Využití počítačových aplikací ve
výuce hudební nauky na ZUŠ
Lucie Kunovová
Hudební
nauka na základních uměleckých školách je v hudebním oboru povinná
v 1. – 5. ročníku 1. cyklu. Tento předmět se na většině škol netěší moc
velké popularitě, převážná část žáků jej vnímá jako nutnou nebo i zbytečnou
útrapu při studiu hry na nástroj, popř. jako příležitost pro odpolední zábavu
s kamarády. Proto dnes existuje celá řada snah, a to především
v základním školství, o zatraktivnění výuky, její zpestření, zpříjemnění a
v neposlední řadě také zefektivnění. Těmto tendencím vychází vstříc právě
výrobci výukových programů zaměřených na výuku a procvičování hudební teorie,
intonace a sluchové analýzy, dále pak notačních a kompozičních programů.
Předkládaný
příspěvek se zaměřuje na tři výukové programy: ScoreTrainer,
RhytmusTrainer a EarMaster,
které byly podrobeny analýze z didaktického a praktického hlediska.
Program
ScoreTrainer
je k dispozici ve dvou verzích: Standard a Professional. Verze Standard je
určena pro jednotlivé uživatele a k nekomerčním účelům. Verze Professional byla
vyvinuta pro účely výuky na hudebních školách. Cílem tohoto interaktivního
výukového programu je zdokonalení schopnosti praktického čtení not.
K tomuto slouží tři základní režimy práce s programem: režim Učit se,
Procvičování, Kvíz. Tyto tři režimy jsou dostupné pro všechny úkoly nacházející
se v aplikaci ScoreTrainer, tzn. pro poznávání
not, jejich zakreslování i pro hádání slov sestavených z not a písmen
(platí pro písmena, která nelze zapsat hudební abecedou). V režimu
Procvičování počítač vyhodnocuje odpovědi, ale nezaznamenává výsledky. Kvízový
režim je nejtěžším modem a je limitován odpočítávaným časem. Je – li počítač
připojen k tiskárně, lze žákovi po hře vytisknout certifikát, tedy jakousi
obdobu osvědčení o hře. K dispozici je 20 úrovní obtížnosti – od velmi
jednoduchého souboru not c – g přes noty s křížky a béčky až po velmi
obtížné basové noty. Je možnost čtení v houslovém či basovém klíči, případně
v obou zároveň. Zadávání názvu not do počítače je možné pomocí myši,
virtuálních nástrojů na obrazovce monitoru (malá klaviatura, houslový či
kytarový hmatník, jmenná tlačítka ad.) nebo pomocí připojeného MIDI keyboardu. „Výstupní zvuk je možné získat
z připojeného MIDI klávesového nástroje nebo jiného MIDI zařízení
obsahujícího zvukovou banku, ze sluchátkového výstupu zvukové karty počítače
(sluchátka) nebo z linkového výstupu zvukové karty (počítačové nebo jiné
aktivní reproboxy).“[1]
Knihovnu cvičení pro žáky může učitel v profesionální verzi měnit a např.
připravit tak pro každého žáka jiné cvičení. Úspěšnost žáka se zaznamenává do
výsledkové tabulky a učitel i žák tak mají přehled o počtu správně a špatně
zodpovězených otázek. V menu nastavení her můžeme různě měnit možnosti a
obtížnost jednotlivých her, nastavení počtu not, důležitost oktávy (zda stačí
správně určit pouze název noty nebo je nutné identifikovat i oktávu), dále pak
předznamenání, tóninu, houslový a basový klíč (či oba), limit nejnižší a
nejvyšší noty.
Hodnocení
programu: Tento program je vhodný především pro mladší žáky hudební nauky,
kteří si tak libovolně zvolí obtížnost a mohou si procvičovat své znalosti not.
Vede je to k samostatnosti a k odpovědnosti. Velkou výhodou tohoto
programu je jeho česká verze. Pedagog tak nemusí překládat výrazy z cizího
jazyka, kterým by takto malé děti pravděpodobně nerozuměly. Program ScoreTrainer většinou používám pro výuku 1. – 3. ročníku.
Velmi oblíbenou aktivitou je čtení slov poskládaných z not a písmen.
Nevýhodou
se prozatím jevily nepředpokládané chyby softwaru, po nichž se program uzavřel,
a bylo obtížné jej znovu spustit.
Program
RhytmusTrainer
je zaměřen na výuku rytmu. Slouží ke zdokonalení schopnosti praktického čtení
rytmu. Je také dodáván ve dvou verzích: Standard a Professional (určen pro
výuku v hudebních školách). Na výběr je několik možností: Procvičování
rytmu, Poslech rytmu, Bicí a Dynamická hra. V režimu Procvičování rytmu je
úkolem žáka zahrát zobrazovaný rytmus (mezerníkem nebo pomocí MIDI klávesnice).
