doc. PhDr. Zdeněk Friedmann, CSc. (přednášející)
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní schopností a dovedností úspěšně organizovat a řídit zájmovou činnost v oblastech zaměřených na pracovní dovednosti a návyky a v oblastech obsahujících tématiku informačních technologií. Osvojit si vědomosti a dovednosti pro použití a tvorbu různých organizačních forem, vyučovacích metod a prostředků výuky.
Osnova
Člověk a svět práce, Informační a komunikační technologie
Technologie vedení zájmové činnosti(teorie řízení vyučovacího procesu, cíle, formy, zásady, metody, prostředky).
Příprava a realizace zájmové činnosti technického a informačně technologického charakteru.
Člověk a svět práce - hodiny praktických činností (specifika práce s mládeží, organizace a bezpečnost práce v dílně, laboratoři a v učebně výpočetní techniky).
Konkrétní didaktika v oblasti praktických činností s drobným materiálem - papír, karton, dřevo (jednoduché pracovní operace a postupy, nástroje, nářadí, praktická cvičení).
Konkrétní didaktika v oblasti využití konstrukčních stavebnic (práce se stavebnicemi, návody, sestavování modelů, montáž, demontáž, tvůrčí činnost žáků).
Úloha učitele(vedoucího) v procesu osvojování pracovně technických vědomostí, dovedností a návyků (rysy osobnosti, mluvený i písemný projev, vyjadřovací schopnosti,vztah k žákům, kolegům, rodičům i k profesi, osobnostní i vzdělanostní růst).
Hodnocení výsledků činnosti
Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - editory (řízení vyučovacího procesu, specifika práce s výpočetní technikou, řešení problémů, organizace práce, zadávání úkolů, samostatná práce žáků).
Konkrétní didaktika v oblasti základních prací s výpočetní technikou - práce s informacemi (vyhledávání, zpracování a využití informací - hodnoty, relevance, rizika).
Osobnostní a sociální výchova, multikulturní, environmentální a mediální výchova.
Specifika vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (pracovní terapie, předprofesionální příprava postižených žáků).