci s dětmi a mládeží, ale i pro vzdělávání dospělé populace, a mimo jiné i pro aktivizaci seniorských skupin. Odborně zaměřená praxe předpokládá účast studentů v domovech seniorů, v klubech seniorů a v dalších organizacích, kam senioři docházejí. Praxe je zaměřena především na jejich aktivizaci, která je zcela novou metodou práce v oblastech sociální pedagogiky a sociální práce. Cílovou skupinou jsou studenti, kteří se v rámci předmětů andragogika, gerontagogika a aktivizace seniorů angažují v těchto typech zařízení, získávají kompetence a cenné dovednosti, které jim umožní po absolvování studia pracovat se seniorskými skupinami, kterých v naší společnosti přibývá a kteří se stávají významnou klientelou v oblasti sociální pedagogiky a sociální práce.
  • KA 8 - Profesní praxe zaměřená na odbornost v oblasti multikulturní výchovy
    Tato klíčová aktivita předpokládá rozvinutí tvůrčího potenciálu studentů v rámci profesních praxí zaměřených na oblasti multikulturní výchovy. Studenti budou pod vedením koordinátora aktivit vytvářet aktivity s multikulturní tématikou, které budou následně aplikovat do praxe. Výběru aktivity bude předcházet drobné výzkumné šetření, které budou realizovat studenti v různých oblastech a které budou sloužit pro výběr tématu a zpracování aktivity.
    Na základě drobného výzkumu navrhne realizátorský tým ve spolupráci s pedagogy a studenty projekt z oblasti MV, který zpracuje do portfólia - do celku, z něj bude zřetelná určitá provázanost mezi výzkumem, aktivitou a navrženým projektem.

 

 

 
 
Archivovaná verze z webu PdF