ZZ - Okruhy SPU - CŽV rozšiřující
Okruhy ke závěrečné zkoušce
Specifické poruchy učení
- Vymezení specifických poruch učení, odlišení od nespecifických poruch učení a jejich příčin.
- Vývoj legislativy v ČR, zákon, vyhlášky.
- Základní pojmy - projevy a definice SPU.
- Etiologie – příčiny SPU, z pohledu různých odborníků, mezinárodní srovnání
- Screening, depistáž, prevence SPU, deficity dílčích funkcí.
- Formy vzdělávání žáků se SPU , systém péče, srovnání u nás a v zahraničí.
- Systém péče a podpory v inkluzivním vzdělávání v ČR.
- Specifika přístupů a forem v inkluzivní edukaci (podmínky, princip individualizace a diferenciace)
- Strategie a styly učení u žáků na střední škole
- Diagnostické domény, specifika školského poradenského pracoviště (PPP)
- Intervenční přístupy, strategie (Fernaldová, Dílčí oslabení výkonu, EEG, Biofeedback, One Brain) Reedukace SPU (zásady přístupu, metody dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dalších projevů SPU)
- Dílčí zkoušky a jejich rozbor.
- Základní metody výuky čtení a psaní, specifika metod (analyticko-syntetická metoda, splývavé čtení, globální metoda)
- Reedukace SPU, postupy, metody reedukace.
- Vývoj zrakového vnímání, hrubé a jemné motoriky, pozornosti, volních.
- Vývoj sluchového vnímání, sluchová percepce, reprodukce rytmu.
- Rozvoj hrubé a jemné motoriky.
- Orientace v prostoru, pravolevá orientace, lateralita.
- Narušená komunikační schopnost u žáků s SPU (fonologická fonetická, morfologicko-syntaktická, lexikální a sémantická stránka řeči u žáků se specifickými poruchami učení).
- Projevy SPU /ADD, ADHD/ v osobnostním životě.
- Výuka cizího jazyka u žáků s SPU.
- Rodina dítěte s SPU, vztahy, sourozenecké konstalace.
- Kompenzační pomůcky při reedukaci SPU.
- Základní problematika dyskalkulie.
- Studijní a profesionální orientace žáků s SPU (škola, rodina, kariérní poradenství)
- Přístupy a intervence k jedincům s SPU v dospělosti, specifika v zaměstnání
BARTOŇOVÁ, M. (ed.) (2012) Specifické poruchy učení. Brno: Paido.
BLAŽKOVÁ, R a kol. (2000) Poruchy učení v matematice a možnosti jejich nápravy. Brno: Paido.
ELLIOTT, J., & PLACE, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada
ČERNÁ, M. a kol. (1992) Lehké mozkové dysfunkce. Praha UK.
JANÍKOVÁ, V., BARTOŇOVÁ, M. Výuka německého jazyka u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. In BARTOŇOVÁ, M. (2003) Vzdělávání a přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. PdF MU. Brno. s. 5-21.
KOCUROVÁ, M. (2002) Komunikační kompetence jako téma inkluzivní školy Pelhřimov. Dobrá Voda. 2002.
KOŠČ, L. (1997) Psychodiagnostika matematických schopností, jejich poruch a narušení u dětí. KPPP, Hradec Králové. 1987 – NOVÁK, J. Dyskalkulie. Augusta. KREIBICHOVÁ, D. (1993) Náprava dyslexie, dysgrafie a dysortografie ve vyučovacím procesu na nižším stupni základní školy. Metod. materiál. Plzeň Pedagogické centrum
MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie. Jinočany: HaH
MATĚJČEK, Z. (1993) Po dobrém nebo po zlém. Praha: Portál.
MICHALOVÁ, Z. (2001) Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Havlíčkův Brod: Tobiáš,
MUNDEN, A.(2002) Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha. Portál
NOVÁK, J. (1997) Dyskalkulie. Praha: Augusta.
POKORNÁ V. (2010) Vývojové poruchy učení v dětství a dospělosti. Praha : Portál
POKORNÁ, V. (1998) Cvičení pro děti se specifickými poruchami učení. Praha: Portál.
PORTEŠOVÁ, Š. (2011) Rozumově nadané dítě s dyslexii. Brno : Portál.
SERFONTEIN, G. (2000) Potíže dětí s učením a chováním. Praha: Portál.
REIFOVÁ, S. (1999) Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha. Portál. SINDELAROVÁ, B. (2001) Předcházíme poruchám učení. Praha: Portál.
SELIKOWITZ, M. (2000) Dyslexie a jiné poruchy učení. Praha: Grada,
TRAIN, A. (1997) Specifické poruchy chování a pozornosti. Praha: Portál
ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení. Praha: Portál
ZELINKOVÁ, O. (2017) Dyspraxie. Praha: Portál