Přírodní a kulturní bohatství
I. - úvodní informace | |
---|---|
Název: |
Přírodní a kulturní bohatství
|
Předmět: |
Občanská výchova
|
Autor: |
Veronika Machálková
|
Věková skupina: |
Od: 12 Do: 13
|
Přílohy | |
II. - cíle a ověření | |
---|---|
Obsahové cíle a ověření: |
|
Jazykové cíle a ověření: |
|
III. - strategie, učební pomůcky | |
---|---|
Učební strategie: |
|
Učební pomůcky: |
Fotografie, obrázky, vytištěná slovíčka, atlas ČR
|
Popis hodiny |
---|
Úvod |
Žákům vysvětlíme výkladem rozdělení našeho kulturního bohatství. Na tři skupiny 1. Významné výtvory lidské činnosti,2. Kulturní zvyklosti 3. Chráněná území. Žáci mají tři druhy anglických kartiček s těmito názvy (viz.příloha).Vyjmenováváme pojmy z těchto oblastí a žáci je přiřazují. Pojmy které žákům uvádíme ( např. Pražský hrad, české korunovační klenoty,Velikonoční pondělí, propast Macocha, Litovelské Pomoraví, Žofínský prales, Telč, Ditrichštejnský palác v Brně, NP Podyjí atd.) |
Hlavní část |
Výkladem rozdělíme a podrobně popíšeme rozdělení tří skupin. Žáci při této aktivitě mají seznam památek,které budou přiřazovat do skupin (skupiny a podskupiny jsou v anglickém jazyce - žáci přiřazují viz. příloha) 1. Významné výtvory lidské činnosti: patří tam předměty, stavby, případně jejich soubory, které jsou důležitými doklady historického vývoje a způsobu života společnosti. S ohledem na význam rozdělujeme: a) památky zapsané do Seznamu světového dědictví UNESCO-nejvýznamnější kulturní a přírodní památky z celého světa byly zařazeni pro svoji unikátnost organizaci UNESCO, b) národní kulturní památky-označujeme výtvory lidské činnosti, které jsou považovány za nejvýznamnější součást kulturního bohatství, rozhoduje vláda České republiky, počet památek 230, c) kulturní památky- jsou věci nebo jejich soubory, které jsou významnými doklady historického vývoje, způsobu života a společnského prostředí od nejstarších dob po současnost, mají také přímý vztah k významným osobnostem a historickým událostem počet je kolem 44 500. 2. Kulturní zvykolsti rozumíme obyčeje a zvyky po našich předcích. Spojujeme je s oslavami různých svátků a výročí. 3. Chráněná území vlivem velkého zasahování do naší přírody, bylo velkou nutností vytvořit systém její ochrany. Rozlišujeme čtyři základní typy chráněných území: a) národní parky, b)chráněné krajinné oblasti, c) přírodní rezervace, d) přírodní památky. |
Závěr |
Závěrečné zamíchání anglických kartiček a kontrola správnosti zařazení pojmů. |