Počítač v reálném čase analyzuje zahranou odpověď, zobrazuje ji pomocí
barevných obdélníčků (čím zelenější barva, tím přesnější interpretace rytmu) a
následně inteligentně mění strategii pro výběr obtížnosti dalšího taktu. Žák
může daný takt zahrát až pětkrát, v přesnosti mu pomáhá zvukový metronom.
Na závěr cvičení opět přijde hodnocení a následná možnost tisku certifikátu
(vysvědčení). V programu lze vytvářet takty nové nebo z více než
1 000 existujících taktů poskládat nové kombinace. Možnost individualizace
obtížnosti pro každého žáka zvlášť je také výhodou (otázkou je, do jaké míry je
to v reálném vyučování proveditelné…). Ve cvičeních je možné zobrazovat
všechny délky not, aktivovat synkopování, ligatury a trioly, volit tempo
pomalejší či rychlejší vzhledem k pokročilosti studentů, vybírat si
všechny možné typy taktů (4/4, 9/8, 5/4, 12/8 ad.).
Dle
mého názoru zajímavějším je cvičení Poslech rytmu, v němž slyšíme jeden
takt nebo dvoutaktí s rytmicko-melodickým motivem a máme určit, který ze
čtyř nabízených zápisů je ten správný.
V aplikaci
Bicí dostávají žáci na výběr bicí sestavu devíti nástrojů a jednoduchým
kliknutím myší v tabulce zaškrtávají, na kterou půldobu
(nebo čtvrtdobu) má daný nástroj hrát. Vizuální
partitura je okamžitě přenášena do zvuku. Na výběr jsou různé takty i sady
bicích nástrojů (např. jazzové, symfonické, rockové), navíc i jednotlivé
nástroje ze sady se dají vyměnit za jiné.
Dynamická
hra je založena na letu ptáka, resp. jak silně žák hraje, tak vysoko pták letí.
Hodnocení
programu: Vhodný a uživatelsky jednoduchý program pro procvičování rytmu a
jemné korekce. Výhodou se zdá být nejen cvičení správného rytmu, ale i
dodržování notových délek, a opět také česká mutace programu. U dětí se
nejoblíbenější částí jeví Poslech rytmu. V samotném Procvičování rytmu
mohou nastat problémy se zpožďováním mezerníku (způsobené většinou hardwarovou
konfigurací celého počítače), tyto se však dají odstranit v menu nastavení.
V neprospěch opět hovoří častější poruchovost nebo nekorektní zobrazování
programu.
Výukový
program EarMaster
je navržen ke cvičení sluchové analýzy. Napomáhá rozvíjení schopností
rozpoznání intonace, harmonie a rytmu. Celkově nabízí 651 výukových lekcí zaměřených
na poslech, srovnávání a zápis intervalů různé obtížnosti, akordů, rozpoznávání
stupnic, čtení a vyťukávání rytmu, rytmický nebo melodický diktát. Vkládání
odpovědí na otázky žáci realizují pomocí nástrojů na obrazovce (virtuální
klaviatura, hmatník kytary, houslí ad.) nebo zpíváním či tleskáním do
připojeného mikrofonu nebo hrou na externí MIDI klávesnici. Pro analýzu signálu
z mikrofonu je využívána technologie Sound-2-midi a není nutný žádný speciální přídavný hardware, stačí
zasunout mikrofon do zvukové karty počítače. Program EarMaster
je k dispozici ve dvou verzích, a to EarMaster
Pro a EarMaster School. EarMaster School je určen
především pro potřeby výuky, obsahuje všechny vlastnosti verze Pro, a navíc i
funkce pro řešení konkrétních pedagogických potřeb, umožňuje vytvářet vlastní
postupy výuky. Učitelský editor (Tutor Editor) umožňuje pedagogům vytvářet
vlastní lekce, kontrolovat práci studentů, a dokonce rozesílat studentům úkoly
pomocí e-mailu.
Výhodou
programu je snadná orientace, česká mutace (včetně českých opěrných písní),
dále lekce rozdělené do dvou skupin – standardní a jazzové (náročnější cvičení
pro pokročilé uživatele), možnost definovat 120 vlastních akordů, 120
akordových sekvencí a 120 stupnic (akordy lze definovat i v úzké a široké
harmonii), možnost přepnutí označování tónů mezi klasickým a solmizací, možnost
transpozice nástrojů a mnoho dalších.
Při
každém spuštění programu se objeví průvodce, který napomáhá zvolit režim
učitelský či zákaznický (zákaznický je určený pro pokročilejší uživatele
s vlastními akordy a stupnicemi), dále standardní či jazzovou lekci a
konkrétní výběr cvičení (rozpoznávání intervalů, jejich srovnávání,
identifikace akordů atd.). V dalším kroku si uživatel zvolí obtížnost
cvičení od nejjednoduššího po nejtěžší, přičemž se samozřejmě doporučuje
začínat s cvičeními jednoduššími. V průběhu cvičení je možné zadat
příkaz k přehrání nové otázky, k zopakování otázky či dokonce
k zahrání uživatelské odpovědi. Po vyhodnocení počítačem se správná
odpověď označí zelenou barvou a špatná červenou. Uživatel také vidí své
procentuální skóre a detailní statistiku si může prohlédnout v okně
s výsledky.
Hodnocení:
Program EarMaster se jeví jako poměrně velmi dobře
propracovaný výukový program s bohatou zásobou lekcí a cvičení.
Uživatelsky je příjemný a při používání ve výuce nevykazoval téměř žádné
technické problémy. Díky svému zaměření je vhodný především pro starší studenty
(od 3. – 4. r.).
Celkově:
Multimediální
výukové programy s sebou do výuky přinášejí velkou atraktivnost a snad i
větší zaujetí dětí o (nepříliš populární) hudební teorii, a doufejme, že i
následnou větší efektivnost učení. Přesto však je na místě připomenout
negativa, která tento edukační proces doprovázejí.
Snad
největším záporem je velká finanční náročnost při pořizování počítačové učebny,
jež nebývá běžnou součástí základních uměleckých škol, a cena jednotlivých
licencí konkrétních výukových programů. Z toho plynou tyto důsledky:
vybavenost počítači jen pro několik žáků ve třídě, př. v naší učebně na ZUŠ
v Mikulově je pět počítačů plus jeden učitelský, tzn., při maximální
obsazenosti ve dvojicích se jedná celkově o deset, resp. dvanáct míst. Při
zcela běžném naplnění třídy na 20 a více žáků je tedy nutné žáky rozdělit do
dvou (či více) skupin a pracovat s těmito skupinami. Ideálním se jeví
zadání samostatné práce (např. pracovních listů) skupině, která právě nepracuje
s počítači, a věnovat se dostatečně dětem u počítačů. Ne vždy však děti
dokážou pracovat zcela samostatně a rozdělují pak pedagogovu pozornost mezi obě
skupiny.
Dalším
negativním jevem může být počítačová negramotnost dětí, tato se však dnes už
téměř nevyskytuje. Děti už většinou znají základy práce s PC
z domova, nicméně především v počátcích práce s počítačovými
výukovými programy je učitel zavalen spoustou všetečných dotazů.
Dalším
jevem negativně ovlivňující vyučovací proces může být počítačová negramotnost
učitele (resp. jeho nedostatečná počítačová gramotnost). Zde je důležitá snaha
učitele o sebevzdělávání a hledání nových cest a přístupů, v neposlední
řadě při technických problémech bývají nápomocni i distributoři programů a
klíčoví dodavatelé.
Dalším
doprovodným jevem je to, že učitel musí kontrolovat žáky, jestli opravdu dělají
to, co jim bylo zadáno, jestli čas strávený na počítačích nepovažují za
oddechový a stvořený pro hraní si na MIDI klaviatuře či k prohlížení
internetu. To vše už ale závisí na autoritě učitele a zároveň i jeho empatii,
na hranicích a pravidlech, které jsou ve třídě a potažmo v celé škole
nastavené.
Přes
všechny výše zmíněné překážky však po ročním vyučování hudební nauky s počítači
hodnotím tyto multimediální výukové aplikace spíše jako vhodné a věřím
v jejich postupné rozšiřování a zavádění do školní praxe jako účinného
nástroje výuky hudební teorie.
Resumé
The paper deals with using computer
programs in teaching music theory, intonation and aural analysis at Art schools
within music theory and is focused on following software: ScoreTrainer,
RhytmusTrainer and EarMaster.
It is also based on the author´s own teaching experience and knowledge obtained
at this type of school.
Literatura
EarMaster. Návod
k použití. Přeložil Jaroslav Musil. Příručka k programu EarMaster. DISK Multimedia, Boskovice. Rok neuveden.
RhytmusTrainer.
Příručka k programu RhytmusTrainer. DISK
Multimedia, Boskovice. Rok neuveden.
ScoreTrainer. Příručka
k programu ScoreTrainer. DISK Multimedia,
Boskovice. Rok neuveden.
[1] Viz Scoretrainer. Příručka
k programu ScoreTrainer. DISK Multimedia,
Boskovice, rok vydání neuveden, s. 1.